Umiejętność budowania trwałej sieci kontaktów i pielęgnowania relacji międzyludzkich stała się w dzisiejszym biznesie ważną kompetencją zawodową. Mateusz Grzesiak wymienia networking jako jeden z 8 zawodów przyszłości, których nie można nauczyć się w szkole. Dlaczego jest taki ważny? Dobrze zbudowana sieć kontaktów jest istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój kariery – zarówno podczas szukania nowej posady, jak i w trakcie pracy w konkretnej firmie.
Networking to dużo więcej, niż stałe gromadzenie kontaktów tworzących powiązania biznesowe. Prawidłowo prowadzony polega na budowaniu długotrwałych relacji dzięki wymianie umiejętności, wiedzy czy też zasobów. Nasze atuty i kompetencje możemy oferować uczestnikom sieci, otrzymując w zamian wsparcie z ich strony w ważnych dla nas momentach.
Szeroka sieć kontaktów, umiejętność zaprezentowania swojej osoby, chęć do współpracy i wymiany wiedzy, mogą mieć znaczący wpływ na uwzględnienie naszej osoby przy realizacji nowych projektów.
– uważa Piotr Dziedzic z międzynarodowej firmy doradztwa personalnego Page Personnel. Kieruje do początkujących w networkingu 7 rad, które pomogą zbudować trwałe sieci kontaktów.
7 rad dotyczących budowania i utrzymywania sieci kontaktów zawodowych:
[next_message styles=”3″ title=”Bądź przygotowany„]
Planowanie to już połowa sukcesu. Przed spotkaniem w ramach sieci kontaktów dowiedz się, kto będzie na nim obecny. Określ, jaki jest Twój cel uczestnictwa w spotkaniu. Czy chcesz nawiązać kontakt z tymi osobami? Czy to spotkanie ma służyć pielęgnowaniu istniejącej już sieci kontaktów? Tak czy inaczej, przygotuj plan i trzymaj się go najdokładniej, jak to tylko możliwe – w innym przypadku Twój wysiłek może pójść na marne.
[/next_message]
[next_message styles=”2″ title=”Doskonal swój „elevator speech”„]
Przejdź szybko do sedna. W koncepcji „elevator speech” chodzi o to, aby w ciągu maksymalnie dwóch minut sprzedać siebie i swoje kompetencje. Skoncentruj się na istotnych elementach. Osoba stojąca naprzeciwko Ciebie najprawdopodobniej nie ma ochoty na długie słuchanie Twojej autoreklamy. Twoim celem jest przekonanie rozmówcy, że opłaca się mieć Ciebie w sieci kontaktów. W idealnej sytuacji, już bezpośrednio po pierwszym spotkaniu może zarysować się perspektywa współpracy.
[/next_message]
[next_message styles=”1″ title=”Słuchaj„]
Nie ma nic bardziej interesującego dla Twojego rozmówcy niż inteligentne, dodatkowe pytania. Osoba, która je zadaje, sygnalizuje swoje zainteresowanie i otwartość, które są podstawą wartościowej rozmowy. Z drugiej strony – Ty sam dowiadujesz się o swoim rozmówcy czegoś ciekawego i godnego uwagi.
[/next_message]
[next_message styles=”4″ title=”Wskaż inną drogę„]
Nie możesz bezpośrednio pomóc swojemu rozmówcy? Skontaktuj go z innymi osobami z Twojej sieci kontaktów lub poleć mu kogoś innego. W ten sposób zyskasz kredyt zaufania. Jednocześnie, taki rodzaj dbania o kontakty to dobra inwestycja w przyszłość.
[/next_message]
[next_message styles=”3″ title=”Rozwijaj relacje„]
Po spotkaniu wprowadź wszystkie nowe kontakty do książki adresowej. Nawiąż kontakt poprzez internetowe portale biznesowe, takie jak Goldenline czy LinkedIn. W przypadku naprawdę interesujących osób, nie zapomnij o wysłaniu maila, co pozwoli nawiązać bliższy kontakt i zacieśnić współpracę.
[/next_message]
[next_message styles=”2″ title=”Zwracaj uwagę na równowagę„]
W networkingu chodzi o długotrwałe relacje. W związku z tym ważne jest, aby w dłuższym okresie to, co dajesz, było równe temu, co dostajesz. Jeżeli wyłącznie bierzesz informacje i kontakty, to szkodzisz sam sobie. Jeśli Twój znajomy wciąż Ci pomaga, zastanów się, jak Ty możesz go wesprzeć.
[/next_message]
[next_message styles=”3″ title=”Dbaj o relacje„]
Trzymaj się ustaleń. Niezawodność, szczerość i uprzejmość to podstawa – oznacza to, że jeżeli nie możesz czegoś zrobić, powinieneś to otwarcie zakomunikować swojemu rozmówcy.
[/next_message]
Informacja prasowa, Page Personnel