Żyjemy w epoce zmian na rynku pracy. W to nie wątpi chyba nikt. Zmiany kształtowane są zarówno przez ewolucje wewnątrz firm, jak i zjawiska – globalizację, kryzys ekonomiczny oraz rozwój nowych technologii. Socjolodzy nazwali czasy, w których przyszło nam żyć „epoką nowej kariery”.
Czym charakteryzuje się „epoka nowej kariery”? Przede wszystkim – częste zmiany miejsc pracy, stanowisk pracy i gotowość do ich wykonywania. Ma to niewielki związek z tradycyjnie pojmowaną karierą zawodową, czyli awansowaniem na kolejne, hierarchicznie ułożone stanowiska. Wygrywa ten, kto szuka i nie boi się zmian oraz odpowiedzialności.
Jak wygląda to w praktyce? Załóżmy, że w województwie śląskim mamy nadmiar bezrobotnych pielęgniarzy, którzy z kolei poszukiwani są na północnym wschodzie kraju. Większość z nich przejdzie na zasiłek dla bezrobotnych, czekając na lepsze czasy, a te prawdopodobnie nigdy nie nadejdą. Część opuści dom, wyjedzie z dala od rodzinnych stron i podejmie pracę w prywatnym ośrodku za dużo wyższą stawkę, niż w swoim mieście. Mały odsetek z nich zapisze się na przyspieszony kurs angielskiego, wyjedzie na zachód i zarobi 20 razy tyle, co Ci w okolicach Suwałk. Sama historia to oczywiście czysta fikcja, ale dobrze obrazuje prawa, którymi rządzi się aktualnie rynek pracy.
Z raportu „Trendy HR 2013 – elastyczność i zmiana horyzontów” wynika, że czeka nas zmierzch ery etatu. Kluczem do furtki nowej epoki i sukcesu ekonomicznego firmy będzie elastyczność, zarówno pracowników, jak i pracodawców. Można się także spodziewać, że najlepsi, utalentowani pracownicy nie będą chcieli się wiązać z jedną firmą, za to wciąż będą poszukiwali nowych wyzwań i okazji do rozwoju.
Jak w tym wszystkim ma się odnaleźć przedstawiciel branży marketingu wielopoziomowego? Wszystko wskazuje na to, że odnajdzie się znakomicie! Elastyczność czasu pracy, miejsca pracy, brak ograniczeń, możliwość łączenia paru działań zarobkowych – wszystko, co jest właśnie w cenie, Twój przyszły współpracownik odnajdzie w MLM. Wystarczy tylko, abyś wziął pod uwagę klika zmiennych, które aktualnie wybijają się na sam przód kolejki niezbędnych kompetencji.
Era „nowej kariery” to także era nowego pokolenia liderów. Taki lider – przywódca nie musi już być superbohaterem, który potrafi poradzić sobie w każdej sytuacji. Rynek stał się łaskawszy. Zresztą, wszyscy już pojęli, że taki ktoś zwyczajnie nie istnieje. Recepta na leadering nowej ery jest następująca: zamiast tworzyć armię sklonowanych, identycznych super-liderów, trzeba stworzyć zespół przywódców, posiadających odmienne umiejętności, doświadczenia i style pracy. Takich przywódców powinieneś sam sobie wychować, najlepiej zacząć bowiem poszukiwania od własnego ogródka.
Ten trend znakomicie wpisuje się w marketing czwartej generacji, opisany po raz pierwszy przez Daniela Kubacha, w książce „Planowanie celów”.
Marketing 4 G jest w pewnym rodzaju rewolucją w systemie sprzedaży bezpośredniej. […] Od zawsze sprzedaż i rekrutacja były najtrudniejszymi czynnościami w tej branży. Firmy stosujące system czwartej generacji biorą sprzedaż i rekrutację na siebie. Organizują spotkania, podczas których w profesjonalny sposób prezentują produkty i zapraszają do współpracy. Zadaniem współpracownika jest zaprosić swojego znajomego na spotkanie.
Nie potrafisz sprzedawać, za to świetnie rekrutujesz? Kolega świetnie sprzedaje, ale jest marnym rekruterem? Nic straconego! Działajcie w teamie. Możecie stworzyć zespół marketingowy 4 generacji wewnątrz swojej struktury. W końcu MLM to praca zespołowa. Oczywiście, najlepiej poszerzać swoje kompetencje i umiejętności. Ale czas, jaki na to przeznaczysz, nie musi być czasem pozbawionym zysków.
Zmiany i nadejście „epoki nowej kariery” sprzyjają, jak widać, również pracy w systemie marketingu wielopoziomowego. Tu możesz się rozwijać, pozbyć się ograniczeń, tu nikt nie zwiąże Cię z firmą na stałe. Sam wybierasz, co jest dla Ciebie najlepsze. Dla wykwalifikowanych etatowców również mamy dobrą wiadomość: w „epoce nowej kariery” odejście utalentowanego pracownika kosztuje firmę dwu- a nawet trzykrotność jego rocznego wynagrodzenia. Wraz z pracownikiem firma traci kapitał intelektualny, relacje z klientem oraz jego produktywność i doświadczenie.
—
Źródła:
Kariera bez granic, „Applied Psychology: An International Review” (2013, t. 62, nr 1)
Koniec ery etatu, „Własny biznes. Franchising” (2013, X, nr 10)