Czym powinien się charakteryzować prawdziwy mistrz sprzedaży? Z pewnością doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi, entuzjazmem, wytrwałością i sporą dozą kreatywności. Jak jednak spośród milionów sprzedawców wybrać najlepszych dziesięciu? Tego zadania podjął się popularny nowojorski magazyn „Inc.”, poświęcony tematyce biznesowej, i przygotował listę najwspanialszych sprzedawców wszech czasów, którzy zmienili oblicze współczesnej sztuki sprzedaży. Sprawdźmy, kto i dlaczego się na niej znalazł. Oto prawdziwi sprzedawcy wszech czasów!
John H. Patterson, pierwszy trener sprzedaży
–
Patterson był również znany ze swojej pedantyczności oraz obsesji kontrolowania wszystkiego wokół. W związku z tym nie należał do najprzyjemniejszych pracodawców (wręcz przeciwnie – „Time” umieścił go nawet na liście 10 najgorszych szefów). Swoim pracownikom nakazywał np. branie prysznica w pracy i zakazywał jedzenia wybranych artykułów spożywczych – wszystko po to, aby nienagannie prezentowali się w czasie spotkań z klientami. Ponadto miał w zwyczaju zwalniać pracowników, a następnie ponownie ich zatrudniać, aby nie czuli się zbyt pewnie. Do legendy przeszedł sposób, w jaki wyrzucił z pracy Thomasa Watsona (późniejszego szefa IBM), wystawiając jego biurko na trawnik przed siedzibą firmy.
David Ogilvy i przewodnik sprzedawcy
–
Karierę w reklamie rozpoczął po wojnie, w wieku 38 lat, bez żadnego doświadczenia. Nie przeszkodziło mu to już trzy lata później zostać uznanym za „ojca reklamy” i odnieść ogromny sukces w tej dziedzinie.
Mary Kay Ash, bunt przeciw dyskryminacji
–
Mary Kay Ash jako pierwsza postawiła na motywowanie pracowników poprzez nagrody rzeczowe i premie, a znakiem rozpoznawczym swojej firmy uczyniła różowego Cadillaka, który stał się symbolem ekonomicznej samowystarczalności kobiet. Ash kierowała się w życiu jasnymi zasadami, które wpajała również swoim konsultantkom. Po pierwsze, nie czyń drugiemu, co Tobie niemiłe i traktuj każdego tak, jakby był najważniejszą osobą na świecie. Po drugie, doceniaj osiągniecia innych ludzi. Po trzecie, ustal swoją hierarchię wartości i trzymaj się jej. Ona sama na pierwszym miejscu stawiała religię, na drugim rodzinę, a karierę dopiero na trzecim.
Dale Carnegie, nauczyciel skutecznej komunikacji
–
Punktem zwrotnym w jego życiu stało się wydanie książki „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi”, która przyniosła mu sławę i uznanie. Ponad 50 milionów ludzi, którzy ją przeczytali, dowiedziało się jak komunikować się skutecznie i skupić na poprawianiu zdrowej dynamiki zespołowej. Carnegie wyprzedził również swoją epokę, zachęcając swoich słuchaczy do zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym.
Joe Girard i 13000 sprzedanych Chevroletów
–
Do pracy w salonie Chevroleta trafił przez przypadek. Pierwszy samochód sprzedał jeszcze tego samego dnia, a następnie powtórzył tę sztukę 13 tysięcy razy. Dzięki temu aż 12 razy pobił rekord Guinessa. Jednym z nich była sprzedaż 18 aut w ciągu jednego dnia.
Jak udało mu się to osiągnąć? Przede wszystkim, był niezwykle uważnym obserwatorem. Na podstawie samochodu (jego rejestracji, naklejek, znaków szczególnych itd.) potrafił powiedzieć wiele o jego kierowcy, co ułatwiało nawiązywanie kontaktu. Po drugie, każdego klienta traktował jak przyjaciela. Dbał również o kontakty po dokonaniu transakcji – w ciągu trwającej kilkanaście lat kariery zawodowej wysłał ponad 16 tysięcy kartek z życzeniami świątecznymi czy urodzinowymi. Dzięki temu ludzie pamiętali o nim i polecali go swoim znajomym.
Girard jednak na tym nie poprzestawał. Opracował swój system, w którym bez problemu znajdziemy elementy marketingu sieciowego. Otóż każdemu klientowi, któremu sprzedał samochód, wręczał paczkę swoich wizytówek z listem, w którym polecał wręczanie wizytówek znajomym. Dodatkową zachętą była perspektywa zarobienia 25 dolarów (co w owych czasach było sporą kwotą), jeśli któryś ze znajomych zdecyduje się na zakup auta.
Obecnie Girard zajmuje się prowadzeniem seminariów na temat sprzedaży samochodów i jest znanym na całym świecie wykładowcą. Opracowane przez niego materiały są podstawą pracy każdego sprzedawcy, nie tylko z branży motoryzacyjnej.
Źródła:
http://www.inc.com/ss/10-greatest-salespeople-of-all-time
http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2025898_2025900_2025926,00.html
http://www.marykay.pl/pl-PL/about-mary-kay/companyfounder/strony/about-mary-kay-ash.aspx
http://autokult.pl/2010/03/13/joe-girard-najlepszy-sprzedawca-samochodow-na-swiecie-jak-on-to-robi