Każdy poszukuje rozwiązań najłatwiejszych i zarazem najefektywniejszych. Każda opcja ma swoje wady i zalety. Dla jednej osoby określona wada może być zaletą, dla innej jest na odwrót. Istotne są więc własne preferencje, jednak są też wartości, których poszukuje każdy: zadowolenie z pracy, wysokie zarobki, równowaga między pracą i wypoczynkiem, czas dla rodziny, czas na realizowanie własnych zainteresowań. Jaki sposób zarobku nam je zapewni?
Wybierając rodzaj aktywności zawodowej, spotkamy się z dwiema głównymi możliwościami: praca na etacie oraz własna działalność gospodarcza. W większości przypadków obydwie te formy wymagają dużego poświęcenia – wiele pracy i czasu. Przy czym w pracy na własny rachunek zawsze zawarte jest ryzyko, że nie osiągniemy zakładanych zarobków. Z kolei na etacie wysokość płacy zagwarantowana jest w umowie, jednak zarobki zwykle są niższe od tych, jakie się uzyskuje, mając własną firmę. Jest jeszcze trzecia możliwość, o której wie coraz więcej osób – MLM. To forma własnej działalności gospodarczej, łącząca zalety etatu i pracy na własny rachunek, która zarazem pozbawiona jest części ich wad.
Zarobić i się nie narobić
Wiele osób, stykając się z marketingiem wielopoziomowym słyszy: „Tu możesz zarobić wielkie pieniądze i mieć przy tym dużo wolnego czasu”. To prawda, jeśli oczywiście na początku wykona się dużą pracę. Jednak, aby osiągnąć w MLM sukces, potrzebne są wysokie umiejętności interpersonalne, zdolność automotywowania się, samodzielność. To cechy, które zwykle nie są potrzebne w pracy na etacie. Nie muszą też posiadać ich osoby, które prowadzą mikroprzedsiębiorstwa: małe sklepy, bary, warsztaty samochodowe, salony fryzjerskie. Dla nich marketing wielopoziomowy będzie większym wyzwaniem niż dotychczasowa działalność. Pomimo tego najwięcej osób, które stają się liderami w MLM, a prowadziły lub nadal prowadzą firmę, to właściciele mikroprzedsiębiorstw.
Można osiwieć
Sytuacja wygląda inaczej w przypadku większych przedsięwzięć – małych i średnich firm. Złożoność zarządzania jest większa, więcej spraw, większe zatrudnienie. Każda firma opiera się na pracownikach. Zwolnienie się jednego, doświadczonego specjalisty, może stanowić duży problem. Zdarzało się, że firmy upadały, gdy odeszło kilku najlepszych pracowników. Kolejna rzecz – pozyskiwanie kapitału. Gdy wszystko idzie dobrze, kredyt spłaca się. Gdy przychodzi kryzys na rynku, może być z tym problem. Poznałem osoby, które w wieku trzydziestu kilku lat miały z tego powodu trochę siwych włosów. Przepisy, koncesje, interpretacja przepisów podatkowych zależna od danego urzędu skarbowego sprawiają, że niespodziewanie można zostać oskarżonym o oszustwa podatkowe. Są przykłady dużych przedsiębiorstw, które przez to upadły, a dopiero potem uniewinniono ich zarząd. W moim mieście właściciel jednej z firm trafił do szpitala psychiatrycznego po tym, jak znacznie zmienił się kurs złotówki w stosunku do euro. Całą produkcję eksportował, a kilkuletnią umowę miał podpisaną w euro. Przy zmianie kursu musiał do biznesu dokładać, co spowodowało poważne kłopoty finansowe. Powrócił do normalnego życia, ale firmą już nie kierował nigdy. Zajął się tym jego syn. Takie sytuacje nie mogą zdarzyć się w przypadku marketingu wielopoziomowego. Z tego powodu, kierowanie małą lub średnią firmą jest zdecydowanie trudniejsze niż tworzenie struktury w MLM.
Przedsiębiorca na etacie
Praca etatowa może być znacznie spokojniejszym zajęciem. Pracownicy biurowi, bibliotekarze, portierzy zwykle nie narzekają na nadmierny stres i przepracowanie. Wykonują swoje obowiązki według stałego schematu. Wygląda to inaczej w przypadku osób na stanowiskach kierowniczych. Zadania, złożoność pracy, stopień odpowiedzialności mogą być tu podobne, jak w przypadku właścicieli firm. Tak jak oni, menadżerowie też zajmują się zarządzaniem. Niekiedy kierują całą firmą. W pracy etatowej coraz częściej stawiane są wyższe wymagania. Od pracowników oczekuje się kreatywności, samodzielności, odpowiedzialności, uzależnia się wynagrodzenie od wyników pracy. To powoduje, że taki etat staje się podobny do charakteru pracy właściciela firmy. Zwykle praca etatowa jest łatwiejsza od budowania struktury w marketingu sieciowym. Jednak w przypadku niektórych stanowisk kierowniczych stopień trudności jest podobny. Bywa, że nawet wyższy, co może dotyczyć menadżerów najwyższego szczebla.
Co praktycznego wynika z przedstawionych faktów? Właściciele większych firm rzadko podejmują działalność w marketingu wielopoziomowym. Ich zakłady to część ich życia. Nierzadko to również pasja. Zarabiają dużo i wiele zainwestowali w swój biznes. Na działanie równoległe w MLM nie mają czasu. Inaczej jest z mikroprzedsiębiorcami. Nie jeden z nich jest liderem w marketingu sieciowym. Praktyka pokazuje, że przedsiębiorcy dobrze sobie radzą w MLM. Dotyczy to również menadżerów pracujących w korporacjach. Są dobrze wyszkoleni i posiadają odpowiednie cechy.
Tomek Nawrot