MonaVie powstała w 2005 roku w amerykańskim stanie Utah. Założył ją Dallin Larsen, który swoją karierę w marketingu sieciowym rozpoczął już we wczesnych latach 90. Dzięki swojemu dużemu doświadczeniu stworzył produkt, na punkcie którego Amerykanie (i nie tylko) szybko oszaleli – napój funkcjonalny z wyciągiem z brazylijskiej jagody acai, zwany również „supersokiem”. MonaVie to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się firm Multi-Level Marketingu na świecie – obecnie działa już w 24 krajach na świecie, w tym od 2010 roku również w Polsce. Wokół firmy narosło jednak wiele kontrowersji, a część z nich miała swój finał w sądzie. Oto niektóre z nich.
1. Amway kontra MonaVie – kradzież dystrybutorów?
- POZWANY: MonaVie; Amway Global
- POWÓD: Amway Global; MonaVie
Wszystko zaczęło się w roku 2007, kiedy to część (jak się później okazało niemała, bo licząca około 20 tysięcy osób) najlepszych dystrybutorów Amwaya zaczęła opuszczać firmę i przeniosła się w struktury MonaVie. Amway nie zamierzał patrzeć na to bezczynnie i rok później pozwał zarówno firmę MonaVie, jak i wielu ze swoich wcześniejszych dystrybutorów, twierdząc, że naruszyli oni swoje umowy z korporacją Amway. Sama MonaVie została natomiast przez giganta Multi-Level Marketingu oskarżona o zwabienie jego przedstawicieli poprzez fałszywą reklamę zalet swojego napoju i wprowadzenie ich w błąd odnośnie tego, jak wiele mogą zarobić na zmianie firmy. Ponadto Amway twierdził, że MonaVie w nielegalny sposób użyła jego listy dystrybutorów, aby zaoferować im takie same pozycje w swoich strukturach jaki poprzednio osiągnęli w strukturach Amwaya.
To jeszcze nie był koniec. Swoje oskarżenia Amway przyprawił cierpką uwagą, że MonaVie zapomniała zdradzić, iż głównym składnikiem jej „supersoku” pozostaje woda.
MonaVie zaprzeczyła wszystkim zarzutom i nie pozostała dłużna, również wnosząc pozew przeciwko Amway do sądu w okręgu Colorado. Twierdziła w nim, że Amway dopuścił się nękania i zastraszania dystrybutorów, którzy znaleźli się w grupie opuszczającej tę firmę i przenoszącej się do konkurencji. Oskarżyła także Amway o zawieranie umów, które w sposób niezgodny z obowiązującym prawem znacząco ograniczały dystrybutorom możliwość przyłączenia się do konkurencyjnych firm marketingu wielopoziomowego.
W pewnym momencie firma z Utah oskarżyła nawet Amway o bycie piramidą finansową.
Przepychanki sądowe między obiema firmami trwały dwa lata. Jednak niespodziewanie tuż przed rozpoczęciem właściwego procesu zdecydowały się zawrzeć ugodę, o której warunkach zgodnie milczą. Oświadczenie podpisane w 2010 przed sądem okręgowym w Utah mówi o „rozstrzygnięciu różnicy zdań” będącej podstawą wcześniejszych pozwów.
2. Imagenetix, czyli jak zamienić wroga na sojusznika
- POZWANY: MonaVie
- POWÓD: Imagenetix, Inc
W 2008 roku Imagenetix, firma z siedzibą w San Diego (Kalifornia) pozwała MonaVie, domagając się odszkodowania w wysokości 2,75 miliarda dolarów. W oskarżeniu przedstawionym sądowi okręgowemu Południowej Kalifornii znalazły się zarzuty takie jak: naruszenie znaku towarowego, nieuczciwa reklama i nieuczciwa konkurencja. O co poszło? O Celadrin – środek leczący stany zapalne w formie syropu lub kremu do aplikowania na skórę, który stworzył, rozwinął i, co najważniejsze, opatentował Imagenetix właśnie. W pozwie zarzucił on MonaVie fałszywe przekonywanie klientów, że w składzie jej napoju znajduje się Celadrin.
Pozew zawierał również kopie dwóch ogłoszeń opublikowanych przez MonaVie w 2005 roku, w których firma ta deklaruje, że jej napój zawiera Celadrin. Ponadto Imagenetix przeprowadził również szybkie śledztwo w Internecie, wpisując w wyszukiwarkę Yahoo wyrazy „Celadrin” i „MonaVie”. Efekt? 10 tysięcy wyświetlonych stron internetowych.
Imagenetix wnioskował o proces z ławą przysięgłych i obliczył poniesione przez siebie straty na około 750 milionów dolarów – jako zadośćuczynienia zażądał potrojenia tej kwoty plus 500 milionów kary pieniężnej. Ponadto prawnicy tej firmy domagali się nakazu sądowego uniemożliwiającego dystrybutorom i pracownikom MonaVie twierdzenia, że ich produkt zawiera Celadrin.
Co na właściciel pozwanej firmy? Dallin Larsen w swoim komentarzu zachował zadziwiający spokój twierdząc, że pozew jest wynikiem zwykłego nieporozumienia i najdalej za kilka dni zostanie wycofany. I rzeczywiście, niedługo później obie firmy zawarły porozumienie, a Imagenetix wycofał wszystkie wcześniejsze oskarżenia. Co więcej, jeszcze w tym samym roku obie korporacje rozpoczęły współpracę, w ramach której MonaVie otrzymała pozwolenie na wykorzystywanie Celadrinu i włączenie go w skład swojego napoju MonaVie Active.
Imagenetix darzy MonaVie i jej zarząd najwyższym zaufaniem i jesteśmy dumni z faktu, że rozpoczęliśmy współpracę. Oczekujemy, że MonaVie stanie się naszym najważniejszym klientem
– powiedział Bill Spencer.
3. MonaVie oskarża Zrii o plagiat
- POZWANY: Zrii
- POWÓD: MonaVie
Tym razem to MonaVie wystąpiła w roli oskarżającego, pozywając konkurencyjną firmę Zrii – producenta napojów i suplementów diety, również działającą w systemie marketingu wielopoziomowego. Przedmiotem pozwu było rzekome przywłaszczenie przez Zrii planu kompensacyjnego MonaVie. W pozwie prawnicy MonaVie napisali, że plan Zrii miał niemal identyczny układ, koordynację, a nawet wygląd nagłówków, akapitów i sekcji, wyróżnienie przykładów, notatek i rozwiązania graficzne. Zwrócono również uwagę na fakt, ze niektóre fragmenty były przepisane słowo w słowo.
Tymczasem prawnik Zrii stanowczo zaprzeczył, jakoby firma miała dokonać plagiatu. W pozwie, złożonym w sądzie okręgowym w Salt Lake City, MonaVie twierdzi, że podobieństwa obu planów marketingowych powodują błędne przypuszczenia klientów, którzy uważają Zrii za filię lub część MonaVie oraz wprowadzają zamieszanie wśród obecnych lub potencjalnych dystrybutorów.
W związku z powyższym MonaVie domagała się natychmiastowego zakazu sądowego, który powstrzymałby Zrii przed dalszym korzystaniem z planu kompensacyjnego, będącego przedmiotem sporu, jego skonfiskowania i zniszczenia oraz finansowego odszkodowania i pokrycia kosztów sądowych.
Sprawa nie została jeszcze rozstrzygnięta (pozew złożono w 2010 roku).
- http://www.sltrib.com/sltrib/home/50590558-76/amway-distributors-monavie-companies.html.csp
- http://www.deseretnews.com/article/700226325/MonaVie-sued-for-275B.html
- http://www.businesswire.com/portal/site/google/?ndmViewId=news_view&newsId=20080520006463&newsLang=en
- http://www.reuters.com/article/2008/06/02/idUS127325+02-Jun-2008+PRN20080602
- http://archive.sltrib.com/article.php?id=9796187&itype=storyID
[next_message styles=”1″ title=”Poznaj firmy sprzedaży bezpośredniej, działające oficjalnie i nieoficjalnie na polskim rynku„]
Czym jest E-przewodnik?
To kompilacja złożona z nazw i danych firm marketingu bezpośredniego działających legalnie. Zawiera dwa rodzaje informacji.
Szczegółowe opisy odnoszą się do liderów oraz firm, które zgłosiły chęć udziału w akcji „Wielcy z Wyboru” i wsparły finansowo jedną z 3 fundacji, za co serdecznie im dziękujemy! Firmy oraz managerowie – nasi „Wielcy z Wyboru” – zostaną uhonorowani specjalnym znakiem akcji, a także wyróżnieni w specjalnym dziale „Wielkich z Wyboru” w najnowszym, styczniowym wydaniu naszego czasopisma.
Dane adresowe należą do firm, które nie wyraziły chęci udziału, ale działają oficjalnie lub nieoficjalnie na polskim rynku.
[/next_message]