W całym naszym życiu popełniamy wiele błędów. Zwykle są to drobnostki, które łatwo jest wybaczyć, ale zdarza się, że przekraczamy granice, zza których powrót może wydawać się niemożliwy. Kiedy zdajemy sobie sprawę, jaki wielki błąd popełniliśmy, pozostaje nam tylko ponieść odpowiedzialność za swoje czyny. A przede wszystkim wypowiedzieć to jedno, ważne słowo – przepraszam.
Trzeba to umieć!
Niektórym ludziom przeprosiny przychodzą z ogromnym trudem, a wypowiadanie tych paru liter w jednym ciągu sprawia, że czują się zestresowani i przerażeni. Inni natomiast przepraszają za dosłownie wszystko, nadużywając tego wyrażenia. Warto nauczyć się, kiedy przeprosiny są adekwatne do sytuacji, a także pamiętać o tym, że powinny być szczere i przemyślane. Nasz osobisty stosunek do słowa przepraszam jest odzwierciedleniem naszego charakteru – udowadnia kim jesteśmy, czy potrafimy przyznać się do popełnionych błędów oraz czy nie przerasta nas ponoszenie winy i przyznanie się do niej. Trzeba pamiętać, że umiejętność ta jest podstawą relacji między ludźmi, a właściwe zastosowanie słowa przepraszam pozwoli nam utrzymać relacje, jeśli popełnimy jakieś błędy.
Przepraszam w biznesie
W wielu firmach rzadko możemy usłyszeć słowo przepraszam. Wielkie korporacje i ich szefowie często wolą przemilczeć trudne sytuacje niż wystosować odpowiednie przeprosiny. Dlaczego? Zazwyczaj firmy te kierują się radami swoich prawników, którzy uważają, że lepiej jest nie przyznać się do błędu i udawać, że nic złego się nie wydarzyło. Znowu nasuwa się pytanie – dlaczego? Bo to kosztuje! Według tych samych ludzi lepszym rozwiązaniem jest nadszarpnięcie wizerunku firmy i stanowcze milczenie niż zapłacenie odszkodowania oraz ogłoszenie oficjalnych przeprosin. Takie zachowanie ze strony zarządzających firmą jest zwykłym tchórzostwem, a także pokazuje jak ważną rolę w biznesie grają pieniądze. To błędne postępowanie, ponieważ ujmuje reputacji firmy, która przede wszystkim traci zaufanie obecnych klientów oraz zniechęca przyszłych. Dla dużej firmy przeprosiny i odszkodowanie to tylko niewielki wydatek, jednak często z rozsądkiem i poczuciem winy wygrywa tutaj pazerność i tchórzostwo.
Gra na czas
Gdy zdałeś sobie sprawę, że Ty lub Twoja firma zawiniła, uświadamiasz sobie, że trzeba będzie ponieść tego konsekwencję. Zastanawiasz się wówczas, w jaki sposób oraz kiedy przeprosić, jakich słów użyć, czy dana sytuacja będzie odpowiednia i czy na pewno powinieneś przepraszać, a może jednak przemilczeć i przeczekać niewygodną sytuację. To podstawowy błąd! Nie czekaj, ponieważ czas gra na Twoją niekorzyść. Jeśli już wiesz, że zrobiłeś źle, to wiedz też, że musisz przeprosić. Zwlekanie tylko osłabia Twoją pozycję i sprawi, że przeprosiny będą gorzej odbierane. Zrób to od razu! Odpowiedz sobie na pytania: za co przepraszasz, jak zawiniłeś oraz jak możesz to naprawić. Pomoże Ci to szczerze przeprosić i zrozumieć swój błąd.
1 słowo – 11 liter
Wiesz już, jak ważne są przeprosiny. Poprawiają i łagodzą stosunki międzyludzkie, a także dobrze wpływają na wizerunek firmy. Pamiętaj, że to tylko jedenaście liter. To łatwiejsze niż Ci się wydaje, a może przynieść niesamowite efekty. Szczególnie, jeśli pracujesz w teamie. Szczere przeprosiny pomogą Ci zbudować zaufanie w strukturze i oprzeć Waszą wspólną pracę na wzajemnej akceptacji i zrozumieniu.