Sprzedaż czy rekrutacja – co jest ważniejsze w MLM? Jedno nie może funkcjonować bez drugiego. Możemy zrekrutować dużo współpracowników, ale jeżeli oni nie kupują produktów i nie polecają tych produktów dalej – biznes MLM nie będzie się rozwijał. Jak pisał Don Failla: „produkt musi być w obrocie, bo inaczej nikt nie zarobi pieniędzy”.
Wyjaśnijmy, że w MLM możemy sprzedawać produkty lub też musimy – zgodnie z wymaganiami danej firmy. Jednak, jeżeli chcemy zarabiać więcej pieniędzy, może nam to przynieść tylko dynamikę budowania swojej struktury współpracowników, którzy będą robili to samo – sprzedawali informacje. Jeśli nie będziemy „sprzedawać informacji” o swoim Biznesie MLM, to nici z naszych innych działań. Sprzedajemy tę informację poprzez nauczenie pozyskanej osoby do biznesu: w jaki sposób to robić?. Patrząc z drugiej strony – jeżeli kupujemy/sprzedajemy produkty, a nie pozyskujemy nowych współpracowników, to właściwie też stoimy w miejscu. Dlatego można powiedzieć, że rekrutacja jest najważniejszym działaniem w MLM, sprzedaż produktów jest ważna, ale sprzedaż informacji (dzielenie się tym sposobie zarabiania) już bardzo ważna.
Są firmy, które wymagają dużej sprzedaży produktów i wtedy jest ona istotniejsza w organizacji. Możemy sprzedawać produkty, jeżeli chcemy lub jeżeli są takie wymagania firmy i jej programu budowania biznesu, ale jeśli chcemy mieć konkretny dochód – musimy skupić się na budowaniu swojej struktury i rekrutacji. Na początku współpracy zdecydowanie łatwiej jest zwiększyć wielkość prowizji poprzez np. sprzedawanie produktów rodzinie i znajomym, niż pozyskiwać nowych dystrybutorów, którzy będą kupować tylko dla siebie.
Czasami lider zachęca do sprzedawania produktów i uczy jak to robić – wtedy grupa wypracowuje wyższą prowizję. Ale jeśli lider uczy tylko sprzedawać produkty, a nie informację o biznesie, możliwościach czy systemie pracy, to wcześniej czy później struktura przestanie funkcjonować. Dlatego można stwierdzić, że rekrutacja jest również sprzedażą. Sprzedajemy ideę biznesową – przekonujemy inne osoby do współpracy, a jest to chyba najbardziej istotnym elementem rekrutacji. Niektóre osoby zapisują się do biznesu MLM z założeniem, że będą sprzedawać produkty, ponieważ to znacząco podnosi obroty i wypłacane prowizje. W tym aspekcie sprzedaż praktykowana przez tę osobę jest dla niej najważniejsza. Dla mnie ważniejsza jest jednak rekrutacja, bowiem, gdy nie mam współpracowników, nie mam prowizji. Bez osobistej sprzedaży produktów w MLM można się obejść, kupując tylko na własne potrzeby.
W tej chwili istnieją firmy MLM, w których członkostwo polega na wykupywaniu produktu na własny użytek (abonament) i polecaniu produktu innym. W ten sposób budujemy swoją grupę współpracowników i zarabiamy. Niektóre osoby uważają, że na tym powinna polegać istota MLM-u i być jego podstawową właściwością. Ja jestem za tym, aby głównie polecać produkty i tym sposobem rekrutować. Myślę, że aby osiągnąć sukces w MLM, będąc zadowolonym konsumentem produktu lub usługi nabywanego w systemie MLM, powinieneś polecać – w ten sposób zarabiasz. Programy firm MLM uczą nas dzielić się informacją z innymi o jakości produktów czy usług – to „sprzedawanie” w całym tym systemie. Rekrutowanie nowych osób bez nauczenia ich jak prawidłowo to robić, nie przyniesie efektu. W dzisiejszym świecie konsumpcyjnym musimy umieć sprzedawać i rekrutować, jeśli tego nie umiemy – musimy się nauczyć. Podsumowując: sprzedaż i rekrutacja są dwoma głównymi elementami systemu MLM. Są ściśle powiązane ze sobą. Jeden nie może funkcjonować bez drugiego i na odwrót.
■
Stanisław Mesjasz