Branża MLM dla początkujących może być błękitnym oceanem lub czarną otchłanią. Skąd bierze się taka różnica, że jedni ją kochają, a inni nienawidzą , choć – paradoksalnie – sami uczestniczą w rynku?
Czasami bardziej, a czasami mniej pośrednio są w rynek zaangażowani, na przykład, jako konsumenci. Piszę tak, ponieważ ten model dystrybucji jest tak stary, jak dwa najstarsze zawody Świata. Zastanawiam się jednak, jak to się dzieje, że nikt nie wspomniał o trzecim zawodzie, a według mnie jest nim handel, w nim zaś sprzedaż i dystrybucja. Czy znajdzie się dziś ktoś, kto ten zawód zdyskryminuje lub wykluczy?
Piszę dla Ciebie ten artykuł jako lider aktywnie działający w branży MLM od 4 lat, współpracujący z wrocławską, rodzinną firmą FM GROUP, która funkcjonuje w sektorze FMCG.
Charakteryzując dystrybucję tego rodzaju, można powiedzieć, że mamy do zaoferowania dobra konsumpcyjne przydatne każdemu. I tu , operując przykładem, na którym się znam, przedstawię w jakim kierunku zmierza w najbliższych latach sektor sprzedaży bezpośredniej (DS) oraz wielopoziomowej (MLM), a także pozwolę sobie, jako małą dygresję, przytoczyć problem z jakim możemy się spotkać.
Na początek mały kąsek …
Żyjemy w XXI wieku i jakoś wierzyć się nie chce, że ludzie wkrótce przestaną rozmawiać, chodzić, jeść, spać, bawić się, tworzyć własne życie i tak dalej… Tak samo jak jedzenie i spanie – warunkiem istnienia człowieka na tej planecie jest tworzenie zależności między ludźmi . Ludzka egzystencja jest uzależniona od kilku czynników. Między innymi są to relacje z drugim człowiekiem, a na tym opiera się właśnie handel. Ludzie dla ludzi. Sprzedaż i jej forma oraz metoda dystrybucji pomiędzy ludźmi są natomiast uzależnione od trendu ekonomicznego oraz możliwości w danym kraju. Jednak zawsze to forma sprzedaży wkomponowuje się w realia, jest elastyczna.
MLM funkcjonuje jako uniwersalny model dla każdego, gdziekolwiek dzisiaj mieszkasz. W XXI wieku, erze informacji, po raz pierwszy właśnie informacja stała się towarem. Dziś możemy nią handlować. To dobra wiadomość! W obecnym czasie można zmienić kolor, kształt, produkt, formę jego podania i dostarczenia , jednak niezmienna jest potrzeba posiadania produktu. Zawsze będziemy mieć kogoś potrzebującego i zaspokajającego tę potrzebę za pomocą TEGO produktu lub usługi, niezależnie od momentu w ekonomii . Dziś sama dystrybucja jest towarem i to jest właśnie przyszłość, a będzie nią również za 10 lat.
Zmienia się oblicze oraz kształt działania.
Jaka jest przyczyna, iż niektórym ludziom może być trudniej pozyskać rynek sektorze MLM? Powiązałbym ten fakt z systemem nauczania XX wieku, który ma swoje odbicie w obecnym momencie – XXI wieku, czyli tu, gdzie znajdujemy się teraz.
Głównie rozchodzi się o mentalne podejście do sprawy. XX wiek w dużej mierze mentalnie pokazywał jak żyć na czyjś rachunek. To może być dla nas „wąskie gardło”, ta niemoc dostrzeżenia jak wyewoluuje MLM za 10 lat. Era etatów się skończyła! Więc zacznij obserwować Świat -popatrz od czego się odchodzi , a co staje się funkcją naczelną – wolna przedsiębiorczość, unifikacja ,globalizacja – to już się dzieje.
Etat – to było dobre 50 lat temu, a 100 lat temu było „trendy”. Dziś praca jest niemodna, a w modzie jest natomiast szukanie pieniędzy i lepszego ich zdobycia , sposobu na lepsze uaktualnienie informacji JAK szybciej, lepiej…
Paradoksem naszych czasów jest nauka zawodów, które już wymierają, a student będący na 4 roku ma świadomość tego, że wszystkiego, czego nauczył się 2 lata temu już nie potrzebuje . Masowo produkuje się wykwalifikowanych pracowników , podczas gdy 70%, a może nawet 90% z nich nie będzie pracowało nigdy w swoim zawodzie. Więc kto dziś zrozumie, że ważne jest to, co zrobisz z tą informacją dzisiaj i jak ją wykorzystasz, TO TO BĘDZIE WŁAŚNIE TREND ZA DEKADĘ W MLM. Czyli to właśnie może stać się kapitałem – aktywem pracującym dla Ciebie lub pasywnym produktem w dobie informacji. Informacja jest towarem, a sprzedaż w rozumieniu tej dystrybucji (MLM) jest przekazywaniem następujących informacji: gdzie możesz kupiec taniej, jak to kupić i co z tego będziesz miał robiąc zrobisz zakupy u siebie. Polecając własne usługi. Bądź świadomym klientem XXI wieku.
Gdzie jest potencjał?
Mamy w naszym kraju początek pierwszego pokolenia wyrosłego ze środowiska wolnej przedsiębiorczości . Dziś mamy za sobą 20 lat wolnego rynku. A model, który przywędrował do nas z nowego kontynentu właśnie 20 lat temu nabiera obecnie drugiego, głębokiego oddechu i to staje się ogromna szansą na kolejne 10 lat. Era milionerów i miliarderów nadeszła, to pokolenia ją budują, a Ty żyjesz w tych czasach.
Fundament jest ten sam, ale gdzie pójdziesz z tym kąskiem, co z nim zrobisz?
Konsumpcja jest nieodłącznym elementem życia naszego . MLM wraca do podstaw – kontaktu producenta z konsumentem, czyli prosumenta , a jest to połączeniem producenta i konsumenta w jednej osobie. Plany marketingowe w firmach pokazują, że opłaca się być świadomym klientem, a kto wie o „zabijaniu” coś więcej, staje się pośrednikiem w sprzedaży, liderem, biznesmenem tworzącym własną sieć odbiorców i handlowców. Prawda stara jak Świat.
Ludzie rozumiejący model przedsiębiorczego podejścia do sprawy zarabiają w tym systemie spore pieniądze. I zawsze tak było, jest i będzie… Normalny cykl gospodarczy. „Franczyza dla ludzi” – tak dziś ogłasza się MLM. Marketing wielopoziomowy to dostępność przede wszystkim. Mieć franczyzę to wspaniała rzecz, ale na liberalnych warunkach jakie daje dziś branża MLM. Tak więc branża jest dziś swego rodzaju alternatywą dla wielkich sieci sprzedaży, które często tworzone są latami przez pokolenia. I dlatego warto się nią interesować, gdyż możesz stać się jej udziałowcem, a już na pewno mieć w tym własny interes.
Obecnie branżę możemy przyrównać do budowy „Arki Noego”, kto dzisiaj zacznie budowę tego statku i zacznie gromadzić w nim odpowiednich ludzi o otwartym umyśle na te sprawy, to gdy przyjdzie powódź jest uratowany. Popłynie na fali zmian!
Trend funkcjonuje i trwał będzie przez kolejne lata, bo taka jest kolej rzeczy, zmienia się tylko forma. XXI wiek to era informacji, to czas na wolną przedsiębiorczość w MLM , to przyszłość dostępna jak nigdy dotąd.
Podsumowując…
A co naprawdę w życiu jest ważne i gdzie to wszystko zmierza?! Tak naprawdę, to w życiu ważne są trzy rzeczy, jak powiedział mi pewien mężczyzna: „D… , Kasa i Żarcie”. Tu kobieta, parafrazując, odpowiada: „A, mówi Pan o Miłości, Bezpieczeństwie i Stabilizacji.”
Jak sam widzisz, szanowny czytelniku, zmienia się tylko nadawanie znaczenia temu, co od dawna wiadomo. I co by nie mówić, to zawsze kręcić się będzie. Pytanie tylko czy Ty z tego skorzystasz?
Zbigniew Gawłowski