Zarządzanie to jedna z tych niezbędnych funkcji, która wymaga wiedzy oraz wizji podczas prowadzenia własnego biznesu w marketingu sieciowym. Według definicji jest to zorganizowane działanie nastawione na skuteczną i sprawną realizację celów. W skład zarządzania wchodzą m.in. dziedziny takie jak: zarządzanie zasobami ludzkimi, finansami, marketing, zarządzanie produkcją i logistyką, a także rzeczowymi i informacyjnymi zasobami całej organizacji.
W procesie zarządzania każdej z dziedzin możemy wyróżnić pięć podstawowych funkcji: planowanie, organizowanie, przekazywanie poleceń, koordynację i kontrolowanie. Nie bez powodu istnieje właśnie ta kolejność. Przede wszystkim przed rozpoczęciem jakiegokolwiek działania, powinniśmy jasno określić, jakie cele zakładamy i w jakim okresie czasu oczekujemy rezultatów. Ten temat znakomicie wyjaśnił Daniel Kubach w swojej książce pod tytułem „Planowanie celów”, dlatego pominę go w tym momencie. Kiedy już ustalimy cel i ramy czasowe o wiele łatwiej jest zorganizować proces, dzięki któremu spełnimy nasze oczekiwania. Następstwem jest przekazanie poleceń dolnym strukturom organizacyjnym oraz bieżące koordynowanie pracami. Nie możemy zapominać o ważnym aspekcie, jakim jest kontrola zarówno samego procesu pracy struktury MLM jak i terminu realizacji czy odchyleń od wytyczonych zadań. Dzięki bieżącej kontroli o wiele łatwiej będzie nam zareagować i wprowadzić niezbędne korekty do planu. Odpowiednie zarządzanie w marketingu sieciowym pozwoli nam bardzo szybko wychwycić, które jednostki ze struktury wykazują intensywną aktywność, a które pozostają bierne.
Mimo złożoności problemu, zarządzanie to taki sam element jak każdy inny, w którym rywalizują względem siebie konkurenci, na przykład ceną, czasem dostawy, siecią dystrybucji. Dla zewnętrznego otoczenia, czyli nieświadomej, w jaki sposób funkcjonuje MLM części społeczeństwa, procesy zarządzania nie są widoczne, ale to właśnie od ich jakości i poziomu organizacji zależy to, co przedsiębiorcy z danej struktury oferują swoim klientom, począwszy od produktu, aż po jego serwis. Jeśli wewnętrzna organizacja nie rozwija się wraz z rynkiem i jego potrzebami, wkrótce może okazać się, że struktura, bez obranego celu i strategii długoterminowej zachowuje się jak dryfujący statek po morzu.
Warto wdrożyć do własnej struktury wiedzę opracowaną do praktycznych zadań z innych dziedzin gospodarki. Najpopularniejszym przykładem wpływu odpowiedniego zarządzania jest marka Toyota. Zajmijmy się pojęciem „Lean management”, które oznacza zarządzanie produkcją, a zostało opracowane na potrzeby japońskiego koncernu motoryzacyjnego. Polegało ono na stworzeniu przejrzystych struktur i relacji w firmie. Wywarło ono istotną zmianę, które nadało większego znaczenia zasobom pracy, dzięki czemu osiągnięto maksymalizację wykorzystania dostępnych zasobów i zminimalizowano straty surowców i czasu pracowników w koncernie Toyota. System ten okazał się na tyle skuteczny, że pozwolił rywalizować na równi z największymi konkurentami światowymi. Z czasem marka Toyota doczekała się również opinii koncernu o wzorowej kulturze organizacyjnej, która nadal naśladowana jest przez wiele firm bez względu na branżę. Zatem, jeśli pragniesz osiągnąć status struktury posiadającej wzorową kulturę organizacyjną, warto czerpać inspirację właśnie z Toyoty.
Kolejną słynną strategią zarządzania, która pochodzi z kraju kwitnącej wiśni, wręcz opętanego manią perfekcjonizmu, jest TQM (Total Quality Management). W dosłownym tłumaczeniu „kompleksowe zarządzanie jakością” obejmuje wszystkie obszary działania, które składają się na jego funkcjonowanie na każdym etapie działalności firmy. W wypadku marketingu sieciowego warto wdrożyć go począwszy od metody pozyskania klienta i partnera, po serwis posprzedażowy. Najważniejszym celem strategii jest poprawa jakości pracy na każdym etapie. Oznacza to, że każdy partner powinien dążyć do wykonywania swoich zadań w jak najlepszy sposób oraz do perfekcyjności. W niektórych zespołach organizowane są regularne spotkania, na których wymaga się zgłaszania pomysłów bezpośrednio od partnerów na temat tego, w jaki sposób jeszcze bardziej mogą ulepszyć własną pracę.
Nowoczesne zarządzanie dotyczy również jednego z najważniejszych aspektów marketingu sieciowego, a więc zasobów ludzkich. Idealna wizja to efektywne wykorzystanie potencjału każdego partnera. Aby mogło to nastąpić w sposób płynny, cele struktury oraz prywatne cele partnerów powinny się pokrywać. Nowoczesna forma kierowania, to oprócz podstawowych funkcji, o których wspominałem w drugim akapicie, również kreowanie liderów. Funkcja lidera to przede wszystkim posiadanie wizji organizacyjnej grupy, wyznaczanie kierunku rozwoju, formułowanie nowoczesnych rozwiązań, a przede wszystkim nieskazitelny wzór dla podwładnych. Aktywny lider to ciągle poszerzający swoje umiejętności wzór, który swoim zachowaniem motywuje, inspiruje oraz buduje pozytywne nastawienie do każdego zadania. O tym, jak istotną funkcję spełnia taka osoba, trafnie opisał Napoleon Bonaparte „Armia baranów, której przewodzi lew, jest silniejsza od armii lwów prowadzonej przez barana”.
Powyższe rozwiązania to skuteczne metody, które zostały sprawdzone przez ogromne koncerny, a skoro tam znalazły swoje zastosowanie i przyniosły wyraźny sukces, to na pewno warto rozważyć wdrożenie ich we własnym biznesie.
Michał Rusek
www.MarketingDlaCiebie.pl
Przeczytaj najnowsze publikacje Michała Ruska:
Czy chciwość jest przereklamowana?
Przyszłość MLM! Możesz ją poznać już teraz!
Facebook narzędziem codziennej pracy – poradnik Managera MLM. Część 1 – popularyzacja
Facebook narzędziem codziennej pracy – poradnik Managera MLM. Część 2 – budowanie marki