Przy pierwszym kontakcie z klientem, kontrahentem czy nowym pracownikiem, mamy tylko kilka sekund na zrobienie dobrego wrażenia. Jak zatem wyjść zwycięsko ze spotkania, na którym od pierwszych sekund jesteśmy oceniani nie tylko pod względem zawodowym, ale i osobistym? Jedno jest pewne. W świecie biznesu liczy się zysk. Jeśli skutecznym narzędziem do osiągnięcia tego zysku będą techniki perswazji – dlaczego z nich nie skorzystać?
Techniki perswazji w biznesie
Bardzo dziś popularne techniki perswazji to ważny element nie tylko w biznesie. Liczne techniki manipulacji partnerem wykorzystywane są również, gdy do czynienia mamy z rozmówcą innej płci. Menadżerowie i prezesi dużych firm dobrze wiedzą, że bez stosowania odpowiednich technik, ich skuteczność w biznesie byłaby dużo mniejsza. Specjalistami w dziedzinie efektywnej perswazji i technik sprzedaży są dziś również przedstawiciele handlowi, którzy coraz częściej uświadamiają sobie, że bez dodatkowych „asów w rękawie” osiągniecie wielu celów sprzedażowych nie byłoby możliwe.
Najważniejsze elementy sprzedaży
Sprzedawanie to nic innego, jak pomaganie ludziom w dostawaniu tego, czego pragną. Kiedy sprzedawca zapomina o kupującym, czyni ze sprzedaży proces jednokierunkowy. Najważniejszą cechą sprzedawcy jest umiejętność budowania dobrych relacji z klientem. Niezbędne jest również przekonanie handlowca, że możliwa jest partnerska sprzedaż, a więc, że obie strony mają korzyści i zyski, z których są zadowolone. To prowadzi do powstania u sprzedawcy wewnętrznej spójności, kiedy:
- handlowiec wierzy w swój produkt i firmę,
- uważa, że cena jest adekwatna do wartości produktu,
- wierzy we własne kompetencje,
- akceptuje zasadność wykonywanej pracy.
Techniki perswazji w procesie sprzedaży
Sprzedaż musi być korzystna dla obu stron. Zarówno dla sprzedawcy, jak i nabywcy. Dlatego też sprzedawca wykorzystuje w tym procesie techniki perswazji. Sprzyja temu taki sposób kierowania zespołem handlowym, który wzmacnia poczucie wartości jego członków i pomaga im stale wytyczać nowe, atrakcyjne cele. Rosnące znaczenie na kształtującym się obecnie nowym rynku ma dostosowanie się do klienta takiego, jaki jest. Najłatwiejszy interes, to kolejny interes z zadowolonym klientem.
Wywieranie wpływu na klienta poprzez profesjonalnie stosowane techniki perswazji w sprzedaży prowadzi do uzyskania większej celowości i skuteczności działania handlowca, która jest również korzystna dla klienta pod warunkiem, że sprzedawca działa w ramach strategii partnerskiej.