Znajomość branży MLM i DS (Sprzedaż bezpośrednia) wśród polskich konsumentów rośnie – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego w marcu tego roku przez Instytut Homo Homini na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej. 78,4 procent badanych deklaruje, że osobiście zetknęło się ze sprzedażą bezpośrednią, a co dziesiąta z tych osób jest obecnie stałym klientem przynajmniej jednej firmy działającej w tym systemie.
Respondentów proszono zarówno o spontaniczne wymienienie firm z branży sprzedaży bezpośredniej, o których słyszeli, jak i wybranie znanych im firm z przygotowanej przez ankieterów listy. W obu przypadkach nazwą, która padała najczęściej, był Avon. Wynik ten nie był zaskoczeniem, bo ten kosmetyczny gigant od lat zajmuje pierwsze miejsce w rankingach, jeśli chodzi o rozpoznawalność.
Wśród spontanicznie wymienianych firm na drugim miejscu znalazł się Zepter (14 procent), trzecie zajął Amway (13 procent), a czwarte Oriflame, którą to firmę wymienił co dziesiąty ankietowany. Największy wzrost spontanicznej rozpoznawalności zanotowały firmy Mary Kay oraz PartyLite – obie uzyskały 3 procent. W latach ubiegłych konsumenci nie wymieniali ich w ogóle. Również liczba osób podających błędne odpowiedzi, a więc wymieniające firmy spoza branży lub nieistniejące, w tym roku spadła.
We wskazaniach nakierowanych kolejność firm uległa zmianie. Na drugim miejscu uplasowała się firma Oriflame – wskazało ją 64,3 procent ankietowanych, a na trzecim Herbalife z wynikiem 37,9 procent. Ta ostatnia nazwa we wskazaniach spontanicznych nie padła ani razu. Miejsce czwarte przypadło tutaj firmie Zepter, zaraz za nim, podobnie jak we wskazaniach nienakierowanych, Amway, którego wskazał co trzeci badany.
W porównaniu do badań z roku 2011 wzrostem rozpoznawalności wspomaganej mogą się cieszyć firmy MonaVie (przyrost o 5,4 procenta) oraz Betterware (przyrost o 3,8 procenta). Przy czym ponad 11 procent badanych nie znało żadnej z wymienionych na liście firm sprzedaży bezpośredniej.
Czołówka liderów rozpoznawalności wśród konsumentów jest niezmienna od wielu lat. Avon jest największą firmą sprzedaży bezpośredniej działającą w Polsce, ma największą sieć konsultantek, inwestuje w rozwój firmy na polskim rynku. W bieżącym roku podjęła zintensyfikowane działania reklamowe m.in. w telewizji, w których podkreśla, że jest przedsiębiorstwem sprzedaży bezpośredniej, co zapewne przekłada się na większą popularność firmy oraz na rosnącą świadomość konsumentów, czym jest i jak działa ten kanał dystrybucji
– mówi Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.
Statystyczny klient
—
Na pytanie: „Czy Pan(i) osobiście zetknął(ęła) się ze sprzedażą bezpośrednią?” niemal osiem na dziesięć osób odpowiedziało twierdząco. 14,4 procent zaprzeczyło, natomiast 7,2 procent nie potrafi tego jednoznacznie określić.
Większość klientów firm sprzedaży bezpośredniej to kobiety – 59,6 procent. Ponad połowa kupujących w ten sposób mieści się w przedziale wiekowym 25 – 44 lata oraz jest aktywna zawodowo (54 procent). 43 procent konsumentów ma wykształcenie wyższe, a kolejne 38 procent skończyło szkołę średnią. Co ciekawe, 40 procent klientów mieszka na wsi.
Na podstawie:
- INFORMACJA PRASOWA PSSB z 15 maja, 樂威壯
„Konsumenci wiedzą coraz więcej o sprzedaży bezpośredniej” - http://www.radomnews.pl/index.php?id=newsmore&nr=7919
——-