Marketing szeptany to potęga, w końcu to na nim opiera się cała branża sprzedaży bezpośredniej i marketingu wielopoziomowego. Wraz z rozwojem Internetu, opinii i poleceń coraz częściej szukamy właśnie w sieci, a jednocześnie tradycyjna reklama coraz bardziej traci na znaczeniu.
Wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut Nielsen pokazują, że konsumenci coraz mniej ufają reklamom telewizyjnym (mniej niż połowa badanych). Natomiast ponad 90 procent z nas kieruje się przy zakupach rekomendacjami od znajomych. Pozycją numer 2 na tej liście są internetowe opinie konsumentów – ufa im 70 procent badanych. A gdzie udamy się, aby takie opinie odnaleźć? Oczywiście na fora internetowe.
Kilka słów o realiach
—
Fora internetowe robią w sieci zawrotną karierę, trudno zliczyć wszystkie tematy, jakie są w nich poruszane. Chcę kupić pralkę – wchodzę na forum, szukając opinii o sprzęcie różnych firm. Mój pies dziwnie się zachowuje – z pewnością ktoś przede mną miał już taki problem i podzielił się jego rozwiązaniem na forum.
Fora to ogromne społeczności, łączące ludzi o podobnych problemach czy zainteresowaniach, prawdziwa kopalnia wiedzy i praktycznych porad na każdy temat. Fora mogą być również ogromnym wsparciem na przykład dla osób walczących z chorobą. Świadomość tego, że inni borykają się z podobnymi kłopotami i wzajemna wymiana informacji działa krzepiąco.
Bywa również ostro. Zaciekłe dyskusje i kontrowersyjne opinie, wyrażane bez owijania w bawełnę, są na porządku dziennym. Fałsz, arogancja i zwykła głupota są zazwyczaj szybko demaskowane, a autorzy takich wypowiedzi ośmieszani. Wniosek? Trzeba uważać, co się pisze. Trzeba wiedzieć, co się mówi i potrafić to dobrze uargumentować, jeśli chcemy zyskać szacunek forumowiczów.
W forach tkwi zatem ogromny potencjał dla marketingowców i firm. Nie zawsze jednak zdają one sobie z tego sprawę, traktując fora po macoszemu, a jednocześnie faworyzując inne kanały social media, z głównym naciskiem na Facebooka. Tymczasem na forach są ludzie, którzy mają konkretny problem i szukają jego rozwiązania, a takim rozwiązaniem może być oferowany przez nas produkt lub usługa. Działania marketingowe na forach to jednak spore wyzwanie i wiele firm po prostu sobie z nimi nie radzi, osiągając efekt dokładnie odwrotny od zamierzonego.
Najczęstsze błędy
—
Na czym wykładają się firmy i co najbardziej irytuje forumowiczów? Odpowiedzi najlepiej poszukać na… forach. Na Forumomarketingu.pl internauta o nicku konikpolny punktuje słabości przedsiębiorców: „Chyba najgorsze, co może zrobić przedsiębiorca, to wklejanie na fora reklamy swojej firmy bez choćby pobieżnego przeczytania tematu i nawiązania do niego…” Każdy z nas chyba napotkał kiedyś reklamę proszku do prania w temacie o częściach motocyklowych i wie, jak bardzo jest to denerwujące. Tego, że w efekcie dana marka kojarzy nam się negatywnie, tłumaczyć chyba nie trzeba.
Jak zauważa na tym samym forum Marketer, „Teksty czysto reklamowe są z większości forów kasowane. Zupełną amatorszczyzną jest pisanie typu: Potrzebuję naprawić auto, znajomy podał mi adres świetnego mechanika [tu oczywiście pada adres mechanika]. Czy ktoś korzystał z jego usług, bo znajomy mówi, że to najlepszy mechanik w mieście. Polecać stronę możesz, czemu nie, ale musi ona być związana tematycznie z wątkiem na jakimś forum.”
Ogromnym i dyskwalifikującym całą kampanię błędem jest zatem lekceważenie „przeciwnika” i niedocenianie inteligencji forumowiczów. Nachalna reklama niezwiązana z tematem dyskusji czy po prostu wklejenie linka bez żadnego komentarza równa się czerwonej kartce. Żółtą kartkę można dostać za nieumiejętność bronienia swojego zdania czy produktu lub brak konkretnej odpowiedzi na szczegółowe pytania innych użytkowników forum. Niestety wiele osób, w tym z branży MLM, uważa, że wystarczy raz napisać tekst wychwalający dany produkt lub firmę pod niebiosa, a następnie wklejać go gdzie się da. I na tym poprzestać. A w razie pytań – po prostu wkleić ten sam tekst, jego fragment lub ewentualnie nieco inaczej sformułowaną wypowiedź jeszcze raz.
Merytoryczna dyskusja
—
„Jedna uwaga – na pewno fora i społeczności jako takie są ciekawym miejscem do prowadzenia działań reklamowych i promocyjnych. Ważne jednak by ludzi nie traktować tam jak debili – tylko uczciwie i z szacunkiem. Takie działania zresztą to raczej szukanie trendsetterów niż uprawianie wulgarnego naganiania” – komentuje Bartłomiej na forum.sprawnymarketing.pl. Inny użytkownik tego forum, Adam D., pisze: „Marketing szeptany na forach jest naprawdę czymś rewelacyjnym, aczkolwiek, o czym wspomniał mój przedmówca – o ile nie jest to robione w sposób natrętny czy też wulgarny.”
Podstawą sukcesu w marketingu szeptanym na forach internetowych jest zatem merytoryczna dyskusja i spokojne budowanie swojego wizerunku jako eksperta w danej dziedzinie. Wskazany jest umiar i brak epatowania reklamowymi linkami. Jeśli ludzie uznają na podstawie Twoich wypowiedzi, że naprawdę znasz się na przykład na robieniu makijażu, sami zapytają, jakie kosmetyki polecasz.
Kluczem jest tutaj otwarcie na prawdziwą dyskusję, co wymaga ogromnej wiedzy i własnych doświadczeń z danym produktem czy usługą. Oczywiście trzeba przygotować się zarówno na słowa uznania jak i krytyki, często bardzo ostrej. Budowa wiarygodnego i partnerskiego wizerunku marki na forum trwa nierzadko miesiącami i procesu tego nie należy na siłę przyspieszać. Chodzi o to, aby naprawdę wspierać użytkowników w decyzjach zakupowych i nawiązać z nimi faktyczny dialog. Jeśli nie czujemy się na to gotowi, lepiej w ogóle nie zaczynać.
Potencjał forum
—
A jest o co walczyć. Okazuje się, że fora mają znacznie większy wpływ na decyzje zakupowe niż firmowe fanpage’e na Facebooku. Owszem, użytkownicy wejdą na fanpage’a, pooglądają zdjęcia, może nawet wezmą udział w konkursie, ale większość z nich jeśli będzie chciała cokolwiek od nas kupić i tak popyta znajomych lub poszuka informacji na forum… Tymczasem do wielu przedsiębiorców to nie dociera – uparcie inwestują w reklamy w mediach społecznościowych, głównie na wspomnianym już Facebooku, i oczekują strumienia klientów.
Fora są obecnie liderem w wymianie informacji na temat niemal każdej kategorii produktów i usług. To z kolei przekłada się na liczby – miliony stałych i powracających czytelników, setki tysięcy aktywnych użytkowników. W związku z tym średniej wielkości kampania reklamowa na forach (dobrze przemyślana i prowadzona!) oznacza 30-45 tysięcy potencjalnych klientów i 2 do 3 tysięcy osób zaangażowanych w dialog z firmą.
Aby jednak wykorzystać ten potencjał, należy postępować uważnie i traktować potencjalnych klientów serio, wykorzeniając u siebie nawyk „reklamowego bajerowania”. W zamian za to warto poświęcić czas na budowę własnego eksperckiego wizerunku i spokojny, rzeczowy dialog z użytkownikami forów.
—
—
Źródła: