Jasne, nikt nie jest doskonały, jednak każdy powinien do doskonałości dążyć. Lider w szczególności. Lider, czyli osoba, która w konkretnej dziedzinie jest najlepsza, a zarazem przywódca, za którym idą ludzie. Kim jest lider w MLM? To swoiste połączenie szefa, przyjaciela i nauczyciela; osoba, która odniosła sukces i chce się nim podzielić z innymi. Jeśli uważasz się za lidera lub aspirujesz do tej pozycji nigdy nie możesz spocząć na laurach. Dobry lider ciągle się rozwija i dba o rozwój ludzi ze swojej struktury.
Komunikacja i motywacja
Przede wszystkim zadbaj o pozytywną, inspirującą atmosferę i wzajemne zaufanie – tylko wtedy dobra komunikacja z całą grupą i z pojedynczymi osobami będzie możliwa. Uważnie słuchaj, bo każda informacja jest cenna i pozwala Ci lepiej poznać i zrozumieć Twoich ludzi, a to z kolei pozwoli Ci lepiej ich motywować. Atmosfera i relacje w strukturze zależą w dużej mierze od lidera. Jeżeli ma autorytet i jest szanowany, a jednocześnie da się lubić i emanuje pozytywną energią, wszystkim pracuje się lepiej, a drobne błędy i problemy nie zakłócają funkcjonowania całej struktury.
Najlepsi liderzy mają świadomość talentów i ograniczeń swoich współpracowników i potrafią tę wiedzę dobrze wykorzystać. Do ludzi podchodzą indywidualnie, nie stosują szablonów i nie szufladkują. Potrafią zarządzać talentami, wiedzą, kto sprawdzi się w jakiej roli i jak uruchomić potencjał danej osoby, nawet jeśli jest głęboko ukryty. Umożliwia im to uważna obserwacja i dobra komunikacja. Dobry przywódca wyraźnie komunikuje oczekiwania, przypomina o misji i wartościach firmy, upewnia się, że cele są skutecznie realizowane. Trzyma rękę na pulsie. Z jednej strony zachęca do wyrażania swoich opinii i dyskusji, sprawia, że współpracownicy czują się swobodnie, z drugiej nie pozwala im się czuć przesadnie komfortowo, aby motywować ich do wysiłku.
Siła dobrego przykładu
Przykład lidera jest najlepszą motywacją – skoro jemu się udało, każdemu, kto dorówna mu determinacją i wytrwałością, też się uda. Jeżeli natomiast lider co innego mówi, a co innego robi, natychmiast traci wiarygodność i autorytet. To oczywiste, ale nie wszyscy o tym pamiętają. Jeżeli wymagasz punktualności, nie możesz przychodzić z półgodzinnym opóźnieniem. Jeżeli wymagasz zaangażowania, sam poświęcaj dużo czasu i energii pracy. I tak dalej.
Dobry lider pracuje razem z ludźmi, jest dostępny, mówiąc kolokwialnie – jedzie na tym samym wózku. Nie może podkreślać swojej wyższości, ograniczyć się do wydawania poleceń i rozdzielania zadań, ponieważ straci wtedy szacunek, zacznie być traktowany jak „wróg”, przeciwnik. Konsekwentne dawanie przykładu, świadomość swojego zachowania, wprowadzanie teorii w praktykę to zadania lidera. Lider musi emanować energią i chęcią do działania, w końcu jest obserwowany przez swoich współpracowników. Jeśli on ulegnie zniechęceniu, inni natychmiast to zauważą.
Ucz się i nauczaj
Wszyscy się zmieniamy i rozwijamy, a lider powinien to dostrzegać, co więcej, powinien motywować do działania i wskazywać możliwe ścieżki rozwoju. Nie będzie w stanie tego zrobić, jeśli nie zadba o swój rozwój. Lider bierze udział w szkoleniach, pyta o radę, dyskutuje, szuka nowych doświadczeń żeby być lepszym przywódcą i efektywniej pracować, ale także aby dać przykład współpracownikom. Dobry lider ma otwarty umysł, poszukuje wiedzy – nie tylko branżowej, potrafi korzystać z rad bardziej doświadczonych ludzi. Dzięki temu ciągle się rozwija i może rozwijać potencjał osób ze swojej struktury, staje się prawdziwym mentorem.
Niektórzy liderzy w pewnym momencie przestają nauczać, ale ci najlepsi nigdy tego nie robią. Wiedzą, że nauczając, podtrzymują motywację swojej grupy, która dzięki temu osiąga coraz lepsze wyniki. Poza tym liderzy uczą się stawiać czoła problemom i nie unikać niekomfortowych sytuacji, a także szybko podejmować decyzje, nie odkładając rozwiązania problemów na później. Mają świadomość odpowiedzialności za strukturę i tego, że aby osiągnąć sukces trzeba czasem robić rzeczy, których się nie lubi.
Feedback czyni cuda
Ciągłość informacji zwrotnej i otwartość na uwagi umożliwia stworzenie dobrej relacji pomiędzy liderem a współpracownikami. Ci ostatni potrzebują uwagi i komentowania swoich działań – nie tylko na początku swojej kariery w danej firmie! Dlatego najlepsi liderzy rozumieją siłę perspektywy i znaczenie feedbacku.
Kolejnym krokiem jest docenianie pracy i zaangażowania i wynagradzanie jej. Chodzi tutaj nie tylko o efektywność i nagradzanie najlepszych, ale również o świadomość ciężkiej pracy nawet, jeśli nie przyniosła ona (jeszcze) efektów. Czasem zwykłe poklepanie po ramieniu czyni cuda.
Postaw na elastyczność
Dobry lider potrafi zachowywać się elastycznie i dopasować styl kierowania adekwatnie do aktualnego etapu rozwoju pracownika. Co to oznacza? Każdy nowy współpracownik podchodzi do pracy z entuzjazmem, brakuje mu jednak umiejętności – jest na pierwszym etapie rozwoju. Potrzebuje więc nauczyciela, kogoś, kto dokładnie wszystko mu wytłumaczy i zaprezentuje. Zadaniem lidera jest więc „dyrygowanie” – to on przejmuje odpowiedzialność, podejmuje większość decyzji, wyznacza jasne cele i szczegółowo określa sposób ich realizacji, udziela rad, instruuje i rozwiązuje problemy, jednocześnie doceniając zapał współpracownika i często udzielając informacji zwrotnej. Pierwszy styl (zwany dyrektywnym bądź dyrygującym) jest odpowiedni dla pierwszego etapu rozwoju. W momencie gdy nowy współpracownik przestanie być „zielony” i nabierze doświadczenia, prowadzenie go za rękę przestaje mieć sens.
W etapie drugim pracownik ma niski lub średni poziom kompetencji, a jednocześnie jego zaangażowanie spada. Może czuć się zniechęcony, bo minęło już trochę czasu, a on nie osiągnął zamierzonego celu lub nie widzi efektów swojej pracy. Dobry lider przechodzi wtedy na styl nr dwa, czyli „trenowanie” – udziela wsparcia, nadal wyjaśniać i uczyć, ale jednocześnie słuchać i wspólnie podejmować decyzje. Twój współpracownik musi czuć, że ma realny wpływ na swoją karierę, a jednocześnie, że w każdej chwili może na Ciebie liczyć.
Kolejny etap zakłada większe umiejętności i zmienne zaangażowanie, często wynikające z braku wiary we własne siły. Rolą lidera jest tutaj głównie wspieranie, przedyskutowanie pojawiających się problemów, ocena efektów pracy i zachęcanie do dalszego rozwoju oraz przejęcia planowania działań i rozwiązywania problemów. Przekierowywanie odpowiedzialności na współpracowników (ale tylko takich, którzy są na to gotowi) pokazuje, że lider jest bardziej zorientowany na sukces kolegów niż swój własny.
W ostatnim, czwartym stadium rozwoju Twój współpracownik jest w pełni dojrzały, kompetentny i zmotywowany. Wydaje się, że już nie jesteś mu potrzebny, możesz traktować go jak partnera, oczekiwać jego inicjatywy. Najlepsi liderzy wiedzą, jak wyrażać uznanie dla takiego współpracownika, podkreślać jego autorytet, a jednocześnie umożliwiać mu realizację różnorodnych zadań i stawiać przed nim nowe wyzwania.
Lider doskonały bierze te wszystkie rzeczy pod uwagę i dopasowuje swój styl do potrzeb indywidualnych osób. Większość z nas ma tendencję do zarządzania w jednym lub dwóch stylach, jeśli jednak lider chce się rozwijać i rozwijać potencjał swojej struktury, powinien umiejętnie żonglować wszystkimi czterema stylami, mając świadomość tego, że poszczególni współpracownicy w danym momencie potrzebują więcej lub mniej samodzielności. Trudne? Na pewno, ale gdyby przewodzenie ludźmi było proste, nie byłoby przywilejem (i zarazem obowiązkiem) najlepszych.
Liderzy się nie rodzą – oni się tworzą. Tworzą się dzięki ciężkiej pracy wszystkich, którzy chcą osiągnąć ważny cel
(Vince Lombardi)
Źródła:
http://kariera.forbes.pl/jak-byc-dobrym-liderem-,artykuly,167176,1,2.html
http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/38/id/808