Właśnie dzisiaj, w sobotę, nadeszła ostatnia część przygody ze stowarzyszeniami. Poznaliście już nie tylko federacje, które zrzeszają krajowe organizacje, lecz również najciekawsze ich przykłady. Dzisiaj przedstawimy Wam stowarzyszenie, które jest odpowiedzią na zapotrzebowania polskiego rynku sprzedaży bezpośredniej. Zapraszamy do lektury artykułu, który przybliży Wam PSSB, czyli Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej.
Nazwa Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) jest często przytaczana na łamach zarówno naszego portalu, jak i w czasopiśmie. Wszelkie decyzje, jakie zapadają w centrali organizacji PSSB są żywo komentowane i poddawane analizie nie tylko przez ekspertów, lecz również przez dystrybutorów i liderów związanych ze sprzedażą bezpośrednią. Dlaczego tak się dzieje
Historia PSSB
Żeby dobrze poznać jakąkolwiek organizację warto wybrać się w podróż w czasie i poznać jej historię. W tym wypadku cofniemy się do roku 1994. Właśnie wtedy grupa przedsiębiorców, związanych ze sprzedażą bezpośrednią, postanowiła – śladem swoich zagranicznych kolegów – stworzyć stowarzyszenie, które ułatwiłoby im współpracę, a swym zasięgiem objęło całą Polskę. Rok później przyjęto Kodeks Sprzedaży Bezpośredniej, o którym więcej dowiecie się za chwilę. Na przełomie tysiącleci, w 2000 roku, PSSB rozpoczęło współpracę z lokalnymi rzecznikami praw konsumenta, a jego członkowie aktywnie udzielali się w spotkaniach rzeczników. Wraz z upływem lat stowarzyszenie rozrastało się, dodając w swoje szeregi kolejne firmy członkowskie. Obecnie jest ich 21 i – co ciekawe – nie tylko związanych ze sprzedażą bezpośrednią.
Członkowie PSSB
Dla ponad dwudziestu firm członkowskich bycie częścią stowarzyszenia to nie tylko prestiż, lecz również korzyści finansowe, zdobyte dzięki dodatkowej reklamie. Wśród członków PSSB można znaleźć najbardziej znane w branży firmy. Mowa przede wszystkim o pionierach współczesnej sprzedaży bezpośredniej, jak AVON, lub twórcach marketingu sieciowego – np. Amway. Nie należy oczywiście zapominać o innych znaczących firmach członkowskich, wśród których znajdziemy Mary Kay, Betteware, Oriflame oraz całej reszcie, które razem współtworzą sukces branży w Polsce.
[next_button color=”violet” link=”http://pssb.pl/pssb/about/members/index,czlonkowie.html”]Zobacz listę firm członkowskich PSSB[/next_button]
Zanim firma stanie się członkiem organizacji PSSB, czeka ją długa droga. Przede wszystkim firma ma obowiązek przestrzegać zasad określonych zarówno przez polskie prawo, jak i przez samo PSSB. Konieczne w tym celu jest nie tylko słowne zapewnienie przestrzegania praw, lecz również udowodnienie swoich deklaracji odpowiednimi – udokumentowanymi – czynami. Wszelkie umowy, broszury sprzedażowe, czy materiały szkoleniowe muszą zostać oddane do wglądu. Następnie wszystkie te dokumenty są poddawane analizie przez Dyrektora Generalnego PSSB oraz innym członków Stowarzyszenia. Cała procedura trwa do czterech tygodni, po których następuje głosowanie podczas Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia i dopiero jeśli ono wypadnie pomyślnie, firma zostaje… członkiem kandydującym przez trwający rok okres próbny. Po upływie dwunastu miesięcy, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, kandydująca firma będzie mogła pochwalić się przystąpieniem do największego stowarzyszenia DS w Polsce.
Obecnie siedem firm przechodzi przez okres próbny. Co ciekawe, pomimo skomplikowanego systemu rekrutacji, przez jaki firmy musiały przejść, PSSB wciąż przyciąga kolejnych chętnych, a nie wszystkie z nich są bezpośrednio związane z branżą sprzedaży bezpośredniej. Do Stowarzyszenia należy pięć firm, specjalizujących się – przykładowo – w tworzeniu systemów internetowych czy doradztwem personalnym. Samo Stowarzyszenie jest członkiem kilku innych organizacji: WFDSA, Seldia oraz Konfederacji Lewiatan.
Zasługi Stowarzyszenia:
PSSB już dawno udowodniło, że jego powstanie mało ogromne znaczenie dla rozwoju branży w Polsce. Organizacja jest współautorem wielu znaczących wydarzeń poprawiających jakość rynku DS. Do najważniejszych z nich należy:
- stworzenie Kodeksu Sprzedaży Bezpośredniej PSSB, którego celem jest zaspokajanie potrzeb konsumentów, promocja uczciwości w branży oraz etycznego postępowania,
- współautorstwo projektu wprowadzającego w Polsce pojęcie mikroprzedsiębiorcy, co znacznie ułatwiło wielu ludziom założenie firmy,
- działania owocujące objęciem sprzedawców bezpośrednich 19 procentowym podatkiem CIT,
- organizacja Dni Sprzedaży Bezpośredniej – corocznych konferencji, podczas których poruszane są kluczowe problemy branży DS w Polsce i na świecie,
- prowadzenie konkursów wśród młodych na najlepszą pracę dyplomową dotyczącą bezpośredniej formy sprzedaży,
- promocja sprzedaży bezpośredniej w polskim społeczeństwie.
Jeśli posiadasz jakiekolwiek pytania związane z działalnością PSSB lub po prostu chcesz się dowiedzieć informacji związanych z obecnym rynkiem DS w Polsce, nie wahaj się napisać do Stowarzyszenia:
ul. Rakietników 35
02-495 Warszawa
tel. +48 22 464 83 94
faks +48 22 270 20 98
email: info@pssb.pl
Wraz z PSSB kończymy nasz „Tydzień ze stowarzyszeniami”. Mamy nadzieję, że choć trochę przybliżyliśmy Wam bogaty świat organizacji działających na rzecz sprzedaży bezpośredniej.