Sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy zyskują w Polsce coraz więcej fanów, zarówno w postaci nowych dystrybutorów i firm, jak i klientów, których grono stale rośnie. Dlaczego Polacy, jeszcze niedawno traktujący całą branżę podejrzliwie, coraz chętniej kupują u sprzedawców bezpośrednich? Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej zleciło w tym roku badanie konsumentów, które przeprowadził w marcu instytut Homo Homini. Pytanie, które zadawano ankietowanym, brzmiało: Proszę się przez chwilę zastanowić i powiedzieć dlaczego robi Pan(i) zakupy u przedstawicieli/ konsultantów firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią?
Po pierwsze – wygoda
–
Na tak sformułowane pytanie konsumenci najczęściej odpowiadali, że decyduje wygoda robienia zakupów. 41 procent za wygodne uważa przede wszystkim to, że aby kupić potrzebne produkty nie musi ruszać się z domu, wystarczy skontaktować się z dystrybutorem, a to on przyjdzie do nas – w takim czasie i miejscu, który klientowi najbardziej odpowiada. Z kolei dla ponad 37 procent wygoda kupowania w systemie sprzedaży bezpośredniej polega na tym, że mogą w spokoju, przez nikogo nie popędzani, przejrzeć katalog produktów danej firmy i po zastanowieniu się wybrać rzeczy, które chcą kupić.
Po drugie – promocje i gratisy
–
Jedna trzecia pytanych wskazała na kwestię promocji i zniżek cenowych, które czynią ofertę firm bardziej atrakcyjną, a 24 procent przyznało, że do zakupów zachęcają ich drobne prezenty, jakie często można otrzymać przy zamówieniu. Okazuje się więc, że konsumenci nie kojarzą już firm MLM i DS jako oferujących drogie produkty, a te ostatnie skutecznie konkurują cenowo ze sklepami detalicznymi. Ponadto 15 procent pytanych zauważyło, że ceny produktów oferowanych w systemie sprzedaży bezpośredniej są korzystne lub niższe od tych sklepowych.
Po trzecie – przedstawiciele i konsultanci
–
Praca nad umiejętnościami sprzedażowymi, poszerzanie wiedzy o produktach z oferty firmy oraz znajomość potrzeb klientów z pewnością przynoszą efekty – wielu konsumentów za największą przewagę sprzedaży bezpośredniej uważa właśnie sprzedawców! Szeroką wiedzę na temat produktów i fachowe porady docenia niemal co piąty ankietowany. Ponad 11 procent twierdzi, że konsultanci i przedstawiciele firm dokładnie znają ich potrzeby i oferują takie produkty, które są im – klientom – naprawdę potrzebne. Kolejne 8,8 procenta pytanych ceni sprzedawców za to, że proponują im produkty, które do nich pasują, a więc odpowiadają stylowi życia, charakterom i gustom klientów.
Po czwarte – satysfakcja gwarantowana
–
Klienci firm sprzedaży bezpośredniej zwracają uwagę na nowe produkty w ofercie ulubionych firm – to, że pojawiają się często przyciąga niemal co piątego badanego. Również jakość produktów jest ważna. Ponad 16 procent kupuje w tym kanale dystrybucji ponieważ uważa, że produkty oferowane w sprzedaży bezpośredniej są wysokiej jakości lub przewyższają pod tym względem swoje odpowiedniki ze sklepowych półek. Co dziesiąty ankietowany docenia fakt, że produkty można bezproblemowo zwrócić, jeśli nie spełnią oczekiwań.
Sprzedaż bezpośrednia – Co się zmieniło?
–
Podobne badanie przeprowadzono trzy lata temu. Co się zmieniło w naszym postrzeganiu branży MLM i DS? Katalogi, chociaż nadal lubiane, nieco straciły na znaczeniu (w 2011 roku tę odpowiedź wybrało ponad 50 procent pytanych). Podobnie wiedza konsultanta (spadek o 7,3 procenta) i korzystniejsza cena produktu bądź usługi (spadek o ponad 12 procent).
Konsumenci większą wagę przywiązują natomiast do pojawiania się nowych pozycji w ofercie firm oraz gwarancji satysfakcji, czyli możliwości zwrotu produktu.
Przed trzema laty gwarancja satysfakcji w ogóle nie pojawiła się we wskazaniach respondentów, podczas gdy w tegorocznym badaniu wskazało ją ponad 10 % badanych. Świadczy to przede wszystkim o dbałości o dobro konsumenta ze strony rzetelnych firm sprzedaży bezpośredniej, uczciwej informacji przekazywanej przez sprzedawcę oraz rosnącej świadomości wśród konsumentów dotyczącej zalet dokonywania zakupów w tym kanale dystrybucji. Cieszy nas, że poza wygodą konsumenci dostrzegają również inne atrybuty systemu sprzedaży bezpośredniej i coraz częściej świadomie z nich korzystają. Zadowolony klient to najlepsza konsumencka rekomendacja –
komentuje Mirosław Luboń, dyrektor generalny PSSB.
Na znaczeniu zyskuje również komunikacja elektroniczna. Konsumenci coraz częściej wskazują reklamy lub ogłoszenia w Internecie oraz informacje przesyłane drogą mailową jako formy marketingowe, które zachęciły ich do zakupów od sprzedawców bezpośrednich. Nadal jednak najsilniej działa rekomendacja bliskiej osoby, na którą wskazało prawie 30 procent ankietowanych, a także udział w pokazie zorganizowanym w domu – 19,4 procent.
Źródło:
http://pssb.pl/pssb/news/details,1,,149,wygoda-glowny-atrybut-sprzedazy-bezposredniej.html