Oferta produktów i usług firm MLM jest bardzo bogata. Wśród nich można znaleźć kosmetyki, środki czystości, suplementy diety, usługi telekomunikacyjne. Wyraźną grupę, licznie reprezentowaną, stanowią firmy finansowe. Poza odmiennym produktem, wyróżniają się także pod względem możliwości stwarzanych współpracownikom oraz stylem pracy.
Firmy finansowe działające w systemie marketingu wielopoziomowego najczęściej w swojej ofercie posiadają ubezpieczenia oraz produkty inwestycyjne. Te drugie mają to do siebie, że zazwyczaj klienci korzystają z nich jeden raz lub najwyżej kilka razy w ciągu całego życia. To znacznie mniejsza ilość transakcji niż w przypadku kosmetyków lub środków czystości, które kupuje się mniej więcej co miesiąc. Wpływa to na sposób działania firm finansowych, różniący się od funkcjonowania MLM-ów opartych na produktach szybkorotujących.
Często można usłyszeć, że zarobki w branży finansowej są wyższe o 50% niż w innych. To ostrożne szacunki. Są firmy, w których w pierwszym miesiącu współpracy można zarobić kilkadziesiąt tysięcy złotych. Taki wynik regularnie daje się powtarzać, mając w grupie kilkanaście osób. W celu osiągnięcia zarobków na takim poziomie, w firmach oferujących np. kosmetyki, trzeba mieć grupę co najmniej kilkunastu tysięcy osób. Skąd taka olbrzymia różnica? Przy niektórych produktach inwestycyjnych prowizja wypłacana jest jednorazowo z góry za cały, wieloletni okres wpłat dokonywanych przez klienta. Dotyczy więc dużych sum. Minusem jest to, że systematycznie należy poszukiwać nowych klientów, aby mieć stały dochód ze sprzedaży. Są firmy, w których wypłacane są również prowizje od kolejnych wpłat klienta. Zazwyczaj są one jednak bardzo małe. Oczywiście lepszym rozwiązaniem jest budowanie grupy, w celu osiągnięcia dochodu pasywnego.
Zarobki pozwalające na to, aby MLM był jedynym źródłem dochodu, najwcześniej pojawiają się po trzech miesiącach współpracy. Jednak w większości firm jest to rzadkość i dzieje się tak tylko w przypadku najlepszych liderów. W firmach finansowych ma to miejsce znacznie częściej. Zdarza się, że już po pierwszym miesiącu osoby uzyskują stały, wysoki dochód. Jest to dźwignią do dalszego rozwoju biznesu. W szybkim czasie zdobywa się pewność siebie, poczucie, że jest to dobra, dochodowa działalność. Klienci i potencjalni współpracownicy dostrzegają to w mowie werbalnej i niewerbalnej, dzięki czemu chętniej korzystają z oferty.
Branża finansowa postrzegana jest na tle innych jako mająca większy prestiż. Zapewne wynika to z faktu, że klienci powierzają firmom za pośrednictwem ich współpracowników duże pieniądze, swoją finansową przyszłość. Kompetencje doradców muszą być więc wysokie. Wiąże się to też z potrzebą wzbudzenia w kliencie większego zaufania niż ma to miejsce w przypadku zakupu produktów codziennego użytku. To wymaga zdobycia większej wiedzy i umiejętności niż w wielu innych firmach, działających w innych branżach. Często też, zanim rozpocznie się szkolenie produktowe i dokona pierwszej sprzedaży, trzeba wziąć udział w szkoleniu i zdać egzamin w celu uzyskania licencji Komisji Nadzoru Finansowego. Jednak nie wszystkie firmy tego wymagają, w niektórych trzeba to zrobić dopiero po osiągnięciu określonego poziomu w planie kariery.
Potrzeba wzbudzenia dużego zaufania, konieczność dokładnego rozpoznania potrzeb klienta i wykonania indywidualnej analizy finansowej sprawiają, że oferta sprzedaży musi być przedstawiana każdemu klientowi z osobna i spotkania z nim trwają długo. To powoduje, że w określonym czasie można dokonać mniejszą ilość transakcji. Jednak są firmy, których system działania nazywany jest marketingiem wielopoziomowym czwartej generacji. Wyręczają one współpracowników z dokonywania sprzedaży i rekrutacji. Łączą atuty pracy w branży finansowej z zaletami działania w innych branżach: niska bariera przy rozpoczęciu, bardzo wysokie zarobki, możliwość pozyskiwania klientów i współpracowników w relatywnie krótkim czasie.
Tomek Nawrot
tomek@tomeknawrot.com