Czy wiesz jaki strój jest odpowiedni na daną okazję? Zdarzyła Ci się kiedyś „ubraniowa” wpadka? Jeżeli masz czasami wątpliwości i zadajesz sobie pytanie czy twój strój jest stosowny – koniecznie przeczytaj ten artykuł! Maya Szczęsna – znana stylistka podpowie Ci co jest niedopuszczalne, a co wskazane na salonach biznesowych w tej materii. Pierwszą część artykułu możesz przeczytać w kwartalniku Manager MLM nr 5.
Wizerunek to jedna z najważniejszych rzeczy w biznesie. Obojętnie kim jesteś, czym się zajmujesz, jeśli masz kontakt z ludźmi „face to face” musisz o niego zadbać, a Twoja wartość wzrośnie jako przedsiębiorcy, managera, dyrektora, etc […].
Na co powinni zwrócić uwagę Panowie?
-niedopuszczalne są kolczyki w uszach, nosie, wargach itp.
-jeśli już macie tatuaże – powinny być starannie zakryte w trakcie pracy, pokazywanie ich nie wzbudza zaufania u innych osób, wygląda niepoważnie i nieestetycznie;
-koszule i marynarki powinny być raczej talkowane i bardzo dobrze dopasowane do Waszej sylwetki, dobrze skrojony garnitur to 70% perfekcyjnego wizerunku biznesowego. Więc warto się na tym skupić: za duże, wiszące marynarki, garnitury, koszule wystające ze spodni wyglądają koszmarnie, a są niestety bardzo często spotykane u prezesów, dyrektorów dużych firm. Spodnie od garnituru powinny lekko zaginąć się i opierać na bucie, nie mogą być za długie, ani za krótkie.
-zegarek to jedna z nielicznych rzeczy z dodatków dla mężczyzn dopuszczalnych w trakcie pracy, oprócz spinek do mankietów, krawatu, obrączki. Nie jest stosowne obwieszanie się łańcuchami, grubymi ketami na nadgarstku, czy też dużymi wisiorkami, a co już nagminnie jest ostatnio przeze mnie zauważalne – za krótkie łańcuszki na szyi, które wyglądają przekomicznie, jak już taki macie i czujecie do niego duży sentyment – schowajcie go, a jak chcecie go nosić po pracy na wierzchu, będzie się prezentował fajnie, ale z jakimś wisiorkiem, zawieszką ciekawą, krzyżykiem itp. nie sam!).
Zegarek to taki gadżet w męskiej garderobie, który jest stylowy, dzięki niemu Panowie podkreślają swój status materialny, prestiż, pozycję. Kiedyś mówiono, że "mężczyzna bez zegarka, to mężczyzna bez pieniędzy"… Najlepszym byłby zegarek mechaniczny, na skórzanym pasku, ale złoty czy srebrny też będzie pasował. Starajcie się przy zakupie zwrócić uwagę, aby pasował on do biznesowego stylu jak i do casual. Uważam, że każdy biznesmen powinien mieć jeden porządny zegarek, który stanie się jego codziennym nieodłącznym elementem w wizerunku biznesowym. Analiza kolorystyczna pomoże również stwierdzić czy komuś pasuje złoto, czy srebro – często zdarza się, że nosimy zegarek lub inną biżuterię, która do nas totalnie nie pasuje, a kolor metalu niekorzystnie wpływa na nasz wygląd.
Jak to się mówi "Diabeł tkwi w szczegółach".
-fryzura jest ważnym elementem: włosy powinny być zawsze czyste, świeże i uczesane, estetyczne. Irokezy, ogolone powierzchnie głowy, dredy, długie włosy, ekstrawaganckie fryzury nie są tolerowane w wizerunku biznesowym. Włosy powinny być krótko przystrzyżone i ładnie, estetycznie na gładko przyczesane. Panowie którzy mają zakola, albo są łysi częściowo, nie powinni się tego wstydzić, jednak aby estetycznie takie włosy wyglądały należy je przystrzyc jak najkrócej. Proces łysienia to normalna rzecz, nie należy się go wstydzić, jest w nim pewna oryginalność, która zapewnia Wam już charakterystyczny wizerunek. Wystarczy mieć zadbaną skórę głowy, aby uniknąć łupieżu sypiącego się później na koszule, marynarki bo taki widok jest odrażający, a bardzo często spotykany u panów na ubraniach. Warto zainwestować w kosmetyki do włosów, skóry głowy, aby takich sytuacji uniknąć i nie denerwować się, że ma się łupież lub nieświeże, przetłuszczone włosy.
-zarost jest odwiecznym problemem u mężczyzn – czy wypada go mieć, czy trzeba się codziennie golić? Tak, wiem, że wolelibyście się nie golić, ale niestety ogolona, gładka buzia u mężczyzny wzbudza największe zaufanie w świecie biznesu. Niestety broda, wąsy, wzorki na zaroście lub dwudniowy zarost też nie są wskazane. Jeśli już ktoś chce mieć brodę lub wąsy to są ważne zasady dbania o nie, aby wyglądały estetycznie i były tolerowane:
· Broda (musi być dobrze i starannie przystrzyżona, musicie o nią dbać jak o włosy i ją pielęgnować)
· Wąsy (muszą być równo przystrzyżone i musi być widać górną wargę)
-aktówka/teczka to następny stały element męskiego wizerunku biznesowego, jest tak samo jak zegarek wyznacznikiem statusu społecznego. Osoba z teczką, aktówką jest kojarzoną z dobrą organizacją, samodyscypliną, uporządkowaniem, perfekcją i jednocześnie wzbudza zaufanie. Przestrzegam przed noszeniem dokumentów w rękach, albo "foliach" – tak nie wypada nikomu nosić dokumentów, a przy okazji gadżetu jakim jest teczka, macie całkiem funkcjonalny element, który ozdabia Wasz wizerunek, bo możecie do niej schować dokumenty, długopis i inne rzeczy. Jeśli już zdecydujecie się na zakup takiego ozdobnego elementu, to mam dla Was rady małe: musi być to torba z dobrej jakości naturalnej skóry, szyta z rączka do trzymania, wszelkiego rodzaju plecaki, torby na ramię, listonoszki itd. nie są akceptowane. Starajcie się nie kupować z tanich skór sztucznych albo innych materiałów, ponieważ nie wyglądają elegancko i dobrze. Co do kolorów stosuje się zasadę, że torbę dopasowuje się do koloru obuwia, dlatego najlepiej mieć dwie wtedy zawsze będziecie mogli stosować zamiennie do odpowiedniej stylizacji. Jeśli jest przetarta, skóra jest popękana, wychodzą nitki – należy ją wymienić, bo nic tak źle nie wygląda jak stara zużyta teczka/aktówka. To bardzo nieestetyczne.
– dłonie są następnym, ważnym elementem, ponieważ mamy kontakt z innymi osobami, często coś pokazujemy, tłumaczymy, rozpisujemy używając do tego rąk. Dłonie muszą być zawsze zadbane, paznokcie czyste, obcięte krótko – starajcie się je obcinać równo, bo źle wygląda jak każdy paznokieć ma inna długość. Jeśli macie problem z suchą skórą na dłoniach proponuje codziennie kremowanie ich kremem do rąk, to pomaga na pozadzierane skórki, paznokcie i skórę, aby zawsze była nawilżona.
Jeśli chcecie zaznaczyć swoją pozycję społeczną, podkreślić swój styl, pokazać że macie gust, to właśnie takimi elementami jak: spinki do mankietów czy krawatów, okulary, krawat, zegarek, długopis, pióro, teczka macie możliwość zbudowania swojego unikatowego stylu, czy też wizerunku biznesowego.
Kiedyś mężczyźni nie zwracali uwagi na swój wygląd w pracy, wystarczył garnitur i estetyczny, czysty wygląd, teraz czasy się zmieniły, mężczyźni rywalizują ze sobą o prestiż, jakim jest wizerunek ich firm, czy korporacji dla których pracują.
Często spotykanym zjawiskiem, a wyglądającym nieciekawie, jest taka sytuacja: osoba, z którą rozmawiamy ma ciemne ubrania na sobie i widać na nich jakieś meszki, nitki etc. Wałki do czyszczenia odzieży są dostępne wszędzie, prawie w każdym sklepie, zakupcie sobie takie i trzymajcie jeden w firmie, drugi w samochodzie, a trzeci w domu. Dlaczego? Ponieważ, jak gdzieś wychodzimy, warto starać się, żeby ten nasz biznesowy wizerunek nie legł w gruzach. Dbajmy o ubrania które mamy na sobie, aby dobrze się prezentowały na nas. Wyczyszczenie takim wałkiem koszuli, marynarki zajmuje ok. 1 minuty. Niby tylko jedna minuta, a taki duży efekt. Marynarka od Zegny, Joopa czy też Armaniego nie wygląda ciekawie, jak nie widać jaki ma naprawdę kolor, bo uwagę przyciąga to co się na niej znajduje. Cały czas mam tutaj na myśli ciemne kolory ubrań, to samo się tyczy spodni od garnituru, a jak ktoś ma zwierzę to efekt sierści na spodniach jest często spotykany, dlatego takie wałki są dla Was ratunkiem.
Waszym kolejnym „niezbędnikiem” powinien być dezodorant, nie ma nic gorszego, niż plamy pod pachami, albo zapach potu. Kontrolujcie swój zapach i to, czy nie macie plam pod pachami na ubraniach, bo osoba z którą rozmawiacie, nic więcej nie zapamięta z rozmowy czy spotkania oprócz tego, że zapach potu był nie do zniesienia.
Coraz więcej mężczyzn interesuje się wizerunkiem biznesowym, co jest obecnie modne, jakie kolory garnituru pasują do noszenia w pracy. Teraz – to jest czysta rywalizacja między panami o prestiż!
Maya Szczęsna
W następną niedzielę ukaże się kolejna część artykułu „Wykreuj świadomie swój wizerunek biznesowy” – tym razem praktyczne informacje o znaczeniu i doborze kolorów w „wyjściowej garderobie” i porady jak właściwie zastosować się do wyznaczonego dress code;