Dowiedzieliście się już, jak wygląda stowarzyszenie obejmujące swoimi wpływami cały świat. Następnie przedstawiliśmy Wam Seldię, działającą na terenie Europy. Czas przejść do podstaw – poznajcie krajowe stowarzyszenia sprzedaży bezpośredniej. Postanowiliśmy zapoznać Was z najciekawszymi organizacjami z całego świata. Celowo pominęliśmy PSSB – o naszym rodzimym stowarzyszeniu napiszemy w osobnym artykule.
1. Stany Zjednoczone – DSA: w służbie żołnierzom
Na pierwszy ogień pójdzie amerykańskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej. Jego sława nie jest przypadkowa, ponieważ – skupiające ponad 200 różnych firm – DSA jest największym tego typu stowarzyszeniem na świecie. Jego członkowie dokładają wszelkich starań, by promować branżę w swoim kraju oraz dbać o etyczne postępowanie firm współpracujących. W tym celu powstał Kodeks Etyki, o którym pisaliśmy w poprzednich tekstach.
DSA współpracuje nie tylko z najbardziej znanymi korporacjami, lecz również z innymi stowarzyszeniami, w tym z WFDSA oraz Seldią. Zajmuje się również promowaniem alternatywnych form marketingu wśród Amerykanów poprzez współpracę z portalami o tej tematyce. Stowarzyszenie – w typowy dla tego kraju sposób – z dumą udowadnia swój patriotyzm, prowadząc specjalny program skierowany dla weteranów, szukających zatrudnienia. Oferuje im współpracę z firmami zrzeszonymi z DSA.
[next_button color=”blue” link=”http://www.dsa.org/”]Link do strony stowarzyszenia[/next_button]
2. Wielka Brytania – DSA: dla początkujących
Brytyjskie stowarzyszenie – o identycznej nazwie jak jego amerykański odpowiednik – Direct Selling Association (oznaczające, notabene, Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej) jest odpowiedzią na zapotrzebowania lokalnego rynku. Korzenie jego działań sięgają połowy lat sześćdziesiątych, kiedy w 1965 r. grupa firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią postanowiła założyć organizację ułatwiającą ich współpracę. Stowarzyszenie posiada zarząd, którego – corocznie – jedna trzecia członków zostaje zmieniana (z możliwością reelekcji). Podobnie przewodniczący stowarzyszenia, który może być na swoim stanowisku maksymalnie trzy lata. Limity nie dotyczą jedynie najważniejszej osoby – Dyrektora Generalnego DSA, którego stanowisko piastuje obecnie, związana z Avon Cosmetics, Lynda Mills. Strona internetowa stowarzyszenia jest znakomitym startem dla każdej osoby zaczynającej przygodę ze sprzedażą bezpośrednią.
[next_button color=”blue” link=”http://www.dsa.org.uk/”]Link do strony stowarzyszenia[/next_button]
3. Australia i Nowa Zelandia – DSAA oraz DSANZ: bądź na bieżąco z informacjami
By poznać kolejne stowarzyszenie, musimy przenieść się na kolejny kontynent, słynącą z groźnych zwierząt i pięknych krajobrazów Australię. Lokalne stowarzyszenie jest dziedzictwem działań firm takich jak Tupperware i Avon, które już w latach czterdziestych zaplanowały jego model działania. Wraz z upływem lat ewoluowało w to, czym jest obecnie – organizację, które zrzesza ponad 70 firm. Warto dodać, że 50 lat temu było ich jedynie 5, co jasno wskazuje na ogromny rozrost lokalnego SSB w ciągu ostatniego półwiecza.
Niedaleko na wschód od ojczyzny kangurów leży wyspiarska Nowa Zelandia, która również posiada prężnie rozwijający się rynek DS. Jego istnienie sięga najwcześniejszych czasów kolonialnych. Konieczna jednak była jego profesjonalizacja. W tym celu 6 firm, w 1974 roku, założyło Nowozelandzkie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej. Oprócz standardowych działań, DSANZ oferuje możliwość zamówienia subskrypcji newslettera, dzięki któremu zawsze będziemy na bieżąco z informacjami o lokalnym rynku sprzedaży bezpośredniej.
Zarówno Australia, jak i Nowa Zelandia są jednymi z 14 założycieli Światowej Federacji Sprzedaży Bezpośredniej, protoplasty WFDSA.
[next_button color=”blue” link=”http://www.dsaa.asn.au/”]Link do strony australijskiego stowarzyszenia[/next_button]
[next_button color=”blue” link=”http://www.dsanz.co.nz/”]Link do strony nowozelandzkiego stowarzyszenia[/next_button]
4. Indie – IDSA: sprzedaż bezpośrednia z posmakiem curry
Oficjalna organizacja, zrzeszająca ludzi zaangażowanych w rynek DS, powstała stosunkowo niedawno, w roku 1996 w Mumbaju. Czyni to z niej najmłodsze stowarzyszenie z wymienionych dzisiaj. W 1998 roku firmy założycielskie, wśród których są takie giganty jak Amway, Avon i Oriflame postanowiły przenieść centralę ISDA do stolicy kraju, New Delhi, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego. Stowarzyszenie współpracuje ściśle z rządem Indii. Razem debatują nad problematyką zwiększenia efektywności, przejrzystości i popularności sprzedaży bezpośredniej w ojczyźnie hinduizmu. Organizacja składa się z kilkunastu firm, działających zarówno na rynku lokalnym, jak i globalnym.
[next_button color=”blue” link=”http://www.idsa.co.in/”]Link do strony stowarzyszenia[/next_button]
Odwiedziliśmy dzisiaj najciekawsze stowarzyszenia z czterech różnych kontynentów. W zależności od kontekstu społecznego, kulturowego i gospodarczego danych krajów, każda z organizacji musi się uporać z innymi problemami. Wszystkie jednak stają na wysokości zadania, dzięki czemu rynki sprzedaży bezpośredniej każdego z pięciu wymienionych krajów prężnie się rozwijają.
Wojciech Latos