Jednym z elementów wystąpień publicznych są historie, które opowiadasz swoim słuchaczom. A z dobrymi historiami jest jak z dobrym filmem i teatrem, jeśli są dobrze podane – nie jesteś w stanie oderwać od nich wzroku. Nie chcesz żeby Ci ktoś przerwał, bo jesteś jak w transie i ciągle chcesz więcej i więcej, chcesz wiedzieć, co się wydarzy, jesteś ciekaw, a aktorzy stają się czasem Twoimi idolami lub bohaterami.
Umiejętność opowiadania jest kompetencją, której można się nauczyć. Postaram Ci się przekazać kilka, mam nadzieję cennych wskazówek, z których sam korzystam, które „podkradłem” najlepszym i które ciągle doskonalę podczas wystąpień. Jest takie branżowe powiedzenie: dowiedz się, czego chce widz i daj mu to – staraj się mówić o tym, czego chce odbiorca, nigdy Ty. To oznacza, nie mniej – nie więcej, tylko to, że przed każdym wystąpieniem musisz zdobyć jak najwięcej wiedzy na temat swoich odbiorców.
Co na scenie powinna mówić nasza sylwetka?
—
Postawa i ruch na scenie to: okazywanie pozytywnego nastawienia, sympatia i komfort słuchaczy, pewność siebie i swoboda działania. Pamiętaj o właściwym miejscu w przestrzeni scenicznej: nie chwytaj się mebli, zachowaj optymalny dystans do słuchaczy, stań na środku, a jeśli używasz rzutnika i flipchartu – to zawsze pokazuj i prezentuj za pomocą sprzętu z Twojej lewej strony/ręki. Nie odwracaj się tyłem do słuchaczy, nie chodź wachlarzowo i nie rób wahadła.
Dobry moment na ruch na scenie to zmiana tematu. Jeśli zaczynasz mówić do kogoś z boku, ruszaj tylko głową, sylwetka, w tym klatka piersiowa stoi prosto, gdyż cała energia idzie z serca. Jeśli masz duże audytorium, używaj szerokich gestów. Bądź wyprostowany i rozluźniony, ale stój na prostych nogach, odległość między stopami od 20 do 30 cm.
Pamiętaj o gestach, niech idą równo ze słowami, zaczynaj je i kończ – dobra gestykulacja to wzmocnienie przekazu, dodatkowy kanał komunikacyjny i ekspresja emocji, intensywność może być różna – poszukaj własnego stylu – gesty wykonuj między pasem a linią barków.
Twoja mowa ciała w największym stopniu kształtuje wrażenia odbiorców. Sposobem mówienia w ogromnej mierze wpływasz na poziom zainteresowania treścią. Nie zapominaj o kontakcie wzrokowym: to szacunek dla słuchaczy, okazywanie pewności siebie, zbieranie informacji zwrotnej. Wprowadź elementy uatrakcyjniające: fragmenty filmu, muzykę, etc..
Chcesz się pozbyć stresu, przygotuj się merytorycznie. Daj słuchaczom dobrą energię – emocje są nośnikiem.
UNIKAJ: rąk w kieszeniach (jeśli już – to tylko jedna i na chwilę), używania często tego samego gestu (chyba, że podnosisz energię uczestników).
Nie zacieraj szybko rąk, nie baw się długopisem, mazakiem, kartkami, segregatorem – to oznaki niepewności. Nie głaskaj się po głowie, brodzie, nie drap się i nie klep się w głowę, nie krzyżuj rąk na genitaliach, ręce miej zawsze w pozycji wyjściowej do wyprowadzenia gestów.
Dobra historia musi zawierać wezwanie do działania, zatem zanim zaczniesz opowieść, upewnij się, że o nim nie zapomniałeś. Cokolwiek robisz w życiu, ma to swój cel, musi mieć cel, powinno mieć cel, więc tak samo jest z opowieścią, musisz jej nadać cel, który powinien mieć odpowiednią strukturę. Pamiętaj o tym na początku wystąpienia, w trakcie i na koniec… […]
Manager MLM nr 10, s. 64-66
Artur Zygmunt Wikiera – Mówca Motywacyjny, Trener, Coach, Autor, Właściciel i twórca marek: ALFAtalent , ALFAbet motywacji oraz Biblioteka Rozwoju.
[next_message styles=”2″ title=”Zainteresowany dalszym ciągiem?„]Zapraszamy do lektury całego felietonu w Managerze MLM nr 10, który można pobrać bezpłatnie na stronie naszego sklepu www.sklepmlb.com
Pobierz: http://sklepmlb.com/107-manager-mlm-nr-10-pdf.html
[/next_message]