Każdy przedsiębiorca, podejmując decyzję, że będzie tworzył coś wyjątkowego, czyli własny biznes musi postawić przed sobą nie tylko cele, które planuje osiągnąć, ale głównie opracować strategię biznesową oraz strategię działań biznesowych.
Niezależnie od tego czy realizuje pomysł na biznes w tradycyjnej formie, czy też w charakterze network marketingu powinien skupić się na zbudowaniu strategii i umieścić w niej siebie. Opracowanie harmonogramu, realizacji krok po kroku strategii i wizji swojej przyszłości powinno skupić się na zadaniu sobie kilku kluczowych pytań:
- W jaki sposób pokażę siebie?
- W jaki sposób będę budował zespół, który będę wspierał i który będzie mnie wspierał?
- Dlaczego ludzie chcieliby właśnie ze mną pracować?
- Co mogę dać pod względem rozwoju, kompetencji zespołowi, partnerom biznesowym, pracownikom?
- W jaki sposób pokażę wartości, które mną kierują w życiu i biznesie?
Czy musisz się tak ograniczać?
Przed rozpoczęciem budowania marki, firmy, przedsięwzięcia biznesowego podstawowym krokiem, jaki powinieneś zrealizować, jest sprecyzowanie, kto będzie Twoim klientem, partnerem biznesowym, kooperantem… Ale czy na pewno? Będąc przedsiębiorcą bardzo często ograniczasz percepcję spojrzenia na segment odbiorców.
Zauważ, jakże często wybieramy grupę odbiorczą i skupiamy się na działaniach typowo B2C albo B2B i jak mało nawet dużych firm myśli szerzej. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą działającym w marketingu sieciowym, to z pewnością zauważysz, że zdecydowana większość swoją aktywność biznesową opiera na poszukiwaniu partnerów wśród osób indywidualnych nie koniecznie wcześniej znających ducha przedsiębiorczości. W większości kończy się to tym, że taki biznespartner staje się w najlepszej sytuacji klientem, a chyba nie do końca na tym nam zależy. Reasumując, skupiamy się na działaniach B2C. Dlaczego? Bo tak jest łatwiej? Bo mamy tylko takie możliwości? Otóż nie. Są tylko 2 powody takiego działania:
- Zbudowałeś zbyt mało avatarów Twoich współpracowników, biznespartnerów
- Nie do końca świadomie wybrałeś firmę do współpracy w ramach network marketingu
Mając mentalność przedsiębiorcy, zawsze stawiam na szersze spojrzenie jeśli chodzi o możliwości współpracy. Szukam niszy nie tylko w zakresie produktowej i usługowej, ale również poszukując nowych kanałów dotarcia, segmentu klientów i biznespartnerów. Dlatego szczególnie w network marketingu niezmiernie istotny jest wybór firmy do współpracy, by posiadana oferta umożliwiała nie tylko dystrybucje produktów do osób indywidualnych, ale również na użytek firmy. Jeszcze lepsze rozwiązanie to dedykowana linia produktowa dla firm. Dlatego też rozpoczynając biznes, skup się na wnikliwej analizie możliwości. Zrób analizę +/- aby jak najmniej rzeczy Cię ograniczało. Wtedy też będzie to dla Ciebie dojrzała, przemyślana decyzja i będziesz wiedział, gdzie umieścić budowę swojej marki osobistej w tworzenie Twojego biznesu.
Wybierz mądrze i szukaj możliwości
Bardzo istotnym elementem wyboru swojego partnera strategicznego (firmy network marketingu) jest wybór takiej branży produktowej, z którą dobrze się czujesz, a najlepiej jak ryba w wodzie. Jeżeli to branża, w której jest duża konkurencja, to zadaj sobie pytanie: Czy piekarz nie otworzy piekarni, bo już kilka istnieje w okolicy? Czy właściciel warzywniaka zrezygnuje z biznesu, bo jest już 5 innych warzywniaków w danym miasteczku? Najważniejsze to sprawdzić potencjał branży na rynku. Czy i z kim realnie możesz wspólnie budować biznes? Czy np. dana firma ma coś wyjątkowego do zaoferowania w konkretnej branży: unikalną technologię, dedykowaną tylko dla specjalistów konkretnej branży linię produktową, system wspierający działania biznesowe itp.? A może to Ty będziesz twórcą know-how w jakimś obszarze działania współpracy? Zawsze można iść utartymi szlakami, które czasem są nieskuteczne lub np. bardzo pracochłonne. Możesz przecież stworzyć coś unikalnego dla swojego zespołu. Stale doskonal i poszukuj rozwiązań, nie zaniedbując swojego rozwoju technicznego, mentalnego i rozwojowego. Po prostu dbaj o wszystkie aspekty życia.
Nie ograniczając się, stwarzasz sobie szansę na współpracę biznesową zarówno B2C jak i B2B. Pamiętaj, że współpraca B2B bardzo często umożliwia generowanie o wiele większych obrotów niż B2C. Dzięki takiej strategii rekrutacji klientów i partnerów biznesowych znajdziesz osoby, które chcą stać się przedsiębiorcami. Tylko od Ciebie zależy, czy zauważysz potencjał możliwości i stale pojawiające się szanse rozwoju oraz szersze spojrzenie na przedsiębiorczość.
Pasjonat marketingu online i skutecznych metod promowania marek w sieci. Po wielu latach pracy w korporacji od blisko 10 lat uwielbia tworzyć własne przedsięwzięcia biznesowe jak i pomagać rosnąć partnerom biznesowym. Z zamiłowania i pasji prowadzi warsztaty z obszaru marketingu internetowego, sprzedaży i skutecznego wykorzystania kanałów social media w budowie marki.
Czym jest marka osobista?
Do niedawna marki osobiste kojarzyły się wyłącznie z firmą lub produktem. Przedsiębiorstwa, które miały mocne marki mogły oczekiwać wyższych cen za swoje produkty, dlatego budowały je latami i nie szczędziły na nie środków. Co oznacza mocna marka osobista? Przede wszystkim jest rozpoznawalna, kojarzy się z wysoką jakością, odpowiednimi wartościami i zapewnia określone emocje. Każda ma mocne „dlaczego”, swoją misję i za nią podążają klienci. Teraz marką stają się ludzie, więc możesz stać się nią również i Ty.
Zbuduj swoją markę osobistą
W biznesie liczą się 3 rzeczy: