Carl Sagan napisał: „Aby zrobić szarlotkę od początku, musisz najpierw wynaleźć wszechświat". Ty również, aby zbudować skutecznie działającą firmę, musisz „wynaleźć" swój wszechświat przedsiębiorczości. Moim celem jest poszerzenie Twojej świadomości dotyczącej kierunku, w którym powinieneś zmierzać. Będę to robił w sposób usystematyzowany, posługując się coachingową metodyką CoachWiseTM – wszystko po to, aby było Ci po prostu łatwiej. Zanim przejdziesz dalej, przeczytaj pierwszą część cyklu – zapoznasz się w niej z ćwiczeniem, dzięki któremu poznasz swoje indywidualne wartości.
Marzenie wydajnego człowieka biznesu
Pierwszym aspektem Twojej wymarzonej rzeczywistości są zasoby materialne, czyli „twarda" fizyczna rzeczywistość. Są to wszystkie rzeczy, które możesz policzyć, zmierzyć, zważyć, dotknąć. To pieniądze, wyposażenie, budynki – wszystko, co jako przedsiębiorca chcesz mieć. Pragniesz mieć doskonałe zdrowie, i zdrowe, zadbane ciało? To także wymaga czasu. Zapytasz: jak to? Cóż, w pewnym momencie jedyną rzeczą, jaką można kupić, jest właśnie on – czas. Nie wprost. Kupuje się możliwość robienia tego, co jest dla kogoś ważne, jednocześnie zlecając inne działania, dzięki czemu nie trzeba ich wykonywać osobiście. Tylko skuteczny przedsiębiorca nie musi znać się na wszystkim, on po prostu otacza się ekspertami lepszymi od siebie.
Drugim obszarem są zasoby intelektualne, czyli rzeczy, które powinieneś wiedzieć lub umieć. Budujesz ten obszar, przyswajając sobie wiedzę. Tej wiedzy czy tych umiejętności nie musisz mieć w tej chwili. Ponieważ zajmujesz się wymarzoną rzeczywistością, przestań racjonalizować swoje marzenia. Puść wodze fantazji.
Kolejnym, już trzecim obszarem są emocje. Są one związane bezpośrednio z tym, jak chcesz się czuć w procesie nauki bycia skutecznym przedsiębiorcą. Tutaj warto indywidualnie zdefiniować, czym jest dla mnie: optymizm, odwaga, elastyczność, siła? Co Cię inspiruje do działania? Jak się motywujesz? Należy się również zastanowić, jak te poszczególne emocje mogą Ci pomóc w procesie osiągania zaplanowanego celu.
Czwartym obszarem są zasoby społeczne. Obszar ten jest bezpośrednio związany z Twoimi relacjami z otoczeniem. Odpowiedz sobie na pytania: jakich chcesz mieć partnerów w życiu osobistym i biznesowym? Kim będzie Twoja konkurencja? Twoi pracownicy i wspólnicy? To szeroko rozumiany obszar społeczny. Należy również pamiętać o wsparciu. Od kogo możesz nauczyć się potrzebnej wiedzy, kto może Ci pomóc w momentach trudnych, kto może być Twoim mentorem? Kim są osoby, które możesz modelować? Modelowanie polega na naśladowaniu sposobu działania, co zwiększa prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu. Dalej – kogo poznasz, prowadząc firmę? Do jakich organizacji, stowarzyszeń czy też klubów będziesz należał?
Celem tego przygotowania jest stworzenie wizji, do której realizacji chcesz dążyć jako przedsiębiorca. Ona jest drogowskazem. Nie osiągniesz sukcesu, nie wiedząc, w którą stronę chcesz zmierzać. To tak jakby wsiąść do samochodu, uruchomić nawigację, nie określając punktu docelowego, a jadąc, dziwić się, że nie zbliżasz się do sukcesu. Chcąc być statystycznym przedsiębiorcą, który ma 90% szans na porażkę, zaniechaj proponowanych przeze mnie działań. Jednak jeśli chcesz osiągnąć sukces, radzę Ci abyś sugerowane pomysły wprowadzał w życie. Jeżeli czegoś nie rozumiesz – konsultuj się. Sprawdzaj, co daje lepszy efekt od zamierzonego. To Ty bierzesz pełną odpowiedzialność za wszystkie swoje sukcesy. Ja chcę Ci tylko ułatwić ich odnoszenie.
●
Maciej Koubik
Coach i Trener Biznesu