Francja – największy kraj w Unii Europejskiej – to 22 regiony, 65 milionów mieszkańców, ponad 600 tysięcy kilometrów kwadratowych. Ale przede wszystkim niezwykła metropolia – Paryż, bogata kultura, smaczna kuchnia, dobre wino, piękna Prowansja i ciągle żywe wspomnienie Rewolucji. Według wielkości PKB (nominalnego) Francja to piąta gospodarka na świecie. Francja to także największy rynek sprzedaży bezpośredniej w Europie, generujący 3,8 miliarda euro rocznie.
Francuski sprzedawca bezpośredni
—
Sprzedażą bezpośrednią zajmuje się tam ponad pół miliona osób, z czego 79 procent stanowią kobiety. Trzy czwarte sprzedawców bezpośrednich traktuje to zajęcie jako pracę dodatkową. Grupa osób związanych z firmami marketingu wielopoziomowego jest dosyć zróżnicowana. Część z nich jest nastawiona głównie na budowanie swojej kariery w MLM i zdobywanie coraz wyższych dochodów, inni podejmują współpracę przede wszystkim ze względu na możliwość szkoleń i rozwoju osobistego, a pozostali szukają możliwości poznawania nowych ludzi, nawiązywania kontaktów i angażowania się w akcje społeczne podejmowane przez firmy sprzedaży bezpośredniej.
Wiele osób, które zdecydowały się na podjęcie współpracy z firmami marketingu wielopoziomowego wcześniej było ich klientami, doceniającymi zalety produktów i usług. Dla niektórych jest to sposób na uzyskanie zniżek – kupują głównie dla siebie i najbliższej rodziny, nie zajmując się sprzedażą na większą skalę.
Nad Loarą przyjęcia domowe i sprzedaż grupowa cieszą się dużą popularnością. W ten sposób sprzedaje się około 39 procent wszystkich produktów i usług rozprowadzanych w systemie marketingu wielopoziomowego.
Marketing wielopoziomowy – najpopularniejsze produkty
—
Co kupują Francuzi? Najczęściej artykuły budowlane (ta kategoria to aż 37 procent rynku sprzedaży bezpośredniej). Na drugim miejscu znajdują się artykuły gospodarstwa domowego i dobra trwałego użytku (meble itp.) – 15 procent. W systemie sprzedaży bezpośredniej dobrze sprzedają się także kosmetyki i produkty związane ze sferą wellness (obie kategorie po 11 procent) oraz ubrania i akcesoria (10 procent). Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się książki, zabawki i żywność.
Jedną z najbardziej popularnych i rozpoznawalnych firm jest francuska Toupargel – producent mrożonek i półproduktów spożywczych. Jest ona obecna na francuskim rynku od ponad 40 lat i cieszy się dobrą reputacją i zaufaniem konsumentów.
Regulacje prawne
—
Co ciekawe, Francja formalnie uznała sprzedaż bezpośrednią i nadała jej legalny status dopiero w 2012 roku! Dla przedsiębiorców z tej branży oznaczało to zwiększenie kosztów, ponieważ zostali zobligowani do płacenia składek socjalnych i zdrowotnych. Ale, według dyrektora wykonawczego Seldii (Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej) Mauritsa Brugginka, ta zmiana posłużyła do promocji całej branży w tym kraju oraz wpłynęła pozytywnie na zaufanie konsumentów. Dodatkowym plusem dla francuskiego rządu jest możliwość włączenia sektora sprzedaży bezpośredniej w statystyki dotyczące poziomu zatrudnienia.
W sytuacji rosnącego zagrożenia bezrobociem możliwość znalezienia dodatkowych źródeł zarobku jest niezwykle cenna. W związku z niepewną sytuacją ekonomiczną we Francji prognozuje się więc dalszy wzrost zainteresowania marketingiem sieciowym i zwiększanie się liczby sprzedawców bezpośrednich.
Źródła:
http://www.wfdsa.org/files/pdf/global-stats/2012_Fact_Sheets.pdf
http://directsellingnews.com/index.php/view/direct_sellings_billion_dollar_markets6