Niektórzy zadają takie pytanie sugerując, że nowo powstałe firmy MLM, posiadające oryginalny produkt, nowatorski plan marketingowy, nie działają w systemie marketingu sieciowego. Czy tak rzeczywiście jest? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy określić czym jest MLM i jakie posiada cechy.
Multi Level Marketing, to w tłumaczeniu z języka angielskiego, marketing wielopoziomowy. Nazwa wskazuje na istnienie poziomów. Tworzą je nowe osoby rozpoczynające współpracę z firmą i tym samym z liderem, który im to zaproponował. Gdy również one zapraszają kolejne osoby, powstają następne poziomy. Marketing wielopoziomowy identyfikowany jest z biznesem dającym korzyści i posiadającym cechy, które poniżej przedstawiam.
Dochód pasywny
To najważniejszy atrybut MLM. Możliwość posiadania stałego dochodu, uzyskiwanego bez własnego zaangażowania, jest najistotniejszą właściwością marketingu wielopoziomowego. Teoretycznie można go osiągnąć, mając jeden poziom czyli dystrybutorów pozyskanych tylko przez siebie. Zakładając, że nie zapraszają oni do współpracy kolejnych partnerów, ich dochód może pochodzić tylko z własnej sprzedaży. Jeżeli będą umieli to robić, wtedy osoba, która ich pozyskała, będzie mieć zarobek stanowiący prowizję z ich sprzedaży. Jednak czy to jest dochód pasywny? Zwykle nie. Dlatego, że taki lider stale musi opiekować się swoją grupą sprzedawców, ciągle szkolić nowe osoby ponieważ zwykle ich rotacja jest duża. Ponadto, ile jest osób, które są w stanie sprzedawać stale, każdego miesiąca, za wielotysięczne kwoty? Niewiele. Z tego powodu taki system działania funkcjonować może tylko w firmach sprzedaży bezpośredniej.
MLM również jest jej formą. Jednak sprzedaż jest tu wykonywana w znacznie mniejszym zakresie. W niektórych firmach, mających szeroki asortyment, wystarczają nawet tylko własne zakupy, aby otrzymywać godziwą prowizję od obrotu grupy. Dochody nie pochodzą z dużej sprzedaży niewielkiej liczby osób, ale z zakupów i nieznacznej sprzedaży wielu dystrybutorów. Więc zadaniem każdego z nich nie jest przede wszystkim handlowanie, ale reklama, zachęcanie innych, aby oni również korzystali z produktów na własne potrzeby i niewiele sprzedawali, przede wszystkim rodzinie i najbliższym znajomym. Dlatego MLM, to bardziej marketing niż sprzedaż.
Jeden lider nie jest w stanie opiekować się dużą liczbą osób. Natomiast jeśli będzie miał mało dystrybutorów robiących niewielki obrót, wtedy jego prowizja będzie znikoma. Z tego powodu w marketingu sieciowym buduje się grupy nie tylko wszerz, zapraszając samemu osoby do współpracy i tworząc pierwszą linię, ale te osoby zapraszają kolejne, przez co powstają następne poziomy. W taki sposób, mając bezpośrednio pozyskanych zaledwie kilka osób, można stworzyć grupę złożoną nawet z setek tysięcy dystrybutorów. Przy rozbudowanej strukturze, liderzy w pierwszej linii są już samodzielni. Wtedy menadżer znajdujący się na czele całej grupy, nie musi już nic robić, a nadal zarabia. Ma dochód pasywny. Obrazuje to następujące stwierdzenie: Wolę mieć 1% od pracy 100 osób niż 100% z własnej pracy.
Nieograniczone, duże zarobki
To kolejna właściwość MLM-u, wyraźnie wyróżniająca go spośród innych sposobów zarabiania. W kwestii wielkości dochodu lepsza może być tylko klasyczna działalność gospodarcza, prawa autorskie do bestsellerów i prawa patentowe, umożliwiające wytwarzanie produktów cieszących się dużym popytem. Zarobkom top liderów marketingu wielopoziomowego mogą dorównać jeszcze prezesi firm. Jednak dla większości osób o wiele bardziej możliwy jest sukces w MLM niż w korporacji. Pracując na etacie, możliwości awansu są ograniczone. Czasami trzeba na niego czekać latami. W marketingu wielopoziomowym zawsze jest miejsce na nowych liderów. W każdej chwili można się wybić, osiągnąć wyższy poziom i tym samym większe zarobki. Nie ma tu ograniczenia ich wielkości. Po kilkudziesięciu latach działania w MLM można zarabiać nawet więcej niż milion złotych miesięcznie.
Inwestycja dla każdego
Aby rozpocząć jakąkolwiek działalność gospodarczą, potrzebne są pieniądze. Nie inaczej jest w MLM. Jednak tutaj są one na tyle małe, że każdego na to stać. Kwota wymagana przy podpisaniu umowy zwykle nie przekracza 100 zł. Niektóre firmy w ogóle nie pobierają opłat na starcie. Dla odmiany znam jedną, która życzy sobie aż 9 tys. zł, aby móc w pełni skorzystać z możliwości, jakie oferuje. Jak zapewniają jej liderzy, w całości przeznaczana jest na własne zakupy osoby, która je wpłaciła. Poza tym istnieje też możliwość rozpoczęcia współpracy z tą firmą od wpłacenia mniejszych kwot, nawet 625 zł. Można ją potem uzupełnić np. z zarobionych pieniędzy.
Wolność, swoboda, niezależność
Dla wielu osób właśnie te wartości są najważniejszymi, jakimi kierują się przy podjęciu decyzji dotyczącej rozpoczęcia działalności w MLM. Łączy się to ściśle z możliwością uzyskania dochodu pasywnego. To wtedy właśnie uzyskujemy ekonomiczną wolność. Dla wielu osób oznacza to wolność w całym życiu, możliwość robienia tego, co się chce, bez ograniczania się dylematem czy zarobi się na tym pieniądze na życie, czy nie. Już wcześniej każdy, bez wyjątku ma wolność, swobodę i niezależność, w mniejszym wymiarze. Bowiem od momentu podpisania umowy w firmach MLM nie ma obowiązku działania. Można je rozpocząć później, w każdym momencie zrobić przerwę, w każdej chwili wyjechać na wczasy. Inaczej z reguły wygląda to w firmach sprzedaży bezpośredniej. Tam często są normy i limity sprzedaży, kontrola i wymogi aktywności. Również w sporej części firm marketingu wielopoziomowego jest miesięczny wymóg kwalifikacji, warunkujący otrzymanie prowizji od obrotu własnej grupy. Jednak w większości przypadków nie jest on wielki. Można go łatwo spełnić dokonując zakupów na potrzeby własne oraz rodziny i najbliższych znajomych. Są firmy MLM, gdzie ten wymóg jest znacznie większy, wynoszący nawet kilka tys. złotych miesięcznego zakupu. Tam mniejsze są struktury, a większe obroty poszczególnych dystrybutorów, w czym podobne są do firm sprzedaży bezpośredniej.
Współpraca
Firmy marketingu sieciowego mają elastyczne i otwarte struktury. To sprawia, że niezdrowa rywalizacja i konkurencja są rzadkością. Plan marketingowy wyznacza taki sposób działania, w którym liderom będącym na wyższej pozycji zależy na tym, aby ci, którzy znajdują się niżej, również pięli się w górę. Dzięki temu każda osoba otrzymuje duże wsparcie, wiedzę i korzysta z doświadczenia lidera, który ją bezpośrednio wprowadził lub tych, którzy znajdują się wyżej w linii sponsorowania.
Z moich obserwacji wynika, że gdy liderzy mówią o firmach, z którymi nie współpracują, że nie działają one w systemie marketingu wielopoziomowego, wynika to prawie zawsze z niewiedzy. Stąd wniosek, że wcześniej należy o niej poczytać, poznać plan marketingowy, porozmawiać z jednym liderów, wybrać się na spotkanie prezentujące firmę. Dopiero wtedy można na jej temat rzeczowo wypowiadać się.
Tomek Nawrot
tomek@tomeknawrot.com