Korzystanie z materiałów multimedialnych w sieci stało się powszechne dla wielu polskich internautów. Potwierdzają to wnioski płynące z najnowszego raportu firmy badawczej Gemius SA, przygotowanego we współpracy z Grupą RMF i TVP – „Audio i wideo w sieci”. Wynika z niego, że ponad 80 proc. internautów miało kiedykolwiek kontakt z materiałami wideo w sieci, a ponad połowa korzystała z radia internetowego.
Raport „Audio i wideo w sieci” jest podsumowaniem wyników badania przeprowadzonego w styczniu 2010 roku na grupie 1200 internautów powyżej 14. roku życia. Dostarcza kompleksowych informacji na temat zachowań i opinii internautów korzystających z treści multimedialnych w sieci. „Komunikacja wielu podmiotów, działających na rynku internetowym, bazuje obecnie na wykorzystaniu materiałów audio i wideo. Wiedza o sposobie konsumpcji tych treści przez użytkowników stanowi podstawę dla firm kierujących swój przekaz marketingowy do określonych grup internautów” – mówi Wojciech Kołacz, Badacz w Zespole Badań Ilościowych, autor raportu „Audio i wideo w sieci”.
Nowe media na fali
Ponad 80 proc. badanych internautów deklaruje, że miało kiedykolwiek kontakt z materiałami wideo w sieci (z serwisami wideo, telewizją internetową lub telewizją peer-to-peer), a ponad połowa korzystała z radia internetowego. Najbardziej rozpowszechnione są serwisy wideo – skorzystało z nich blisko ¾ polskich internautów. Co więcej, użytkownicy wszystkich badanych środków przekazu treści audio i wideo w sieci deklarują częstsze korzystanie z nich w przyszłości.
Wykres 1. Kontakt z materiałami audio i wideo w sieci – „Czy kiedykolwiek skorzystałaś(eś) z wymienionych poniżej usług lub serwisów?”
Źródło: Gemius SA, gemiusReport „Audio i wideo w sieci”, styczeń 2010; N – wszyscy badani
Telewizja i radio w sieci – za i przeciw
Z badania wynika, że internauci częściej słuchają radia tradycyjnego niż internetowego – to pierwsze przyciąga regularnie 62 proc. badanych, z kolei online-owe stacje radiowe słuchane są choć raz w tygodniu przez co piątego użytkownika sieci (22 proc.). Liczniejsze grono internautów gromadzi również póki co tradycyjna telewizja – regularnie korzysta z niej 70 proc. użytkowników. Dużo większy odsetek niż w przypadku radia online, bo niemal połowa, deklaruje, że choć raz w tygodniu korzysta z internetowych serwisów wideo.
Mniejsza uciążliwość reklam oraz większa różnorodność dostępnych treści to atuty, które przemawiają za wyższością radia i telewizji internetowej nad tradycyjnymi wersjami tych mediów. Z drugiej strony, słuchacze radia online i widzowie telewizji w sieci przyznają, że większa rzetelność, wiarygodność i atrakcyjność przekazywanych informacji to atrybuty radia i telewizji w tradycyjnym wydaniu. Jest zatem wiele do zrobienia w kwestii zdobycia zaufania użytkowników do internetowych stacji radiowych i telewizyjnych.
Wykres 2. Radio internetowe a radio tradycyjne – „Zaznacz, które z wymienionych poniżej stwierdzeń bardziej pasują Twoim zdaniem do radia internetowego, a które bardziej do radia tradycyjnego.”
Źródło: Gemius SA, gemiusReport „Audio i wideo w sieci”, styczeń 2010; Podstawa procentowania: badani, którzy kiedykolwiek korzystali z radia internetowego (N=710)
Przyszłość multimediów w internecie
Zainteresowanie, jakim cieszą się materiały audio i wideo w sieci, pozwala optymistycznie patrzeć na rozwój tych form przekazu w polskim internecie. „Zapewne przyczyniłoby się do tego przyjęcie przez rynek standardu badania treści audio i wideo w internecie, które dostarczy twardych danych na temat sposobu konsumpcji tego typu materiałów przez użytkowników. Możliwość powołania się na rzetelne i uznane przez cały rynek za standard dane jest podstawą do ocenienia potencjału reklamowego witryn” – podsumowuje Magdalena Wiktorska-Gąsiorowska, Brand Manager gemiusStream.
Źródło: Gemius SA