Światowej klasy, wspaniały, wiodący, innowacyjny, najlepszy – okazuje się, że tego typu sformułowania i elementy opisu produktów już się zdewaluowały. Powód? Są zbyt często stosowane w przedstawianiu wszelkiego rodzaju towarów czy usług. W związku z tym jeśli zależy nam na przyciągnięciu uwagi klienta – Internauty, z którym przecież nie możemy po prostu porozmawiać, musimy postawić na oryginalny, intrygujący, a zarazem konkretny i treściwy opis produktu, który chcemy mu sprzedać. Rady, które podajemy dotyczą również dodawania nowych pozycji do naszego Rankingu produktów. Zauważyliśmy, że wielu z Was, sugerując nam* dodanie Waszego ulubionego suplementu, kremu bądź usługi dystrybuowanej w systemie marketingu sieciowego, decyduje się na wpisanie jedynie nazwy. Opis produktu jest jednak kluczowy, zwłaszcza dla osób, które podczas przeglądania Rankingów spotyka się z nim pierwszy raz. Na co zatem kłaść szczególny nacisk, tworząc taki opis?
Unikaj banału
Klienci oczekują konkretnych informacji. Jeśli więc piszesz, że dany produkt jest niezwykły lub jedyny w swoim rodzaju, uzasadnij to. Najlepiej przytaczając liczby, i to w formie cyfr, a nie słów (te pierwsze lepiej przyciągają uwagę). Przykład? Wystarczy na 100 aplikacji; wytrzyma 20 lat; rekomendowany przez 90 procent użytkowników. Nie warto również nadużywać przymiotników w opisie, zwłaszcza jeśli ofertę ilustrujemy zdjęciami lub filmikami, co jest jak najbardziej wskazane. Lepszy jest przekaz krótki i konkretny, pokazujący cechę, która wyróżnia nasz produkt spośród innych dostępnych na rynku, niż długi, pełen banalnych sformułowań opis, po przeczytaniu którego nasz potencjalny klient co najwyżej wzruszy ramionami. Zasady są proste – jeden przymiotnik do jednego rzeczownika, nie piszemy o tym, co i tak widać na zdjęciach i stawiamy na słowa nieoklepane, wyrażające emocje.
Ustal grupę docelową
Pamiętaj, że jeśli piszesz z myślą o wszystkich, tak naprawdę nie trafisz do nikogo. Dlatego najpierw pomyśl, kto przede wszystkim będzie wybierał Twój produkt. Wyobraź sobie tę grupę – w jakim są wieku? Czym się zajmują? Co ich interesuje? Jak wygląda ich codzienność, na jakie problemy napotykają? Co jest dla nich ważne? Jaki mają styl życia? Zacznij tworzyć opisy produktów z myślą o konkretnych odbiorcach, a staną się one znacznie bardziej skuteczne. W zależności od Twojej grupy docelowej możesz używać mniej lub bardziej formalnego języka, czasem pozwolić sobie na odrobinę luzu i poczucia humoru, odnieść się do wartości wyznawanych przez dany rodzaj klientów, a nawet używać sformułowań, którymi posługuje się dane środowisko.
Używaj języka korzyści
Wydaje się to oczywiste, a jednak ciągle w wielu opisach przeważają podawane po przecinku cechy produktu. Tymczasem klient chce wiedzieć, po co właściwie ma inwestować w jakąś rzecz albo dlaczego ma wybrać akurat towar tej marki spośród setek innych, których reklamami jest bombardowany codziennie. Dlatego pisząc o cechach produktu wyjaśnij, jak przełożą się one na codzienne jego użytkowanie, jakie problemy rozwiążą, jaki efekt przyniesie ich stosowanie. W ten sposób lepiej zmotywujesz klienta do zakupu. Aby urozmaicić opis możesz na jego początku postawić pytanie – przedstawienie zalet i korzyści z używania produktu będzie na nie odpowiedzią.
Ą i ę
Pisaliśmy już o tym jakiś czas temu. Tylko brytyjski rynek e-commerce traci na błędach ortograficznych kilka milionów funtów rocznie[1]. Warstwa językowa naszego tekstu jest jak nasz wygląd zewnętrzny i sposób wyrażania się, pozwala wywrzeć dobre (lub złe) pierwsze wrażenie. Wzbudzić (lub nie) zaufanie klientów. Podobnie jak sprzedawcy popełniającemu rażące błędy językowe trudno będzie sprzedać cokolwiek osobie wykształconej i takiej, która na poprawność językową zwraca uwagę, tak tekst opisujący nasz produkt nie spełni swojej roli, jeśli znajdą się w nim błędy. Ortograficzne dyskwalifikują od razu (chyba że trafimy na klienta, który nie uważał na lekcjach polskiego), ale także literówki, brak polskich znaków, brak spacji lub spacje w niewłaściwych miejscach (na przykład przed przecinkiem) potrafią wiele osób zniechęcić. Takie błędy odbieramy jako brak poszanowania i niechlujstwo. Dlatego zanim wrzucimy nawet najkrótszy tekst na stronę, przeczytajmy go uważnie, a najlepiej będzie, jeśli podsuniemy go osobie z zewnątrz – bo własne błędy najtrudniej zauważyć. Poza tym taki „korektor” może nam powiedzieć, czy tekst jest jasny, logiczny i zrozumiały, czy zachęca do kupna, co ewentualnie warto do niego dodać, a co usunąć. Nie wahajmy się pytać znajomych o opinię! Obiektywna ocena i konstruktywna krytyka pomogą podnieść poziom opisu produktu.
Wzbudź zainteresowanie
Postaw na oryginalność. Słowny żart, ciekawa figura stylistyczna, zaskakujące porównanie, nawiązania do świata popkultury – to tylko niektóre elementy, które pomogą wyróżnić opis Twojego produktu spośród wielu innych. Ważne, aby stylistyka tekstu pozostawała spójna z innymi elementami internetowego sklepu czy firmy, którą reprezentujesz. Również od kategorii produktu zależy, czy lepiej postawić na klasykę i elegancję, czy wprowadzić do opisu odrobinę ekstrawagancji…
*Jak zasugerować nam dodanie do Rankingów produktu, firmy, managera, książki lub bloga?
Każdy zarejestrowany na portalu Ranking MLM użytkownik ma prawo zasugerować redakcji dodanie do Rankingów własnej pozycji z każdej kategorii. Wystarczy po zarejestrowaniu i zalogowaniu kliknąć na swoje nazwisko w prawym, górnym rogu ekranu.
Po kliknięciu rozsunie się menu, z którego wybieramy opcję „moje konto”. Strona przeniesie nas automatycznie do menu „mojego konta”. Spośród wielu możliwości (m.in. zapraszanie na portal znajomych, uzupełnianie i edycja swoich danych osobowych, dodanie wydarzenia lub ogłoszenia) wybieramy przycisk „produkty”.
Klikamy niebieski przycisk „zasugeruj produkt”. Od razu po kliknięciu pojawi się edytor, który umożliwi wpisanie nazwy produktu, dodanie zdjęcia produktu i jego opisu. Uzupełniamy wszystkie dane. Po upewnieniu się, że całość została wpisana poprawnie, zapisujemy dane za pomocą przycisku „zapisz”, który znajduje się pod edytorem.
Po zapisaniu danych sugerowanego produktu musimy poczekać na jego akceptację. Administrator strony sprawdzi, czy produkt istnieje, poprawi literówki, a w razie wątpliwości skontaktuje się z twórcą opisu. Po naszej weryfikacji produkt zostaje zaakceptowany, co jest równoznaczne z wyświetleniem go w Rankingu, a więc możliwością oddawania na niego głosów przez zarejestrowanych użytkowników.
Procedura sugerowania nam dodania firmy, managera, bloga i książki do Rankingów wygląda bardzo podobnie. Zapraszamy do korzystania ze wszystkich funkcjonalności naszego portalu!
●
Źródła: