W obecnych czasach obserwujemy niesamowitą ilość reklam, przekazywanych drogą tradycyjną, a więc w telewizji, radiu, plakatach czy innych mediach masowych. Efektem chaosu informacyjnego jest coraz trudniejsze dotarcie komunikatu marketingowego do klienta. Szum reklamowy może sprawić, że nasze działania promocyjne polegające na sprzedaży produktów staną się niezauważalne. Warto zastanowić się nad wykorzystaniem nowych dróg komunikacyjnych, w bezpośrednim dotarciu do interesującego nas odbiorcy. Pamiętajmy – zależy nam, aby forma komunikacji wręcz zmusiła odbiorcę do zapoznania się z tym, co chcemy mu przekazać.
Od jakiegoś czasu popularna stała się forma przekazu wszelkiego rodzaju reklam i konkursów za pośrednictwem krótkich wiadomości sms. Telefon komórkowy to jeden z nowszych nośników, na który jesteśmy w stanie dotrzeć naszą kampanią. Należy jednak być ostrożnym, ponieważ nie każdy klient może pozytywnie odbierać naszą inicjatywę i informacje przekazywane wprost do jego telefonu, dlatego należy najpierw upewnić się, że jest on zainteresowany taką formą komunikacji.
Jak przygotować kampanię sms?
Bez względu na to, czy organizujemy kampanię reklamową, czy po prostu przekazujemy bieżące informacje klientom, o tym, jakie produkty mogą u nas nabyć lub obecnie znajdują się w promocji, warto przestrzegać pewnych zasad. Wówczas nasz przekaz przyniesie lepsze efekty. Co istotne, trzymanie się pewnych norm oraz opracowanych form komunikacji, nie tylko zapewni skuteczność na wysokim poziomie, ale również zabezpieczy przed negatywnym odbiorem przez klientów. Do podstawowych założeń przed rozpoczęciem kampanii sms należą:
· Zgoda – w pierwszej kolejności należy zapytać o zgodę przesyłania komunikatów sms i poprosić o numer telefonu. Dobrze jest wytłumaczyć klientom jakie informacje oraz jak często będą przesyłane, aby nie wzbudzać niepotrzebnej obawy przed nadmierną agresywnością kampanii.
· Treść komunikatu – jeśli klient udostępni nam swój numer szanujmy go i starajmy się, aby nasze wiadomości były nieinwazyjne. Treść komunikatu powinna być zwięzła i klarowna, a do tego nie powinna być nachalna i nakazująca. Unikajmy języka skomplikowanego oraz sloganów.
· Przypomnienia – warto podkreślić wartość klienta i ofiarować mu coś, czego nie otrzymują standardowi klienci, aby utwierdzić w przekonaniu, że zezwolenie na wysyłanie sms jest właściwą decyzją.
· Wartość dodana – jeśli istnieje taka możliwość w oprogramowaniu, którego używamy, wysyłajmy życzenia okazjonalne, np. imieninowe, a także świąteczne. Takie wiadomości pokażą, że pamiętamy o klientach i pomogą w budowaniu pozytywnej relacji.
· Możliwość rezygnacji – klient powinien wiedzieć o możliwości wypisania się, dlatego zawsze umieszczaj w treści wiadomości adres strony internetowej, gdzie można zrezygnować z informacji sms. Obsługuj również funkcję wiadomości zwrotnych bezpośrednio z telefonu klienta.
· Dbaj o porę wysyłania sms – wiadomości, które docierają do klientów powinny docierać o takiej porze, aby dawały możliwość skorzystania z promocji. Należy pamiętać jednak, aby nie były wysyłane zbyt wcześnie oraz zbyt późno, by nie stały się uciążliwe.
Treść wiadomości
Bardzo istotnym kluczem do właściwego wykorzystania tego nośnika reklamowego jest treść. Wiadomość sms pozwala na przesłanie 160 znaków, na bazie których należy zbudować odpowiednio sformułowany przekaz reklamowy. Przygotujmy nasz komunikat rozważnie, przede wszystkim wystrzegając się błędów. Najczęstszym z nich jest podawanie zbyt wielu szczegółów, co może zmniejszyć czytelność informacji. Zalecam wykorzystywanie sprawdzonych mechanizmów, jak np. model AIDA:
A — attention (uwaga) – to przyciągnięcie uwagi klienta.
I — interest (zainteresowanie) — wzbudzenie zainteresowania.
D — desire (pożądanie) — wzbudzenie chęci posiadania i pożądania produktu.
A — action (działanie) — motywacja klienta do zakupu.
Przyciągnąć uwagę można za pomocą personalizacji, wysyłając sms z imieniem odbiorcy. Dla każdego człowieka jego własne imię to najważniejszy wyraz w całym słowniku. Wzbudzimy zainteresowanie jeśli poinformujemy o atrakcyjnym rabacie lub specjalnym, nietypowym produkcie. Zmotywujemy naszego klienta do zakupu informując o określonym czasie trwania naszej promocji lub ograniczonej ilości produktów. Warto podać stronę internetową, na której klient będzie mógł odnaleźć szczegóły dotyczące promocji oraz komunikować się z nami. Warto przytoczyć kilka przykładowych wiadomości wykorzystujących model AIDA.
Przykład 1: Witaj Marku! Jako stały klient skorzystaj z 10% rabatu na xxxxxxxxxx. Promocja ważna 24h. Formularz zamówienia dostępny na www.xxxxxx.pl
Przykład 2: Witaj Marku! Produkt dnia to XXXXXXXXXXXXXXX. Ilość produktów ograniczona. Więcej informacji na www. xxxxxx.pl
Przykład 3: Witaj Marku! Tego jeszcze nie było! Tylko dzisiaj XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX. Zapraszamy na stronę www. xxxxxx.pl
Zalety kampanii sms
Podstawowa korzyść jaką otrzymujemy rozpoczynając kampanię sms, to stałe dotarcie do klientów. Możemy wówczas informować konsumentów na bieżąco o tym, co dzieje się w naszej firmowej ofercie. Jeśli wprowadzony został nowy produkt, warto poinformować, że tego dnia nowy asortyment będzie można kupić w bardzo atrakcyjnej cenie. Kontakt z klientem za pomocą telefonu komórkowego to również ciągłe budowanie relacji i impulsowe przypominanie o niepowtarzalności naszej oferty. Kampania sms jest w pełni mierzalna, ponieważ łatwo zaobserwować ilość sprzedanych produktów po jej wykonaniu, dzięki czemu dowiemy się jaką skuteczność mają nasze działania reklamowe. Zachęcam do podjęcia konkretnych kroków i wykorzystania nowoczesnych form marketingu do rozwoju naszego biznesu, szczególnie w okresie wzmożonej konkurencyjności.
Michał Rusek
www.MarketingDlaCiebie.pl