Malezja i Tajlandia to dwa wschodzące rynki sprzedaży bezpośredniej, które rozwijają się bardzo dynamicznie. Oba kraje należą do grona tych państw, których roczne obroty w branży MLM i DS liczone są w miliardach dolarów, a z firmami tej branży współpracują miliony ludzi, którzy dostrzegli tu swoją szansę na sukces i zdobycie niezależności finansowej.
Kuala Lumpur i okolice
Terytorium Malezji jest podzielone przez Morze Południowochińskie. Część leży na Półwyspie Malajskim, druga część na wyspie Borneo. Ogólna powierzchnia kraju nie jest zbyt duża, wynosi niecałe 330 tysięcy kilometrów kwadratowych. W obecnym kształcie Malezja funkcjonuje od 50 lat – w 1957 Federacja Malezji ogłosiła niepodległość od Wielkiej Brytanii, a sześć lat później przyłączono do kraju północne Borneo i zmieniono jego nazwę na obecną. W 1965 roku odłączył się Singapur.
Malezja jest monarchią konstytucyjną, a król wybierany jest na pięcioletnią kadencję. Gospodarka tego kraju rozwija się dynamicznie – Malezję zalicza się do „azjatyckich tygrysów”. Jej podstawę stanowią usługi, w tym turystyka, oraz przemysł. Do najważniejszych towarów eksportowych zalicza się kauczuk, olej palmowy i wyroby elektroniczne.
Malezja a marketing sieciowy
Roczne obroty całej branży wyniosły w roku 2013 4,695 miliarda dolarów, w porównaniu do roku 2012 możemy więc mówić o stosunkowo niewielkim, bo 1,8-procentowym, wzroście. Tymczasem rok wcześniej wzrost obrotów branży wyniósł aż 7 procent, a do grona sprzedawców bezpośrednich dołączyło 250 tysięcy osób! Dzisiaj w tym liczącym 29 milionów mieszkańców kraju sprzedażą bezpośrednią zajmuje się 4,25 milionów osób. Większość z nich to tradycyjnie już kobiety (61 procent), ale wielu mężczyzn również współpracuje z firmami MLM i DS.
Od 2012 roku na popularności zyskują firmy z tzw. „party planem”, które wcześniej właściwie nie istniały w tym kraju. Najpopularniejsze i najchętniej kupowane produkty należą do kategorii wellness (43 procent rynku), ponieważ oferta firm MLM jest tutaj bardzo szeroka i pozostawia w tyle konkurencję w postaci sklepów detalicznych; artykuły gospodarstwa domowego (23 procent) oraz kosmetyki i preparaty do pielęgnacji ciała (16 procent).
Główni gracze
Najbardziej rozpoznawalną firmą pozostaje w Malezji Amway, którego obroty stanowiły w 2013 roku 13 procent całego rynku sprzedaży bezpośredniej. Wszechstronna oferta tej firmy, zaspokajająca zapotrzebowanie klientów na produkty prozdrowotne, związane z gospodarstwem domowym, kosmetyki i wiele innych są kluczem do wiodącej pozycji Amwaya w tym kraju. Ponadto firma aktywnie wprowadza i promuje nowości, dzięki czemu skutecznie podtrzymuje zainteresowanie konsumentów.
Inne firmy marketingu sieciowego o ugruntowanej już pozycji w Malezji, które cieszą się zaufaniem klientów, to światowy gigant Herbalife oraz rodzima Cosway – jedna z największych azjatyckich firm marketingu wielopoziomowego z siedzibą główną w centrum Kuala Lumpur. Cosway zajmuje się dystrybucją szerokiej gamy produktów, m.in. kosmetyków, suplementów diety, perfum, żywności organicznej, środków czyszczących, a nawet bielizny.
O Tajlandii słów kilka
Królestwo Tajlandii ze stolicą w Bangkoku leży na Półwyspie Indochińskim. To kraj dość zróżnicowany etnicznie – zamieszkują go w większości Tajowie, ale mniejszość chińska obejmuje aż 14 procent społeczeństwa. Na terenie Tajlandii mieszkają również Malajowie, Szanowie i Kajanowie. 2 procent mieszkańców stanowią tak zwane plemiona górskie, które zachowały dawny tryb życia, obyczaje i wierzenia, stając się żywą atrakcją turystyczną.
Gospodarka Tajlandii opiera się na rolnictwie. W tym nizinnym kraju uprawia się głównie ryż, trzcinę cukrową i kukurydzę. Ważną częścią gospodarki jest turystyka oraz eksport ryżu, cyny i sprzętu elektrotechnicznego. Stopa bezrobocia jest wyjątkowo niska i wynosi 1 procent, nie oznacza to jednak, że wszystkim mieszkańcom Tajlandii dobrze się wiedzie. To kraj o jednym z najwyższych na świecie wskaźników nierówności społecznej, a średnie dochody jednej dziesiątej najlepiej zarabiających są aż 25 razy wyższe niż średnie dochody najsłabiej zarabiających.
Sytuacja na rynku DS i MLM
Nie dziwi zatem fakt, że wiele osób szuka dodatkowych źródeł dochodu i decyduje się na współpracę z firmami marketingu sieciowego. Obecnie w Tajlandii zamieszkiwanej przez 67 milionów osób aż 11 milionów zajmuje się sprzedażą bezpośrednią! Oznacza to, że co szósty obywatel Tajlandii podpisał umowę z firmą MLM. 67 procent stanowią kobiety, ale ilość mężczyzn zajmujących się network marketingiem ciągle rośnie.
Roczny przychód całej branży przekroczył w 2013 roku 3 miliardy dolarów. W ciągu ostatnich trzech lat obroty branży wzrosły o 5,3 procenta. Najlepszy był rok 2012, w którym grono sprzedawców bezpośrednich powiększyło się o 800 tysięcy nowych dystrybutorów, dzięki czemu przychody firm wrosły w sumie o 7 procent. 69 procent firm stawia na sprzedaż indywidualną, pozostałe organizują przyjęcia domowe i sprzedaż grupową.
Wellness jest na topie!
W Tajlandii, podobnie jak w sąsiedniej Malezji, największe wzięcie mają produkty z kategorii wellness (39 procent udziału w rynku), a udział kosmetyków i środków do pielęgnacji ciała spadł i wynosi 27 procent. Firmy sprzedające suplementy diety i inne produkty związane ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem stawiają na aktywną promocję i zapraszają lokalne gwiazdy do współpracy. Nie stronią również od reklam telewizyjnych i taka strategia wydaje się być skuteczna.
Liderem rynku sprzedaży bezpośredniej w Tajlandii pozostaje Amway, który w tym kraju sprzedaje głównie kosmetyki, suplementy diety i preparaty witaminowe. Również ta firma intensywnie promuje się w mediach, w tym telewizji.
Przyszłość marketingu sieciowego w Tajlandii maluje się raczej w jasnych barwach. Pozycja firm MLM jest ugruntowana, a zainteresowanie produktami i możliwością współpracy stale rośnie. Tak długo jak podmioty sprzedaży bezpośredniej będą wprowadzać nowe produkty bazujące na trendzie dbania o siebie, powinno im się udać podtrzymać zainteresowanie klientów i nadal się rozwijać.
Źródła:
http://www.euromonitor.com
http://www.wfdsa.org/files/pdf/global-stats/Sales_Report_2013.pdf
http://directsellingnews.com/index.php/view/the_great_potential_unlocking_the_power_of_emerging_markets#.UsXElvRDtHU