W życiu zdarzają się sytuacje, w których powinniśmy wyrazić negatywną opinię na temat czyjejś pracy. Jest to w szczególności trudne, kiedy jesteśmy emocjonalnie związani z odbiorcą naszej krytyki. Zobacz, jak uczynić taką rozmowę mniej niezręczną i bardziej produktywną.
Dostarczanie informacji zwrotnych w grupie jest trudne. Zazwyczaj czujemy się niewygodnie, wręcz niekomfortowo. Niestety nie uciekniemy od wyrażania opinii; w szczególności, jeśli zależy nam, aby efekty pracy zespołowej były takie, jak zamierzaliśmy. Jeśli chcesz pozbyć się problemów, musisz pomóc zrozumieć pozostałym ich błędy, a także wspólnie popracować nad ich poprawą. Pamiętaj, że ludzie nie dostrzegają swoich własnych błędów i bez dodatkowych opinii są przekonani, że ich praca jest dobra.
A jak możesz pomóc? Oczywiście za pomocą konstruktywnej krytyki.
Wyznacz wspólne wartości i cele
Zanim zaczniesz krytykować, zacznij rozmowę od ustalenia wspólnych wartości, a także celów do których zmierzacie. Użyj tego celu jako czynnika napędzającego rozmowę. Pamiętaj, że dobry lider najpierw uczy, a później krytykuje.
Uważaj na słowa
Wyrażanie krytycznych opinii to zło konieczne, przyczyniające się do wzrostu i kształtowania zespołu. Najlepszym sposobem jest używanie słów takich jak „ja” czy „my”, w przeciwieństwie do wytykania błędów z użyciem „Ty”. Zwrot „co mogę zrobić, aby Ci pomóc” będzie motywował członka Twojego zespołu o wiele bardziej, niż obwinianie go o wszelkie problemy.
Podpieraj się faktami
Najlepszym sposobem na dostarczenie krytycznych opinii jest przede wszystkim wyjaśnienie własnych intencji, a także podpieranie się faktami. Dzięki nim ludzie będą wiedzieć co należy poprawić. Bądź jednak ostrożny i unikaj sformułowań, które mogą być odebrane jako atak.
Zaserwuj „kanapkę feedbackowa”
Pochwal, skrytykuj, pochwal. „Kanapka feedbackowa” jest dobrym rozwiązaniem, jeśli tylko umiesz ją zastosować. Uważaj! Jeśli nie jesteś liderem, może spowodować ona niestrawność u krytykowanej osoby.
Upewnij się, że rozmowa jest dwukierunkowa
Gdy już wyrazisz swoją opinię, daj szansę swojemu rozmówcy na feedback. Dzięki rozmowie będziecie mogli wypracować pewne wnioski, które pomogą Wam udoskonalić pracę. Możesz ułożyć sobie schemat konkretnych działań, którymi powinni kierować się Twoi współpracownicy, ale pamiętaj… oni również mogą mieć rewelacyjne pomysły.
Empatia nie gryzie
Owszem, to może być frustrujące, jeśli rozmawiasz ze współpracownikiem, który nie spełnia Twoich oczekiwań, a musisz okazywać empatię. Jednak bądź wyrozumiały! Wątpliwe jest, że Twoi współpracownicy działają na szkodę wspólnego projektu. Dlatego wyrażając konstruktywną krytykę, zrób to z pokorą i empatią.
Komplementy motywują
Postaraj się więcej komplementować członków swojego zespołu. Ludzie zazwyczaj skupiają się zbyt mocno na negatywnych stronach, a nie na pozytywnych. Wytykanie błędów to tylko 10% krytyki. Wyraź swoją opinię, wypunktuj mocne strony i wspólnie wypracujcie nowe rozwiązanie.
Rozmowa ze współpracownikiem mająca na celu poprawę wyników jego pracy, bądź skorygowanie jego zachowania lub nastawienia, jest często bólem głowy dla lidera. Jeśli chcesz przeprowadzić porządną rozmowę – przygotuj się do niej. Zbierz fakty i uzbrój się w cierpliwość. Zastosuj się do powyższych rad, a udzielanie konstruktywnej krytyki przestanie Cię przerażać.
Źródła:
http://www.success.com/article/6-tips-for-giving-constructive-criticism
http://liziniewicz.natemat.pl/23405,8-zasad-konstruktywnej-krytyki-like-a-boss