Content marketing, zwany po polsku marketingiem treści zyskuje coraz większą popularność. Według Content Marketing Institute najlepsi marketerzy przeznaczają na wydatki związane z tą właśnie formą przyciągania klientów 32 procent swojego budżetu, a większość z nich zamierza zainwestować w niego jeszcze więcej.
Jedną z przyczyn popularności marketingu treści, który w skrócie rzecz ujmując polega na publikacji treści o wartości edukacyjnej lub rozrywkowej (mogą to być artykuły, filmiki, infografiki i wiele innych), jest jego nieinwazyjność. Konsument powinien sam szukać takich informacji, które go interesują, zamiast odganiać się od nachalnych reklam jak od brzęczącej nad uchem muchy. A to ostatnie, dzięki programom w rodzaju AdBlock, DVR czy caller ID, staje się coraz łatwiejsze.
Content marketing rozprzestrzenia się w mediach społecznościowych, na blogach czy kanałach YouTube i cieszy się coraz większym zainteresowaniem firm. Umiejętnie (!) zastosowany może im bowiem przynieść wiele korzyści. Oto kilka z nich.
Oszczędność pieniędzy
Większość ludzi zdaje już sobie sprawę, że marketing treści to niedroga i jednocześnie skuteczna strategia promocji. Wykorzystanie content marketingu w roli substytutu tradycyjnej reklamy może w wyraźny sposób pomóc Ci zaoszczędzić miesięcznie sporą sumkę.
Przykładowo, jeśli poświęcasz wystarczająco dużo czasu swojej strategii marketingu treści, możesz całkowicie zrezygnować z jednej ze stosowanych do tej pory technik marketingowych. Jeśli wydawałeś miesięcznie tysiąc złotych na tradycyjną reklamę internetową, a mimo tego nie zanotowałeś zwiększonego ruchu w swoim sklepie lub na stronie, możesz zacząć wydawać 500 złotych na marketing treści i uzyskać lepsze rezultaty.
Tworzy osobiste relacje z marką
Zbyt wielu dyrektorów rozumie relacje z marką jako związek pomiędzy firmami a ludźmi. W teorii wszystko się zgadza, jednak praktyka pokazuje, że o wiele mocniejszą relację budują miedzy sobą dwie osoby. Kiedy konsumenci zaczynają przywiązywać się do marki, nie tworzą relacji z jej logo, ale z żywymi ludźmi, którzy tworzą tę firmę.
Kiedy Ty sam (lub ktokolwiek inny z Twojej firmy) tworzysz zaangażowany głos swojej marki, oferujesz odbiorcom bardzo osobiste doświadczenie. To ogromnie pomoże Ci w budowaniu i umacnianiu osobistych relacji, niezbędnych do pokręcenia dynamiki na linii konsument – firma.
Odsiewa niezainteresowanych klientów
Ten, kto nie lubi gotować, nie będzie poświęcał czasu na czytanie blogów kulinarnych, a ktoś, kto nie potrafi przybić gwoździa nie będzie oglądał filmów instruktażowych na temat budowy altanki. W ten prosty sposób publikując treści związane mniej lub bardziej bezpośrednio z produktem lub usługą, jakie oferujesz, robisz tak zwany odsiew, od razu eliminując osoby, którym Twoja oferta z pewnością nie jest potrzebna. Co z tego, że masz tysiące odwiedzających na swojej stronie, skoro tylko bardzo niewielki procent z nich decyduje się na zakup?
Ma to również ogromne znacznie dla konsumentów, bo nikt nie lubi być nękany niechcianymi reklamami rzeczy, które kompletnie go nie interesują. „Zmuszając” podstępnie do wejścia na swoją stronę generujesz co prawda większy ruch, ale nie potencjalnych klientów, a osób potencjalnie zniechęconych do Ciebie i Twojej firmy. Wykorzystaj więc content marketing jako filtr.
Podnosi morale pracowników
Marketing treści przynosi korzyści nie tylko na zewnątrz firmy, ale także wewnątrz niej. Swój kanał informacyjny (na przykład blog) możesz bowiem wykorzystać do pochwalenia się indywidualnymi bądź zespołowymi osiągnięciami współpracowników, przedstawić ważne dla firmy wydarzenia i opisać inne rzeczy, które sprawiają, że jesteście dumni ze swojego miejsca pracy.
Jeśli pozwolisz swoim współpracownikom regularnie przygotowywać treści na bloga czy profil w social mediach, możesz zauważyć inne korzyści – co prawda niektórzy z nich potraktują to w kategoriach dodatkowego obowiązku, ale inni będą czuli się wyróżnieni, a fakt, ze mogą dołożyć swoją „cegiełkę” do tworzenia wizerunku marki doda im skrzydeł.
Ułatwia rekrutację
Content marketing przemawia nie tylko do potencjalnych klientów, ale również do potencjalnych nowych pracowników. Jeśli Twoja firma prezentuje się jako wymarzone miejsce pracy i lider w swojej branży, CV będą same do Ciebie spływać. Nie bez znacznie jest także fakt, że dobrze prowadzony marketing treści umieści Twoja stronę wysoko w wynikach wyszukiwania, szukającym pracy łatwiej więc będzie znaleźć właśnie Twoją ofertę.
Daje możliwość testowania
Grupa związanych z marką konsumentów, których przyciągnąłeś poprzez marketing treści, to wspaniałe poletko doświadczalne dla testowania Twoich najnowszych pomysłów i innowacji. Dysponując stałymi odbiorcami swoich treści możesz zaadresować nowe idee bezpośrednio do nich, nie martwiąc się już nigdy o to, czy wybrana do testów grupa jest reprezentatywna, odpowiednio liczna i tak dalej.
Zamieść na blogu artykuł, który prezentuje najnowszy pomysł – produkt, który zamierzasz wprowadzić, możliwa zmiana w obsłudze klienta czy nowa teoria w Twojej branży – i zobacz, jak zareagują na niego odbiorcy. Będą zachwyceni, zaciekawieni, a może zdegustowani? Ich reakcja będzie dla Ciebie wskazówką, co należy zmienić zanim wcielisz pomysł w życie.
Zmniejsza zależność od konkurencji
Firmy działające niemal w każdej branży są przynajmniej częściowo zależne swoich konkurentów. Nie szukają u nich wsparcia, ale przykładu, co należy zmienić, jak kształtują się trendy i co nowego dzieje się w branży.
Prowadząc kampanię opartą na content marketingu, możesz zmniejszyć potrzebę oglądania się na innych i zacząć wprowadzać nowości wychodzące od Ciebie. Wtedy to Twoi konkurenci zaczną przyglądać się Twoim działaniom w poszukiwaniu inspiracji, potwierdzając tym samym Twoją dominację i dobrą reputację w branży.
Content marketing niesie ze sobą wiele korzyści, ale – uwaga! – pod warunkiem, że nie pomylimy ilości z jakością i nie pójdziemy na łatwiznę. Treść, którą oferujemy naszym klientom, musi być taka sama jak produkt czy usługa – starannie dobrana, na najwyższym poziomie, wyjątkowa i spójna z wizerunkiem firmy. Powodzenia!
Źródła:
- http://success.com/article/7-little-known-benefits-of-content-marketing
- http://www.forbes.pl/moda-na-content-marketing-czy-warto-wdrazac-go-w-firmie-,artykuly,184023,1,1.html