NLP jest to zbiór technik komunikacji międzyludzkiej nastawionych na tworzenie i modyfikowanie wzorców postrzegania i myślenia u ludzi. Bez wątpienia jest to umiejętność niezbędna w biznesie, która przedsiębiorcy pozwala zwiększyć obroty, poprawić relacje ze współpracownikami i skuteczniej komunikować się z partnerami biznesowymi
NLP z zasady próbuje zmienić przekonania człowieka o jego przeszłości i otaczającym świecie.
Metody NLP są wszechobecne w języku reklamowym. Elementy NLP wykorzystują też korporacje, firmy i firmy reklamowe. Dzięki NLP możemy skuteczniej przekonywać innych do naszych produktów i usług m.in. poprzez lepsze zrozumienie ich punktu widzenia oraz dzięki dopasowaniu się do preferowanych przez nich sposobów komunikowania się. Dzięki poszczególnym technikom NLP każdy z nas może zwiększyć swoją efektywność poprzez pełniejsze wykorzystywanie swoich możliwości i lepsze motywowanie się do pracy.
Techniki NLP:
Modelowanie
Pozwala na zdobywanie nowych umiejętności poprzez obserwowanie innych ludzi i analizowanie ich zachowań. Dzięki tej technice można rozwijać umiejętności przydatne w biznesie.
Język perswazji
NLP zdefiniowało słowa „wytrychy”, które zwiększają skuteczność naszego przekazu. Można je z powodzeniem stosować w reklamach oraz podczas bezpośrednich kontaktów z klientami.
Zasady ustalania celów
NLP, wykorzystując wiedzę na temat ludzi sukcesu, stworzyło zbiór zasad, jakimi należy kierować się podczas wyznaczania celów. Przestrzeganie tych zasad powoduje, że cele te można osiągnąć znacznie skuteczniej.
Kotwice
wykorzystują sprzężenie zwrotne między umysłem i ciałem. Dzięki nim w ciągu jednej chwili możemy zmienić swój stan emocjonalny, np. przestać denerwować się i zacząć spokojnie myśleć. Pozwala to nam zachować zimną krew nawet w kontaktach z najbardziej „wkurzającymi” klientami.
Metamodel
każdy z nas posiada wiele przekonań na najróżniejsze tematy. Z reguły część tych przekonań ma charakter negatywny i wpływa na ograniczenie naszych możliwości działania. Dzięki metamodelowi możemy zmieniać negatywne przekonania na swój temat (np. nie potrafię skutecznie sprzedawać) w przekonania pozytywne (jestem dobrym sprzedawcą). Metamodel pozwala również na zmieniania przekonań innych ludzi.
Trzy pozycje
w relacjach z innymi ludźmi niezwykle pomocna jest nam umiejętność wczuwania się w ich sytuację. Trzy pozycje: ja, druga osoba i obserwator to narzędzie, które wykorzystać możemy w poprawianiu relacji ze współpracownikami i klientami.
Strategia Disneya
Walt Disney osiągał sukcesy dzięki temu, że potrafił być równocześnie marzycielem, krytykiem i realistą. Strategia Disneya uczy jak każdy z nas może iść śladami biznesowych sukcesów Disneya.
Strategie działania
nasze decyzje podejmujemy według określonych strategii. NLP pozwala dokładnie przeanalizować takie strategie rozbijając je na czynniki pierwsze. Kiedy poznamy strategie swojego działania, możemy zacząć działać w sposób bardziej skuteczny.