Zarejestrowanych użytkowników Facebooka jest już w Polsce 12 milionów. W związku z tym jakość i pomysłowość stron firmowych funkcjonujących na tym portalu społecznościowym nabiera coraz większego znaczenia. Wyznacznikiem sukcesu jest tutaj ilość interakcji z użytkownikami – każdy zostawiony lajk, komentarz czy udostępnienie się liczy. Największą porażką jest natomiast komunikacja jednostronna, czyli posty i zdjęcia, których nikt nie lubi i nie komentuje. Krótko mówiąc, im więcej szumu i gwaru rozmów, tym lepiej.
Które polskie firmy radziły sobie w tym kontekście najlepiej? Odpowiedzi na to pytanie znalazł Sotrender na podstawie analizy danych dotyczących działań ośmiu tysięcy stron firmowych i aktywności ich użytkowników od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 roku. Aktywność oznacza każde polubienie, komentarz, post lub udostępnienie. W ubiegłym roku łączna liczba aktywności użytkowników na stronach objętych badaniem wyniosła 221 milionów! Na tę liczbę złożyło się 169 milionów polubień, 29 milionów komentarzy, 19 milionów udostępnień i 3 miliony postów.
Najżywszą reakcję wywołują posty w formie filmików video. Średnio każdy z nich otrzymał 108 lajków, 10 komentarzy i 10 udostępnień. Na drugim miejscu pod względem angażowania użytkowników znalazły się zdjęcia – 100 polubień i po 12 komentarzy i udostępnień. Posty w formie tekstu zdobywały średnio 57 lajków, ale aż 20 komentarzy (udostępnienia tylko 2), a linki otrzymywały 23 polubienia, 5 komentarzy i były udostępniane przeciętnie trzy razy. Jak widać, opłaca się na fanpage’ach umieszczać filmy i treści graficzne, które przyciągają uwagę w najwyższym stopniu.
Po pierwsze intrygować…
W związku z powyższym nie dziwi fakt, że cztery posty, które pobiły rekordy zaangażowania Facebookowiczów w roku 2013 są grafikami. Pierwszy z nich to niezwykłe zdjęcie zamieszczone przez Digital Camera Polska. Przedstawiona na nim dziewczyna trzyma przed sobą lustro – w efekcie wydawać się może, że ta część jej ciała, którą lustro zasłania, po prostu zniknęła… Ten intrygujący i niecodzienny pomysł na portret polubiło prawie 79 tysięcy osób!
Drugi obraz to prosta grafika z kwadratem podzielonym na – no właśnie, ile? – mniejsze kwadraty i towarzyszące mu polecenie „Policz kwadraty”, którą można znaleźć na stronie Life owocowy. Ilość komentarzy pod tym prostym obrazkiem sięgnęła 42,5 tysiąca. Zapewne każdy miał swoje zdanie na temat ilości kwadratów na rysunku.
Po drugie – wspólne doświadczenia łączą
Lubimy to, co znamy. Firmy, które potrafiły wykorzystać ten powszechnie znany fakt na swoich fanpage’ach zyskały zaangażowanie swoich facebookowych fanów. Zrobiła tak FabrykaWafelków.pl wrzucając na swoja stronę zdjęcie klasycznego opakowania kredek z misiem. Niejednemu z pewnością łezka w oku się zakręciła na wspomnienie dziecięcych obrazków rysowanych takimi właśnie kredkami – i sypnęły się lajki (w liczbie prawie 57 tysięcy). Na podobny pomysł wpadła firma Pampers, która zamieściła zdjęcie USG z opisem „Polub to, jeśli Twój Maluch kopał niczym piłkarz”. Z liczy polubieni wynika, że małych piłkarzy było 30 tysięcy. A komentarzy pod zdjęciem – prawie tysiąc.
Po trzecie reaguj
Fani lubią, kiedy firma nawiązuje z nimi prawdziwy dialog i odpowiadają na posty. W czołówce firm najczęściej odpowiadających znalazły się firmy takie jak Plus (odpowiedzi na 95 procent postów), Nju Mobile (93,2 procenta) i Virgin Mobile (92,8 procenta).
Z kolei największą liczbą postów użytkowników na swoim fanpage’u może pochwalić się Orange Polska. W 2013 roku średnio dziennie pojawiało się ich aż 66, co w sumie dało liczbę 23 966 w ciągu 12 miesięcy.
Ważne są również słowa, których używamy do tworzenia postów. Z badań Sotrendera wynika że od trzech lat do najczęściej używanych należą „konkurs” i „zapraszamy”. Może warto więc poszerzyć słownik i zaskoczyć odbiorców czymś nowym? Co równie ważne, życie postów jest raczej krótkie – połowę aktywności dany post wywołuje w ciągu pierwszych trzech godzin od publikacji.
Na podstawie:
http://www.sotrender.pl/uploads/trends/2013/infograf_pl.jpg