Rzadko zastanawiamy się nad znaczeniem komunikacji w życiu codziennym, jej mechanizmami, nad doskonaleniem form komunikacji interpersonalnej i masowej. Komunikujemy się, aby zdobyć informacje, uczyć się, tworzyć i podtrzymać więzi interpersonalne, a także wpływać na innych i budować swój wizerunek w ich świadomości. Komunikujemy się werbalnie i wizualnie.
Komunikacja niewerbalna, wcześniej niedoceniana, jest obecnie przedmiotem zainteresowania specjalistów od marketingu, przedmiotem szkoleń, treningów osób odpowiedzialnych za wizerunek firmy. Komunikacja niewerbalna, wizualna, wizualizacja informacji mogą być narzędziami służącymi kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Ewolucyjnie, historycznie, komunikacja niewerbalna, informacja wizualna poprzedzają komunikację werbalną. Komunikacja niewerbalna występuje powszechnie w świecie zwierząt, odgrywała ogromną rolę u ludzi pierwotnych. Jest jednym z mechanizmów tworzenia „umysłu zbiorowego”, integracji zespołów ludzkich. Znacznie większa część informacji człowieka pierwotnego, większa część niż dziś, to informacja w formie obrazu, dlatego pamięć człowieka i jego myślenie jest doskonale przystosowane do tego typu informacji. Można mówić o dominującym wpływie informacji wizualnej nad informacją werbalną, ewolucyjnie młodszą. Pedagodzy dawno docenili znaczenie informacji wizualnej w wychowaniu i dydaktyce.
Internet i związane z nim nowoczesne technologie, w tym narzędzia oferowane przez Talk Fusion, otwierają nową erę w wymianie informacji, informacji pełnej, niezbędnej do programowania umysłu odbiorców.
Nowoczesne platformy komunikacyjne oferują:
– nagrywamy, kiedy chcemy, a odbiorcy odtwarzają sobie, kiedy chcą i ile razy chcą. Wysyłający dostaje raporty; kto, kiedy i ile razy obejrzał wideo e-mail. Za pomocą wideo możemy przekazać o wiele więcej informacji w krótszym czasie niż w formie pisemnej, no i oczywiście z przekazem niewerbalnym. Wideo e-mail nie obciąża skrzynki pocztowej, jest świetnym narzędziem sprzedaży. Możemy w ten sposób posyłać prezentacje produktu lub katalogi, instrukcje obsługi, podziękowania klientom, życzenia urodzinowe, a to wszytko włożone w szablon, kolorową grafikę. Wybór grafik jest ogromy i na różne okazje; od urodzin, po śluby oraz podziękowanie za spotkanie biznesowe. Możemy zamówić przygotowanie szablonu w oparciu o dostarczone przez nas materiały. Co najważniejsze, są już gotowe szablony dla większości MLM działających w Polsce.
– jeden prezenter, piętnastu gości na ekranie jednocześnie i nieograniczona liczba oglądających, świetne narzędzie do spotkań liderów lub zespołów oraz szkoleń. Można prezentować slajdy, filmy, dzielić się pulpitem, robić ankiety, pisać na białej tablicy. Jest też dostępny chat. Jest możliwość dowolnego ustawiania formatu prezentacji, zwiększania lub zmniejszania liczby okien oraz ich rozmiaru. Wideokonferencja może zostać otwarta dla gości lub dostępna wyłącznie na hasło. System automatycznie wyśle zaproszonym dane do logowania. Zbędne staje się planowanie konferencji z dużym czasowym wyprzedzeniem, rezerwacja ośrodków konferencyjnych i w związku z tym każdy sam łatwo może zarządzać swoimi konferencjami.
– świetne narzędzie dla osób, które prowadzą szkolenia, także on-line. Połączone jest z formularzami elektronicznego zapisu. Nagrywamy kilka demonstracyjnych filmów wideo dla osób zgłaszających chęć uczestnictwa w szkoleniu, aby je rozsyłać do odbiorców. W systemie możemy ustawić, w jakich odstępach czasu osoba, uczestnik szkolenia otrzyma nagranie wideo. System automatycznie będzie te nagrania wysyłał.
System ma też zastosowanie, jako automatyczny sprzedawca. Pracuje dla nas 24 godziny na dobę, bez urlopów i zwolnień chorobowych.
Podane przykłady są tylko częścią pakietu narzędzi do wideo komunikacji. Dostępne są także takie narzędzia jak: transmisja na żywo, wideo blogi, fusion wall – 3D ściana z wideo oferowana w pakiecie Talk Fusion, wideo newslettery, wideo share – automatyczny export na portale społecznościowe.
Rozwój nowych form komunikacji spowodował gwałtowne zainteresowanie firm możliwościami ich wykorzystania, zarówno w procesie szkolenia, organizacji pracy, jak i marketingu. Wiele krajów wyprzedza Polskę pod względem zastosowania wideo komunikacji w biznesie. Rozszerza się spektrum zastosowań tego rodzaju komunikacji w różnych dziedzinach życia ekonomicznego i społecznego powodując obniżenie kosztów i dając szybkie efekty.
Wśród oferowanych platform komunikacyjnych znajdziemy tanie, łatwe w użytkowaniu, niestawiające dużych wymagań, co do szybkości łącza i niewymagające instalacji oprogramowania u odbiorcy. Nie ma więc obaw, że istniejąca w Polsce infrastruktura komunikacyjna uniemożliwi w miarę powszechne zastosowanie omawianej techniki.
Miroslawa Ekiert
mirkaekiert@yahoo.com