„Lider to ktoś, kto zna drogę, idzie drogą i pokazuje drogę.” – John C. Maxwell. To najlepsza z definicji, które poznałem. W przypadku MLM mówi ona o tym, że lider jest osobą, która przekazuje innym wartości: pozytywne, rozwojowe nastawienie do życia, biznesu, siebie i innych ludzi oraz wiedzę o sprzedaży, rekrutacji, zarządzaniu zespołem, firmie i produktach.
Lider pociąga za sobą inne osoby. Sprawia, że ludzie chcą za nim iść, robić to, co on robi, słuchać go, postępować zgodnie z jego wskazówkami. Dlaczego to robią? To proste – widzą, że ma to dla nich wartość, jest korzystne, postrzegają w jego propozycjach szansę dla siebie i możliwość rozwiązania swoich problemów. Jednym słowem, lider oferuje innym ludziom coś wartościowego. Jednak mówi tylko o tym, czy też to czyni i wprowadza w życie? Jest oczywiste, że wiarygodność lidera musi iść w parze ze spójnością tego, co mówi i co robi. Tylko wtedy, gdy sam wdroży w swoje życie zasady, które głosi, inni ludzie będą za nim iść i robić z nim interesy.
Wszyscy liderzy charakteryzują się określonymi cechami i kompetencjami. Ich posiadanie i przejawianie w codziennym działaniu sprawia, że wyróżniają się na tle przeciętnych osób. Oto niektóre z tych cech:
1. Pewność siebie. To zdrowe, głębokie przekonanie o swoich zdolnościach i możliwościach. Ono daje pewność realizacji celów. Wielu osobom brak jej. Dlatego lider jest dla nich pod tym względem inspirujący. Z poczuciem pewności siebie wiąże się poczucie własnej wartości.
2. Optymizm, entuzjazm, pozytywne nastawienie. Te cechy są dowodem na to, że w biznesie, w tym w MLM, kompetencje miękkie są ważniejsze od twardych, takich jak np. wiedza o technikach rekrutacji i sprzedaży. Najlepiej sprzedaje się entuzjazm. To dzięki niemu jesteśmy w stanie przekonać rozmówcę do naszej oferty. Jeśli osoba sponsorująca nie ma w sobie entuzjazmu, to zawsze daje się to wyczuć po intonacji głosu i mowie ciała.
3. Determinacja. Jeśli ktoś rozpoczyna działanie w marketingu wielopoziomowym, to jeszcze nie ma własnych większych sukcesów, które są jednym z filarów pewności siebie. Jednak można ją uzyskać poprzez determinację w dążeniu do celów. Ona się udziela innym osobom. Ktoś, kto jest zdeterminowany pokazuje, że jest gotów zrobić wszystko, aby osiągać swoje cele i najczęściej tego dokonuje.
4. Wytrwałość. Jest niezbędna w MLM. W tej branży najpierw jest nauka i praca, a dopiero potem przychodzą jej efekty. W międzyczasie zdarzają się porażki. Radzenie sobie z nimi, to kolejna niezbędna umiejętność.
5. Określanie celów i planowanie ich realizacji. Aby coś osiągnąć, trzeba najpierw wiedzieć, co się chce. Do tego potrzebne jest również wyznaczenie terminu wskazującego, kiedy to ma nastąpić. Każdy większy cel dobrze jest podzielić na mniejsze, cząstkowe i określić działania potrzebne do ich osiągnięcia.
6. Elastyczność. Każdy plan najczęściej wymaga korekt w trakcie jego realizacji. Zmieniają się warunki zewnętrzne, czasami trzeba skorygować sam cel. Ważna jest przy tym umiejętność wczesnego dostrzegania nadchodzących zmian, szybkiego reagowania i wyjścia poza dotychczasowe schematy.
7. Bycie pionierem, tworzenie nowych rozwiązań i ich wdrażanie. Chęć robienia tego, czego wcześniej nie robiono. Tu przydaje się też kreatywność.
8. Motywacja własna, wewnątrzsterowność. Lidera nie trzeba namawiać, popychać do działania. On sam jest tego świadomy i działa nawet w niesprzyjających warunkach.
9. Umiejętność motywowania innych. Do tego potrzebna jest też m.in. umiejętność komunikacji, rozpoznania potrzeb drugiego człowieka, asertywność.
10. Punktualność. Sprawia, że jest się postrzeganym jako solidnym, potrafiącym organizować swój czas i działania, jako osoba, która szanuje innych.
Jeżeli ktoś nie posiada którejś z tych cech lub umiejętności, nie jest to problemem. Wszystkiego można się nauczyć. Część osób od dziecka przejawia predyspozycje do bycia liderem. Jednak spora liczba liderów, może nawet większość, wykształciła w sobie te cechy i umiejętności dzięki pracy nad sobą. Innymi słowy, liderem można się stać.
Tomek Nawrot
tomek@tomeknawrot.com