Zgodnie z zapowiedzią zaczynamy nasz tydzień ze stowarzyszeniami sprzedaży bezpośredniej. Na samym początku przedstawimy Wam WFDSA – potężną organizację, skupiającą krajowe stowarzyszenia. Ludzie z nią związani są autorami często przytaczanego przez nas raportu podsumowującego rok 2014, dokładnie analizującego branżę.
Podstawowe informacje
Założona w 1978 roku WFDSA (World Federation of Direct Selling Associations – Światowa Federacja Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej) jest organizacją pozarządową, reprezentującą na całym świecie branżę sprzedaży bezpośredniej. Zasięgiem obejmuje ponad 170 krajów, skupiając niektóre z działających na terenie firm związanych z branżą.
WFDSA jednak to nie tylko zbiór większych i mniejszych spółek, cała siła organizacji tkwi w zrzeszaniu swoich pomniejszych odpowiedników. 60 krajowych i regionalnych stowarzyszeń sprzedaży bezpośredniej jest członkami organizacji. Główna siedziba organizacji znajduje się w samym sercu Stanów Zjednoczonych – Waszyngtonie.
Ważniejsi członkowie:
Do członków federacji należą najbardziej znaczące na świecie organizacje związane ze sprzedażą bezpośrednią. Warto jednak dodać, że WFDSA skupia nie tylko największe krajowe stowarzyszenia (jak rosyjskie, niemieckie oraz – oczywiście – amerykańskie), lecz również te mniejsze, które dzięki przynależności do organizacji oraz wsparciu finansowemu i technicznemu, mają ułatwiony rozwój na swoim terenie. Warto dodać, że organizacja stara się pomagać również najmniej dochodowym rynkom, do których należy region afrykańsko-bliskowschodni, generujący jedynie jeden procent światowych dochodów branży.
Najważniejszym krajem, którego stowarzyszenie sprzedaży bezpośredniej współpracuje z WFDSA, są Stany Zjednoczone, z którymi federacja jest ściśle związana. Do amerykańskiego DSA należą największe na świecie firmy, a łącznie jest ich ponad 200. Kolejnym znaczącym graczem w szeregach organizacji jest Seldia – Europejskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej. Jest to jedyne stowarzyszenie współpracujące z WFDSA, które działa na szczeblu ponadkrajowym. Skupia ono ponad 1000 firm z 28 różnych krajów, zarówno należących do Unii Europejskiej (24 kraje, w tym Polska), jak i spoza niej.
Cele
Każda organizacja powstała w jakimś celu i WFDSA nie jest w tym wypadku wyjątkiem. Jego działalność to jednak coś więcej niż tylko finansowe wspieranie członków stowarzyszenia. Do innym zadań należą:
- rozwijanie i promowanie światowych standardów odpowiedzialnego i etycznego postępowania w sprzedaży bezpośredniej wśród firm członkowskich,
- lobbowanie branży w światowych rządach, mediach oraz wśród znaczących postaci opiniotwórczych (jak profesorowie uczelni wyższych i liderzy),
- szerzenie wiedzy poprzez służenie jako zaufane źródło informacji na temat sprzedaży bezpośredniej,
- ułatwianie interakcji między kierownictwami firm sprzedaży bezpośredniej w dyskusjach ważnych dla branży,
- promowanie inicjatyw chroniących konsumentów.
Działania
WFDSA nie tylko skupia wokół siebie krajowe stowarzyszenia i zarządza ich współpracą, lecz jest również odpowiedzialne za organizację szeregu wydarzeń i akcji związanych z branżą sprzedaży bezpośredniej. Prawdopodobnie najważniejszym z nich jest – przytaczane przez nas we wcześniejszych artykułach – badanie dotyczące stanu DS na świecie. Stanowi ono źródło informacji dotyczących zmian w branży, jakie zachodziły na przestrzeni ostatniego roku. Dzięki niemu dowiedzieliśmy się o wzrostach zarówno liczby współpracowników, jak i dochodów w różnych krajach całego świata.
Ciekawą inicjatywą, z jaką wyszła federacja, jest Kodeks Etyki WFDSA. Według jego zasad firmy zajmujące się sprzedażą bezpośrednią oraz niezależni sprzedawcy nie mogą wprowadzać klientów w błąd, oszukiwać ich lub stosować nieuczciwych praktyk sprzedaży. Komisja etyki administruje, promuje i wdraża Globalny Kodeks Etyki oraz wymusza realizację programów, by poprawić i wzmocnić działania WFDSA, jego regionalnych członków oraz firm członkowskich. Ułatwia ona również interakcje pomiędzy administratorami Kodeksu i krajowymi stowarzyszeniami oraz dzieli się z różnymi narodami najlepszymi metodami sprzedaży. Wspiera ona również promowanie Kodeksu wśród firm członkowskich, mediów oraz grup konsumentów.
WFDSA wykorzystuje również swoje doświadczenie w dziedzinie mikrofinansów. Współpracuje z rządami, organizacjami kobiecymi, środowiskiem akademickim oraz innymi stowarzyszeniami w celu uczenia i przygotowywania kobiet do osiągnięcia sukcesu małym biznesie. W tym celu powstała Światowa Inicjatywa Wzmocnienia Przedsiębiorczości Kobiet (Global Women’s Economic Empowerment Initiative – GWEE), której działania owocują poprawieniem statusu materialnego kobiet-przedsiębiorców.
Przybliżyliśmy Wam pierwszą z organizacji, jakie omówimy w tym tygodniu. Jak widać skupianie się lokalnych stowarzyszeń w większe federacje przynosi korzyści nie tylko finansowe. Dzięki nim możliwa jest dokładna analiza rynku DS, wymieniane są wzajemne doświadczenia pomiędzy firmami oraz wspierane są mniejsze rynki. W następnym tekście – na który już teraz zapraszamy – dowiecie się więcej o wspomnianym w tekście Europejskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej.
Wojciech Latos