Indonezja to państwo położone na 17 508 wyspach pomiędzy Azją kontynentalną a Australią. Najważniejsze z nich to Sumatra, Jawa, Borneo, Celebes i Nowa Gwinea, na których zamieszkuje większość z ponad 237 milionów mieszkańców tego kraju. Mieszkańców bardzo zróżnicowanych etnicznie, językowo i religijnie, bowiem Indonezję zamieszkuje w sumie ponad 300 grup etnicznych posługujących się około 250 językami (!). Większość populacji tego kraju stanowią muzułmanie, nie brakuje jednak wyznawców innych religii.
Gospodarka Indonezji rozwija się bardzo dynamicznie, w związku z czym zalicza się ją do grupy azjatyckich tygrysów – podobnie jak m.in. Hongkong, Koreę Południową, Tajwan i Singapur. Podstawą gospodarki jest przemysł i rolnictwo, mimo że ze względu na warunki naturalne (wilgotne lasy równikowe) pod uprawę nadaje się jedynie 15 procent powierzchni kraju. Indonezja eksportuje duże ilości kauczuku, kakao, pieprzu i chininy.
Sprzedaż bezpośrednia w statystyce
Według danych World Federation of Direct Selling Association roczny przychód branży sprzedaży bezpośredniej w 2012 roku wynosił 1 088 milionów dolarów, co w porównaniu do roku 2011 oznacza aż 11-procentowy wzrost. Liczba sprzedawców bezpośrednich w Indonezji przekroczyła już 9 milionów osób – w ciągu roku ich liczba wzrosła o milion.
Tak szybki rozwój branży w Indonezji jest możliwy, ponieważ sprzedaż bezpośrednia rozwiązuje wiele problemów jej mieszkańców. Uwarunkowania geograficzne sprawiają, że rynek jest ogromny, rozciągnięty w przestrzeni i skomplikowany – sprzedawcom detalicznym trudno jest pokryć zapotrzebowanie mieszkańców niewielkich wysepek lub wiosek zlokalizowanych w środku tropikalnego lasu. Tymczasem firmy marketingu sieciowego, dzięki rozbudowanym strukturom dystrybutorów mieszkających nawet w najbardziej niedostępnych zakątkach kraju, dobrze radzą sobie z tym problemem. Największe firmy intensywnie rozbudowują sieci sprzedawców, zachęcając swoich dystrybutorów do szukania nowych współpracowników. Dzięki temu łatwiej im pokryć zapotrzebowanie na produkty swoich firm nawet na bardzo rozległym terenie (a powierzchnia całkowita Indonezji to, bagatela, prawie 2 miliony kilometrów kwadratowych).
O ogromnym potencjale Indonezji stanowią jej mieszkańcy – bardzo towarzyscy, łatwo nawiązujący znajomości i chętnie rekomendujący sobie nawzajem produkty. Pod względem liczby mieszkańców Indonezja plasuje się na czwartym miejscu na świecie, firmy marketingu sieciowego mają więc powody, aby walczyć o ten rynek.
Sukces Tupperware
Tupperware to obecnie zdecydowany lider rynku sprzedaży bezpośredniej w Indonezji – ma 14 procent udziału w wartości całego rynku. Z drugiej strony władze firmy ogłosiły niedawno, że sprzedaż w Indonezji przynosi firmie największe dochody, a wzrost jej obrotów w Indonezji w 2013 roku osiągnął wartość 33 procent. Aby nadal pobudzać sprzedaż, Tupperware oferuje limitowane edycje produktów, a w ramach promocji sponsoruje popularny program kulinarny emitowany przez miejscowa telewizję „Like a Chef”.
W wywiadzie udzielonym niedawno Wall Street Journal Rick Goings, prezes Tupperware, opowiadał o znaczeniu wschodzących rynków dla rozwoju jego firmy:
Tak naprawdę już 20 lat temu przestaliśmy być amerykańską firmą. Stany Zjednoczone stanowią mniej niż 10 procent naszych dochodów. Mamy tutaj swoją siedzibę, ale jesteśmy globalną firmą. (…) 87 procent światowej populacji żyje w krajach rozwijających się, więc jeśli szukasz miejsca, które rośnie w siłę, to będzie nim Azja, włączając Indie i Indonezję.
Na pytanie, dlaczego Indonezja jest obecnie najlepszym rynkiem Tupperware, Goings odpowiada:
Populacja tego kraju to ćwierć miliarda. Kobiety mają bardzo ograniczoną możliwość rozwoju zawodowego i zarabiania. To uprzejmi muzułmanie, którzy wierzą w edukację i skupiają się na nauce. To, co tam spotykamy, to niezaspokojone podstawowe potrzeby, które stanowią ogromny potencjał i stwarzają wielkie możliwości.
MLM – prognozy
W następnych latach prognozuje się wzrost wykorzystania Internetu przez firmy marketingu sieciowego, zwłaszcza wśród młodszej generacji klientów i dystrybutorów. Coraz więcej firm, na przykład Nu Skin, wdraża w Indonezji sprzedaż internetową, umożliwiając zamawianie produktów on-line. Zapewne w niedługim czasie inne przedsiębiorstwa również udostępni taką możliwość swoim klientom. Intensywnie rozwinie się także komunikacja i promocja na portalach społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter.
http://www.euromonitor.com/direct-selling-in-indonesia/report
http://www.businessforhome.org/2014/07/tupperware-turns-to-indonesia/
http://www.wfdsa.org/files/pdf/global-stats/Sales_and_Community_2012.pdf