Serwisy społecznościowe to już nie tylko miejsce nawiązywania i podtrzymywania kontaktów ze znajomymi – to również istotny kanał komunikacji firmy z klientami. Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Gemius SA na potrzeby raportu SocialmediaStandard 2010, co trzeci użytkownik serwisów społecznościowych w Polsce skorzystał z opcji zostania fanem marki lub firmy.
Celem badania przeprowadzonego przez Gemius SA dla serwisu InternetStandard było poznanie opinii polskich internautów w wieku 15+ na temat obecności firm/marek
w serwisach społecznościowych i wpływie podejmowanych tam aktywności na zachowania konsumenckie. Jak pokazały wyniki badania, co trzeci użytkownik serwisów społecznościowych skorzystał z opcji zostania fanem marki lub firmy. Dlaczego się na to zdecydowali? Głównie ze względu na przywiązanie do marki. Istotne okazały się być również takie czynniki jak możliwość śledzenia wiadomości z życia firmy bądź marki, chęć udziału w konkursie lub wygrania nagrody czy możliwość wyrażenia własnych opinii i uczestnictwa w dyskusjach.
Wykres 1. Dlaczego dodajesz do znajomych firmy / marki lub zostajesz ich fanem?
Źródło: Gemius SA, “Internauci a social media/social commerce”, grudzień 2010 r. N = 376 – respondenci, którym zdarzyło się dodać do listy znajomych firmę lub markę / zostać fanem firmy lub marki.
Internauci najczęściej decydowali się na „polubienie” profili firm odzieżowych, marek gastronomicznych, klubów czy pubów oraz kanałów telewizyjnych i telewizji internetowej. Według użytkowników serwisów społecznościowych, idealny profil firmy lub instytucji powinien informować o nowych produktach i usługach oraz ofertach specjalnych. Powinien również zawierać zdjęcia i materiały multimedialne dotyczące firmy/marki i jej produktów. Istotne są również dyskusje z internautami o nowych produktach.
Facebook a decyzje zakupowe internautów
Jak pokazały wyniki badania, dla blisko połowy respondentów posiadających na liście znajomych marki lub firmy, „polubienie” ich profili w serwisach społecznościowych nie skłania do kupowania większej ilość produktów. Wpływa jednak na częstsze rekomendowanie firmy i jej produktów znajomym (54 proc. wskazań).
Wykres 2. Czy fakt, że jesteś fanem danej firmy / marki sprawia, że kupujesz więcej jej produktów?
Źródło: Gemius SA, “Internauci a social media/social commerce”, grudzień 2010 r. N = 376 – respondenci, którym zdarzyło się dodać do listy znajomych firmę lub markę / zostać fanem firmy lub marki.
Możliwość dokonywania zakupów za pośrednictwem Facebooka nie cieszy się jak na razie popularnością wśród polskich internautów. Zdecydowana większość użytkowników tego serwisu (94 proc.) w ogóle nie korzysta z opcji kupowania na profilach sklepów. Głównym powodem rezygnacji z dokonywania tego typu transakcji jest inne wykorzystanie serwisu – dla 74 proc. respondentów Facebook to przede wszystkim komunikacja i rozrywka, a nie zakupy. Prawie połowa badanych po prostu nie widziała jeszcze na Facebooku ani jednego sklepu, z kolei co trzeci respondent chce zachować swoje decyzje zakupowe dla siebie, a nie dzielić się nimi na swoim profilu.
Źródło: Gemius S.A.
O Gemius
Międzynarodowa firma badawcza, lider i prekursor w dziedzinie badań internetu i przez internet w Europie. Firma oferuje profesjonalne rozwiązania badawcze, usługi analityczne i doradcze, od badań typu site-centric
i user-centric, po zaawansowane technologicznie narzędzia do badania zachowania internautów na witrynach (gemiusTraffic), ich profilu społeczno-demograficznego (gemiusProfile), jakości dostępu do serwisów WWW (gemiusUsability) czy też skuteczności prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect). Gemius realizuje również badania na zlecony przez klientów temat (gemiusAdHoc). Poza powyższymi badaniami, w ofercie Gemius znajduje się również badanie zachowań użytkowników odtwarzających materiały multimedialne w sieci (gemiusStream), a także badanie umożliwiające błyskawiczny pomiar i prezentację wszystkich kliknięć dokonanych przez internautów na danej witrynie (gemiusHeatMap). W blisko połowie państw europejskich Gemius wyznacza standard pomiaru oglądalności witryn i aplikacji internetowych (gemiusAudience, badanie w Polsce funkcjonujące pod nazwą Megapanel PBI/Gemius).
Gemius, założony w Polsce w 1999 roku, prowadzi działalność w 20 krajach Europy i Bliskiego Wschodu.
O badaniu
Badanie zostało zrealizowane metodą Real Time Sampling w dniach 30 listopada – 3 grudnia 2010. Przeprowadzone zostało na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie internautów. Zrealizowano 1707 ankiet, w tym 1194 wśród osób deklarujących, że obecnie aktywnie korzystają z serwisów społecznościowych (korzystają przynajmniej raz w tygodniu). Grupą celową były osoby w wieku 15+.