Elastyczne Formy Zatrudnienia, w jęz. ang. Flexible Forms of Employment, to nietypowe formy zatrudnienia charakteryzujące się przede wszystkim elastycznością czasu i miejsca pracy, formą stosunku pracy – preferowanie kontraktów cywilnoprawnych ponad tradycyjnymi umowami o pracę, formą relacji pracownika z pracodawcą np. telepraca, wynagrodzeniem zadaniowym i zakresem pracy, czyli również praca zadaniowa.
Jak podają ogólne definicje zjawiska elastycznego zatrudniania, jest ono skierowane przede wszystkim dla tych, którzy nie mogą pracować w pełnym wymiarze godzin lub w jednym miejscu pracy, czyli np. dla matek wychowujących małe dzieci, osób niepełnosprawnych, specjalistów wysokiej klasy lub przedstawicieli wolnych zawodów niezainteresowanych stałym zatrudnieniem, bądź także dla pracowników chcących zoptymalizować strukturę zatrudnienia w swoich przedsiębiorstwach oraz właściwie dla całej gospodarki narażonej na gwałtowne fluktuacje, wynikające z potrzeb globalizującego się rynku pracy.
Promocją Elastycznych Form Zatrudnienia zajmuje się między innymi Europejski Fundusz Społeczny w ramach Inicjatywy Wspólnotowej Equal.
Sposoby elastycznego zatrudniania to:
2. Praca dzielona jest doskonałym rozwiązaniem tam, gdzie istnieje potrzeba ponadnormatywnej ilości godzin pracy dziennie, lub gdy osoby na tych samych stanowskach jednocześnie wnoszą o skrócenie tygodnia pracy, jest to sposób na uelastycznienie stanowisk pracy, które są ściśle związane z konkretnym miejscem np. sekretariat biura.
3. Zadaniowy czas pracy jest przydatny w sytuacjach, gdy wykonywana praca jest możliwa do opisania jako system zadań wykonywanych przez pracownika samodzielnie. Wtedy można określić zadania i ogólny czas na ich wykonanie, a szczegóły organizacji pracy pozostawia się pracownikowi.
W przepisach prawa pracy nie funkcjonuje termin "elastyczne zatrudnienie". Określenie to jednak jest popularne w literaturze oraz wśród pracodawców i pracowników. Jest ono również przedmiotem zainteresowania Komisji Europejskiej, która promuje model flexicurity rozumiany jako zintegrowana strategia równoczesnego zwiększania elastyczności i bezpieczeństwa rynku pracy. Uznaje się, iż stosowanie przez pracodawców elastycznego zatrudnienia może stanowić element wsparcia firm w czasach kryzysu.
Na portalu Wirtualna Polska pojawił się artykuł, informujący, iż elastyczne zatrudnienie stanowi problem, bo chociaż większość pracodawców jest świadomych korzyści, jakie ich firma mogłaby odnieść dzięki elastycznym formom zatrudnienia i jako jedną z największych zalet takiego rozwiązania wskazują efektywne wykorzystanie czasu pracy oraz obniżenie kosztów związanych z zatrudnieniem, to mimo wszystko dostrzegają jednak ryzyko. Brak kontroli nad pracownikiem oraz problemy z organizacją pracy. Przełożeni obawiają się też, że elastyczne zatrudnienie niektórych pracowników może być negatywnie oceniane przez resztę zespołu, bądź mylone z uprzywilejowaniem, przez co stanie się źródłem konfliktów.
Szefowie uważają, że ich firmy stracą na elastycznych formach zatrudnienia.
36% pracodawców jest zdania, że takie rozwiązania przynoszą firmie więcej strat, niż korzyści. Odwrotnego zdania jest 26% badanych.
Dla przykładu polecam artykuł pt. „Mama w MLM – dlaczego warto?”:
http://www.rankingmlm.com/articles/article/mama_w_mlm_
MLM oferuje pracownikowi zaangażowanie w biznes w stopniu zależnym jedynie od niego. Elastyczne godziny pracy, niezależność działania, bycie swoim własnym szefem, do tego niskie koszty początkowe i brak wymagań co do wykształcenia, sprawiają, że jest to biznes atrakcyjny dla wszystkich, zaś efektywność działania przekłada się bezpośrednio na korzyści finansowe. MLM to stabilność i pewny zysk nawet w czasach kryzysu.
Daniel Kubach