Każde z tych zwierząt reprezentuje określony styl działania w biznesie. Kiedy będziesz czytał ten artykuł, z pewnością przyjdą Ci do głowy porównania tych strategii do metod postępowania liderów z Twojego otoczenia.
Wracając do naszych zwierząt i biznesowych zachowań – jesteś w stanie wyobrazić sobie, jakie cechy charakteru posiadają archetypowe zwierzątka. Tygrys jest odważny, słoń silny, małpa zwinna… Nas interesują konkretne dwa – jeż i lis. Jeż jest powolny i dokładny. Porusza się po znanym sobie terenie i konsekwentnie robi swoje. Nie szuka nowych „potraw”, czyli nie zmienia branży lub biznesu zbyt szybko. Chcemy mieć takich ludzi w swoich strukturach. Trudno ich zrekrutować, ponieważ trzymają się mocno swoich biznesów. Minusem jeży jest to, że kiedy nauczą się jednej rzeczy – stosują ją dalej mimo tego, że świat się zmienia i stare metody lub branża już nie muszą być tak atrakcyjne, jak kiedyś.
Podobnie działa część firm MLM. Opierają się na stabilnym rozwoju, co ma wiele plusów. Czasem zamiast zaryzykować i zrobić wielki krok do przodu, wybierają powolny wzrost. Niekiedy takie działanie może okazać się pułapką – po co zmieniać produkt, skoro działa? Taki błąd popełniła firma Kodak, która wierzyła, że ma najlepsze produkty, nie zauważając, jak zmienia się świat fotografii. Ostatecznie firma ogłosiła bankructwo.
Nasz drugi bohater – lis – jest szybki i zwinny. Potrafi zmieniać strategie i dostosowywać się do sytuacji. Czasem robi zbyt dużo rzeczy, zamiast skupić się na jednej. Kiedy wywącha coś nowego, np. nowy biznes, nie zawaha się, aby w niego zainwestować. Lis potrafi dążyć do kilku celów jednocześnie. Minusem zachowania tytułowego lisa jest to, że może często zmieniać firmę. Natomiast dobrze prowadzony może trzymać się jednej firmy, wynajdując coraz to nowsze sposoby sprzedaży czy też rekrutacji. Firmy z branży Sprzedaży Bezpośredniej, stosujące tę technikę, mają też kilka słabych punktów. Mogą wprowadzać zmiany zbyt szybko, co powoduje chaos. Mogą też przeinwestować w coś, co wydaje się świetnym pomysłem, a nie jest.
Pytanie, która strategia jest lepsza? Która jest bliższa Tobie? Zauważ, ze są to zupełnie różne podejścia do biznesu. Dwie zupełnie inne strategie, ale cel ten sam – być bogatym.
Leszek Czarnecki i Zygmunt Solorz, jedni z najbogatszych Polaków, Bill Gates, ponownie najbogatszy człowiek na świecie, Ingvar Kamprad (właściciel sieci IKEA) – wybrali strategię jeża. Konsekwentnie trzymają się swojej branży, czasem swojej firmy, realizując przedsięwziętą taktykę. Leszek Czarnecki, odkąd wszedł w branżę finansową, konsekwentnie buduje swoje imperium w sprawdzonym modelu. Czarnecki zakłada firmę lub tanio ją kupuje, następnie sprzedaje ją drożej po tym, jak ją rozwinie. Jednocześnie rozwija swoją grupę kapitałową o nowe firmy, ale trzyma się branży. Nawet sam sobie tworzy konkurencję – przykładem są dwa banki obsługujące najbogatszych Polaków: Noble Bank i Lion’s Bank.
Podobnie swoje imperium buduje Zygmunt Solorz. W każdym biznesie chodzi mu o to samo – o zdobycie jak największego zasięgu. Teraz, dzięki swojej konsekwencji, połączył swoje przedsiębiorstwa. Dzięki niemu wiele usług, jak telefon, bank, telewizję i Internet możemy mieć na jednym rachunku.
Do tej pory w Polsce królowały jeże. Widać to po liście najbogatszych Polaków. Jednak nadeszła era Internetu, która może sporo zmienić. Zmieniła wiele za oceanem, gdzie rodzą się jak grzyby po deszczu nowi milionerzy. Wymyślają biznesy, ale nie trzymają się kurczowo jednej koncepcji czy strategii. Zmieniają się pod ewoluujący rynek i nie boją się odważnie wejść w nowe branże.
Spójrzmy teraz na nasz rodzimy rynek. Przyjrzyjmy się najbogatszemu Polakowi – Janowi Kulczykowi. Inwestował i inwestuje we wszystko, na czym można zarobić: w Wartę, Orlen, Browary, Autostradę Wielkopolską, branżę motoryzacyjną, a ostatnio również w branżę wydobywczą i energetyczną. Zazwyczaj kupuje tanio i sprzedaje drogo, lecz nie trzyma się jednej gałęzi gospodarki.
Kolejnym lisem biznesowym jest Mark Zuckerberg, właściciel Facebooka. Początkowo stworzył portal, na którym oceniano zdjęcia kobiet. Z czasem zmienił go radykalnie, aby osiągnąć efekt współczesnego portalu społecznościowego. Następny lis – Elon Musk – twórca PayPal i Tesla Motors, świetnie porusza się w każdym biznesie. Podejmuje wyzwania i potrafi zajmować się różnymi, zupełnie innymi firmami równocześnie. Do tego świetnie prezentuje się w mediach. Kolejny – Richard Branson – ekscentryczny miliarder, właściciel ponad 400 spółek, m.in. Virgin Group. Ci ludzie nie przywiązują się do jednej strategii lub wartości.
Pytanie – którą strategię Ty wybierzesz, aby osiągnąć to, co oni już osiągnęli? Zadam też drugie pytanie – co by było, gdyby można było te dwie strategie połączyć?
Jeżeli temat Cię interesuje – zapraszam na moje szkolenie on-line w poniedziałek, 10 lutego o godzinie 20:00. Na szkoleniu szeroko omówię temat tych dwóch strategii bogactwa.
Link do pokoju konferencyjnego: http://login.meetcheap.com/conference,69958129
Dołącz także do wydarzenia na Facebooku, aby pamiętać o szkoleniu:
https://www.facebook.com/events/673206446063378/?ref=notif¬if_t=plan_user_joined
Zobacz również artykuł na moim blogu:
http://www.kubach.pl/2014/02/strategia-bogactwa-lis-kontra-jez/
Na poprzednim szkoleniu dowiedziałeś się, jak otworzyć dochodową firmę. Jeżeli nie udało Ci się zobaczyć tego szkolenia lub chcesz odświeżyć informacje, wejdź w link:
Daniel Kubach