Sprzedaż bezpośrednia rozwija się dynamicznie. Potencjał rozwojowy sektora – a co się z tym wiąże dalszy wzrost jego znaczenia – jest w dalszym ciągu duży.
Renoma branży sprzedaży bezpośredniej, której znaczą część tworzą firmy marketingu sieciowego lub network marketingu, uległa pozytywnej przemianie. Miało to miejsce pod koniec lat 70. XX w. Wówczas na mocy wyroku sądowego w USA ogłoszono, że jest to w pełni legalna i równoprawna forma organizacji przedsiębiorstwa.
Sprzedaż bezpośrednia – zmiana wizerunku
Początek lat 90. przyniósł wiele zmian gospodarczych w kraju, co spowodowało powstawanie sprzyjających warunków do rozwoju własnego biznesu. Obok firm zagranicznych, które ze swoją siecią dotarły też do Polski, zaczęły powstawać również nowe. Dzięki temu zostały one zbudowane na bazie kapitału polskiego.
Wizerunek całej branży stopniowo się poprawia, dlatego zmienia się także opinia o samych sprzedawcach. Badania pokazują, że 90 proc. z nich to osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem. Przede wszystkim oni cieszą się coraz większym zaufaniem klientów. W Polsce co piąty sprzedawca pracuje w sektorze od ponad dziesięciu lat. Współpracujące z nimi firmy oferują szereg szkoleń swoim sprzedawcom – poczynając od początkowych i produktowych, poprzez te rozwijające umiejętności biznesowe, motywacyjne, aż po typowo specjalistyczne.
Polacy coraz chętniej korzystają z oferty sprzedawców bezpośrednich. Rosną przychody sektora i liczba sprzedawców.
Czynniki rozwoju sprzedaży bezpośredniej
Istotny czynnik rosnącej popularności sprzedaży bezpośredniej wynika z potrzeby kontaktu ze sprzedawcą służącym radą i pomocą w wyborze usługi czy produktu. W opinii konsumentów sprzedaż bezpośrednia jako forma prowadzenia biznesu stała się integralną i uznawaną częścią gospodarki.
Wśród najważniejszych czynników rozwoju sprzedaży bezpośredniej wyróżnić można następujące:
- bogatsza oferta sektora sprzedaży bezpośredniej,
- indywidualne podejście do klienta,
- możliwość uzyskania konsultacji i porady,
- ekspansja na terenach słabo zurbanizowanych,
- rosnąca popularność pozasklepowych form sprzedaży, wspomaganych nowoczesnymi metodami sprzedaży, w tym internetem.
Do najważniejszych czynników determinujących w niedalekiej przyszłości rozwój sektora zaliczyć należy systematyczne wzbogacanie oferty sektora sprzedaży bezpośredniej. Coraz większe znaczenie zyskują inne grupy produktów. Szansę na rozwój upatruje się również w postępującej liberalizacji sektorów infrastrukturalnych, jak: usługi energetyczne oraz telekomunikacyjne.
Integralna część rynku
W opinii konsumentów sprzedaż bezpośrednia jako forma prowadzenia biznesu stała się integralną i uznawaną częścią gospodarki. Badania rynku sprzedaży bezpośredniej i opinii konsumenckich wskazują na to, że o rosnącej popularności tej formy handlu decydują przede wszystkim indywidualne podejście do klienta, możliwość uzyskania konsultacji i porady, warunki umożliwiające namysł poprzedzający zakup. To właśnie, w opinii klientów, stanowi wartość dodaną sektora sprzedaży bezpośredniej, decydując o wzroście jego popularności w ostatnich latach.
Znaczenie sprzedaży bezpośredniej wynika nie tylko z osiąganych przez nią obrotów, ale także z liczby osób, którym daje ona zatrudnienie, tworząc miejsca pracy.