Krótko i na temat bez zbędnej publicystyki. Po przeczytaniu już sam dobrze będziesz, co z tym zrobić. Jeżeli byś jednak nie wiedział, to za bardzo się nie przejmuj, wszak ludzie uczą się całe życie.
1. Unikaj protekcjonalności
2. Akcentuj siebie, jako podmiot komunikacyjny: uważam, według mnie, z mojego punktu widzenia
3. Unikaj generalizacji w postaci: zawsze, wszyscy, nigdy itp.
4. Świadomie używaj słów „ale”, „dlaczego”, „nie”
5. Pytaj o fakty, wspólne możliwości rozwiązań, propozycje i opcje, które widzi druga strona
6. Stereotypy zostaw politykom i mediom, poprzez pytania szukaj intencji i rozwiązań
7. Strzeż się dyskusji o przekonaniach i wartościach (chyba ze macie już bardzo głębokie relacje.
8. Jeśli już dojdzie do konfrontacji zawsze pamiętaj o szacunku dla drugiej osoby i o tym, żeby pozostawić im jakąś drogę wyjścia z twarzą.
9. Używaj parafrazy i sprawdzaj, czy dobrze ich zrozumiałeś
10. Pamiętaj obiektywna prawda nie istnieje, są tylko fakty i jedynie one podlegają weryfikacji
11. Przestań oceniać, klasyfikuj
12. Słuchaj
13. Milcz, kiedy mówią i obserwuj pamiętając, że informacja jest zawsze po drugiej stronie
14. Upewniaj się, czy jesteś dobrze rozumiany
15. Używaj poczucia humoru
16. Przestań zakładać, że wiesz, co mają na myśli, zweryfikuj to, bo często sami nie wiedzą, jak zabrzmiało to, co powiedzieli
17. Potwierdzaj ich rzeczywistość, mówiąc o wspólnych doświadczeniach
18. Kiedy o coś pytasz, rób pauzę, aż odpowiedzą – czekaj cierpliwie
19. Pokazuj, że masz dystans do siebie i swoich obowiązków, dzięki czemu zobaczą w tobie człowieka takiego samego jak oni. Tutaj twoim sprzymierzeńcem jest poczucie humoru a szczególnie umiejętność śmiania się z siebie samego.
20. Swoje propozycje i życzenia przekazuj z perspektywy ich korzyści („abyśmy mogli jak najszybciej i bezboleśnie zakończyć tę procedurę potrzebuję ………………”)
21. Stosuj systemy motywacyjne („może to trwać tygodniami, później będziemy się nawzajem nękać pismami, a możemy popracować nad tym rzetelnie i otwarcie teraz od razu i mieć szybko zadawalający obie strony efekt końcowy”
Wystarczy się nad tym zastanowić, wyciągnąć jedynie słuszne dla siebie wnioski i zacząć stosować!
Wszystkie te 21 zasad wynika z obserwacji. Obserwowałem siebie i innych ludzi w różnych zdarzeniach komunikacyjnych. Ta lista nie jest zamknięta. Jeśli przyjdzie ci do głowy jakąś kolejna, ważna i skuteczna według ciebie zasada to ja po prostu w komentarzach dopisz
Wojtek Grad