Postrzeganie branży Multi-Level Marketingu kształtowane jest w dużej mierze przez pewne stereotypy. Co ciekawe, ulegają im nie tylko ludzie zupełnie niezwiązani z marketingiem sieciowym, ale nawet klienci czy współpracownicy firm sprzedaży bezpośredniej. Redakcja magazynu „Direct Selling News” zleciła więc gruntowne badanie branży, aby oddzielić prawdę od fikcji. Sondaż przeprowadził instytut Harris Poll, przepytując on-line ponad 3,5 tysiąca dorosłych Amerykanów w różny sposób związanych ze sprzedażą bezpośrednią.
Zarobki marketingu sieciowego
93 procent dystrybutorów firm marketingu sieciowego deklaruje, że w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy uzyskało przychód ze swojej działalności. Ludzie rozpoczynają współpracę z firmami MLM z różnych powodów; jednym z nich są zarobki. W tej grupie 40 procent poszukuje źródła dodatkowego dochodu, 23 procent szuka środków na spłacenie długów, 25 procent zamierza oszczędzać z myślą o przyszłości.
Z badania wynika również, że jedynie 16 procent sprzedawców rezygnuje z pracy z powodu niesatysfakcjonujących zarobków. Rzecz jasna ich poziom zależy od osobistego zaangażowania, umiejętności i ilości czasu poświęconego na ten biznes. Średni roczny przychód amerykańskiego sprzedawcy bezpośredniego wynosi 6 200 dolarów, warto jednak podkreślić, że jedynie 3 na 10 pracuje więcej niż 15 godzin w tygodniu, a jedynie 13 procent przeznacza na swój biznes 36 lub więcej godzin tygodniowo.
27 procent sprzedawców bezpośrednich zarobiło w ciągu ostatniego roku poniżej 1000 dolarów, 51 procent umieszcza swoje zarobki w przedziale 1000 – 49 999 dolarów, a 15 procent zarobiło powyżej 50 tysięcy. Dla porównania, średnie roczne zarobki Amerykanina na etacie wynoszą 48 872 dolary.
Wielu dystrybutorów zdecydowało się na sprzedaż bezpośrednią, aby zyskać drugie źródło dochodów. 40 procent dorabia w ten sposób do pensji, 15 procent do emerytury lub renty, natomiast dla 45 procent pieniądze z biznesu MLM stanowią jedyny dochód.
Zakupy – dla siebie czy dla klientów?
Wielu klientów firm marketingu sieciowego staje się ich współpracownikami tylko ze względu na bardzo atrakcyjne zniżki na produkty. Niektórzy ograniczają się do zakupów na własny użytek, okazuje się jednak, że aż 50 procent sprzedawców bezpośrednich w ciągu miesiąca zbiera zamówienia od przynajmniej 6 klientów. Przeczy to tezie przeciwników branży, którzy uważają, że istnienie branży opiera się na zakupach dystrybutorów dla samych siebie.
W rzeczywistości, według 84 procent obecnych sprzedawców bezpośrednich, najlepszym finansowym zyskiem są właśnie zniżki na produkty lub usługi. 50 procent sprzedawców obsługuje jedynie małe grupy klientów – do 5 osób miesięcznie. Nie oznacza to jednak, że są niezadowolenie z efektów swojej pracy – często mały zasięg jest świadomym wyborem. Badanie pokazało, że aż 85 procent sprzedawców bezpośrednich uważa swoje doświadczenia w branży za wspaniałe lub dobre. Z kolei klienci deklarują, że dokonują zakupów u sprzedawców bezpośrednich co najmniej raz w miesiącu (26 procent), raz na kwartał (45 procent) lub raz na pół roku (64 procent).
Jakość produktów marketingu sieciowego
Większość klientów (82 procent) uważa, że ostatnio przez nich zakupione produkty firm sprzedaży bezpośredniej są dobrej jakości. Przeczy to stereotypowi, jakoby firmy MLM sprzedawały produkty pośledniej jakości po napompowanych cenach.
Zarówno sprzedawcy (93 procent), jak i klienci (96 procent) przy dokonywaniu zakupów zwracają uwagę przede wszystkim na jakość produktów. Druga w kolejności (odpowiednio 88 i 92 procent) jest ich cena. Okazuje się zatem, że produkty firm MLM spełniają ich oczekiwania. Do najczęściej kupowanych w tym systemie kategorii produktów należą te podkreślające urodę (14 procent), do pielęgnacji skóry (10 procent), ułatwiające prace domowe (12 procent) oraz biżuteria, ubrania i akcesoria (10 procent).
Klienci doceniają pomoc sprzedawców bezpośrednich przy dokonywaniu wyboru (70 procent), a czterech na dziesięciu ostatnie zakupy zrobiło za pośrednictwem Internetu. Jeśli chodzi o stopień zadowolenia z zakupów, to czterech na pięciu klientów uważa ostatni zakup za produkt dobrej jakości, a 64 procent jest „niezwykle usatysfakcjonowanych”. Połowa badanych jest również bardzo zadowolona z ceny, jaką zapłacili.
Opinia klientów o branży MLM
69 procent obecnych klientów firm sprzedaży bezpośredniej ocenia swoje doświadczenia pozytywnie. Badanie potwierdziło fakty, z których branża MM słynie od dziesięcioleci – relacje pomiędzy sprzedawcami a klientami sprawiają, że Ci ostatni ciągle wracają i przyciągają kolejnych klientów. Trzech na dziesięciu klientów deklaruje, że zna swojego sprzedawcę bardzo dobrze, a 41 procent poznało go przez swoich znajomych.
Dzięki atmosferze przyjaznej zażyłości klienci traktują zakupy u sprzedawców bezpośrednich jak rozrywkę i przyjemność – 87 procent doskonale się przy tym bawi! Zakupy bezpośrednie są również oceniane jako „łatwe” (70 procent), a 61 procent kupujących jest zadowolonych z obsługi. 88 procent klientów chętnie skorzysta po raz kolejny z usług sprzedawcy, od którego kupowali ostatnim razem.
Satysfakcja klientów jest świetnym paliwem dla marketingu szeptanego, który doskonale sprawdza się w branży MLM. Siedmiu na dziesięciu klientów chętnie opowie znajomym o swoich pozytywnych doświadczeniach związanych ze sprzedażą bezpośrednią, a 39 procent już poleciło konkretny produkt lub usługę znajomym. 23 procent wyraża się o branży MLM w sposób neutralny, a jedynie 8 procent klientów ma do niej stosunek negatywny.
Opinia byłych dystrybutorów
Nie każdy radzi sobie jako sprzedawca bezpośredni. Ludzie rezygnują ze współpracy z firmami marketingu wielopoziomowego z wielu różnych powodów. Z badania wynika, że 16 procent byłych dystrybutorów narzekało na zbyt niskie dochody, 15 procent uznało, że po prostu brakuje im czasu na rozwijanie biznesu MLM. 12 procent straciło zainteresowanie pracą w tej branży. Inni czuli się zbyt nisko wykwalifikowani (6 procent), mieli problemy ze znalezieniem klientów (7 procent), uznali, że to zbyt trudne lub znaleźli inną pracę.
Pomimo rezygnacji z prowadzenia własnego biznesu, 76 procent byłych dystrybutorów ocenia swoje doświadczenia w branży jako dobre, a 67 procent z nich nadal kupuje w tym kanale sprzedaży. Najwyraźniej stereotyp rozczarowanego byłego sprzedawcy, który o swoje niepowodzenie obwinia branżę i staje się jej zaciekłym wrogiem, również jest mocno przereklamowany…
Na podstawie:
http://directsellingnews.com/index.php/view/groundbreaking_study_reveals_the_real_direct_selling