Drodzy Czytelnicy! Z myślą o adeptach, których rekrutujecie do swoich struktur, a także wszystkich tych, którzy niedawno trafili na nasz portal i nie do końca rozumieją, na czym polega marketing wielopoziomowy przygotowaliśmy cykl artykułów pod tytułem „MLM dla początkujących”. Jego celem jest przybliżenie tej branży i związanych z nią zagadnień wszystkim „żółtodziobom”, rozwianie wątpliwości, rozprawienie się z najbardziej popularnymi mitami dotyczącymi marketingu sieciowego i wyjaśnienie zasad jej funkcjonowania. Artykuły z tej serii możecie zatem śmiało podsunąć nowym współpracownikom, znajomym, którzy nie do końca rozumieją, czym właściwie się zajmujecie oraz osobom, które zastanawiają się nad rozpoczęciem współpracy z Waszą firmą lub szukają pracy dodatkowej, ale wciąż się wahają.
Dzisiejszy artykuł, jako pierwszy z serii, odpowie na pytanie czym w ogóle jest marketing sieciowy, skąd się wziął oraz co różni go od sprzedaży bezpośredniej i networkingu.
Marketing wielopoziomowy – co to jest?
Multi-Level Marketing (MLM), czyli po polsku marketing wielopoziomowy, to system sprzedaży produktów lub usług wykorzystujący sieć dystrybutorów – stąd jego inna nazwa marketing sieciowy (ang. network marketing). MLM jest gałęzią sprzedaży bezpośredniej, różni się jednak od niej możliwością budowania własnej struktury sprzedawców (zwanych też dystrybutorami, przedstawicielami, konsultantami, opiekunami klienta) przez każdego współpracownika firmy. Mówiąc krótko – przedstawiciel firmy marketingu sieciowego sprzedaje bezpośrednio produkty tej firmy i otrzymuje od tej sprzedaży prowizję oraz rekrutuje nowych współpracowników, których działania również zapewniają mu dochód.
Firmy marketingu sieciowego rozprowadzają swoje produkty poza tradycyjnymi punktami sprzedaży, jak na przykład sklepy. W ten sposób oszczędzają pieniądze, które trzeba byłoby zainwestować w wynajęcie i urządzenie sklepu. Nie stosują także tradycyjnej reklamy – ideą jest tutaj polecanie, czyli marketing szeptany, a konsultanci sprzedają produkty głównie własnym znajomym i rodzinie, kupują je także dla siebie. Dlatego koszt przystąpienia do biznesu MLM jest nieporównywalnie niższy niż prowadzenie tradycyjnego punktu sprzedaży – zwykle wystarczy wykupić pakiet startowy, zawierający określoną ilość produktów.
Network marketing myli się często z networkingiem. Ten ostatni polega jednak na tworzeniu sieci kontaktów biznesowych i pielęgnowaniu relacji, opartych na obustronnej korzyści i rekomendowaniu swoich usług, a nie na budowaniu struktury w ramach swojego biznesu MLM.
Przedstawiciel firmy marketingu sieciowego musi posiadać nie tylko umiejętności sprzedażowe, ale również być dobrym liderem dla swojej struktury. Każdy członek struktury Multi-Level Marketingu ma swojego sponsora, czyli osobę, która wprowadziła go do tego biznesu i jest jego przewodnikiem – nauczycielem, który tłumaczy zasady funkcjonowania firmy, motywuje i po prostu pomaga, zwłaszcza na początku kariery młodego adepta. Z czasem nowy współpracownik sam staje się sponsorem ludzi, których zrekrutował do biznesu.
Krótka historia MLM
Marketing wielopoziomowy istnieje od niedawna i zapewne jest to jednym z powodów, dla których ludzie wciąż podchodzą do niego nieufnie. Wywodzi się ze sprzedaży bezpośredniej, znanej od wieków, właściwie od zarania cywilizacji. Network marketing powstał w Stanach Zjednoczonych na przełomie lat 30. i 40. XX wieku. Wtedy właśnie zaczęto organizować tak zwane przyjęcia domowe, podczas których prezentowano produkty i wspólnie dokonywano zakupów. Pierwszą firmą działającą w systemie network marketingu była California Vitamins Corporation (późniejsza Nutrilite Products Company). Jej przedstawiciele zapraszali do współpracy znajomych, rodzinę i klientów zadowolonych z produktów – wabikiem była możliwość kupowania po cenach hurtowych. Z czasem tworzyły się struktury sprzedawców, a przedstawiciele byli nagradzani za obrót wypracowany przez cała grupę. I tak powstał Multi-Level Marketing. W latach 50. firma ta została kupiona przez Amway Corporation – giganta branży, który rozbudował biznes nie tylko na cały rynek amerykański, ale także na wiele krajów całego świata. W Polsce pierwsze firmy MLM pojawiły się w latach 90., jednak wiele z nich było zwykłymi piramidami finansowymi, które zniszczyły wizerunek branży marketingu wielopoziomowego na wiele lat.
Plan marketingowy
Każda firma MLM ma swój plan marketingowy, określający sposób naliczania prowizji. To od tego planu zależy, jaka strategia budowania struktury najbardziej się opłaca – niektóre firmy stawiają na rekrutację, inne dają wysokie prowizje od sprzedaży własnej. Dogłębne przeanalizowanie planu marketingowego pozwoli na zrozumienie działania danej firmy i z pewnością powinno mieć kluczowy wpływ na wybór odpowiedniej firmy marketingu wielopoziomowego dla siebie. Wiele planów marketingowych umożliwia zdobywanie dodatkowych motywujących bonusów – wycieczek, samochodów, premii.
Zalety MLM
Większość osób współpracujących z firmami marketingu sieciowego traktuje to jako pracę dodatkową, wiele z nich kupuje produkty głównie na własny użytek, korzystając ze zniżek przysługujących dystrybutorom. Nie oznacza to jednak, że Multi-Level Marketing nie może stać się sposobem na życie – wszystko zależy tutaj od zaangażowania w prowadzenie biznesu. W Stanach Zjednoczonych średnie zarobki najlepszych sprzedawców bezpośrednich to około 20 000 dolarów miesięcznie. Około 300 dystrybutorów zarabia więcej niż milion dolarów rocznie.
Zalety pracy w systemie marketingu wielopoziomowego to elastyczny czas pracy, który umożliwia jej godzenie z innymi obowiązkami i sprawia, że na taką formę zarabiania coraz częściej decydują się młode mamy czy studenci; zarobki proporcjonalne do zaangażowania; łatwość założenia własnego biznesu i wsparcie ze strony firmy (zwykle wystarczy wykupić pakiet startowy i podpisać umowę, aby zacząć działać); możliwość poznawania nowych ludzi i nawiązywania kontaktów oraz możliwość rozwoju osobistego poprzez udział w szkoleniach.
Ponadto, aby rozpocząć współpracę z firmą network marketingu nie trzeba mieć specjalnego wykształcenia, doświadczenia ani spełniać szczegółowo określonych wymagań jak w tradycyjnych przedsiębiorstwach. Wiek ani płeć nie grają roli. Tym, czego z pewnością potrzebuje menadżer MLM jest komunikatywność, gotowość do nauki, zaangażowanie i samodyscyplina. Trzeba zdawać sobie sprawę, że sami odpowiadamy za rozwój naszej struktury i za to, jakie zyski ze sprzedaży zasilą nasze konto. Jednym słowem, podobnie jak w przypadku prowadzenia własnej działalności, sukces (lub jego brak) zależy wyłącznie od przedstawiciela. Jeżeli firma obiecuje, że miliony będą „zarabiać się same” lepiej ominąć ją szerokim łukiem.
Network marketing – biznes z misją
Firmy Multi-Level Marketingu bardzo dbają o swój wizerunek i reputację, często angażując się w działania charytatywne w ramach popularnej ostatnio idei społecznej odpowiedzialności biznesu. Mało kto jednak zdaje sobie z tego sprawę – niestety, wiele osób ciągle kojarzy marketing wielopoziomowy z „podejrzanym biznesem”, a opinie, które możemy na temat MLM usłyszeć lub przeczytać są mocno kontrowersyjne.
W wielu krajach jednak marketing sieciowy jest postrzegany bardzo pozytywnie. Na rynkach państw rozwijających się, a Afryce czy Azji, MLM rozwija się bardzo dynamicznie. Dla wielu osób żyjących w skrajnej nędzy stał się sposobem na wyrwanie się z zaklętego kręgu biedy i zbudowanie poczucia własnej wartości – szczególnie w przypadku kobiet, które w krajach Trzeciego Świata żyją w cieniu mężczyzn.
Na szczęście w Polsce również powoli upadają stereotypy dotyczące marketingu sieciowego, a wiele osób przyznaje, że produkty sprzedawane w tym systemie są naprawdę wysokiej jakości. Misją większości firm network marketingu jest bowiem podnoszenie jakości życia klientów i współpracowników poprzez dostarczanie im doskonałej jakości produktów i możliwości rozwoju. To branża, w której duży nacisk kładzie się na szkolenia, samorozwój i spełnianie życiowych celów.
Marketing sieciowy w statystyce
Szacuje się, że obecnie ponad 50 milionów ludzi na całym świecie współpracuje z firmami Multi-Level Marketingu, a roczny dochód ze wszystkich rynków wynosi prawie 100 miliardów dolarów. Średni roczny przychód dystrybutora MLM to 1508$. Najwyższe średnie zarobki mają Szwajcarzy – 39996$ rocznie, najmniejsze notuje się w Indonezji – 118$. Średnia w Polsce wynosi 862$.
Z firmami sprzedaży bezpośredniej w Polsce współpracuje około 879,5 tysiąca osób, z czego dla 40% ta forma pracy pozostaje głównym lub jedynym źródłem dochodu. Zdecydowaną większość, bo aż 83%, stanowią w tej grupie kobiety. W sumie branża sprzedaży bezpośredniej wygenerowała w roku 2012 2 miliardy 650 milionów złotych, a wzrost jej obrotów w Polsce jest prognozowany na poziomie 10% rok do roku.
●