Nowa ustawa o prawach konsumenta wejdzie w życie już 25 grudnia. Na sprzedawców internetowych nakłada ona nowe obowiązki, a kupującym on-line zapewnia zwiększoną ochronę. I chociaż wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Dorota Karczewska przekonuje, że przedsiębiorcy zyskają na ujednoliceniu przepisów w Unii Europejskiej, oni postrzegają je głównie w kategorii problemu i przechodzą do ofensywy.
Jakie zmiany czekają sklepy internetowe po 25 grudnia?
- Prawo do oddania towaru bez podania przyczyny
Wydłuży się z 10 do 14 dni. Co więcej, obowiązek pokrycia kosztów zwrotu (wysyłki towaru) należy do sprzedawcy, a jeśli nie poinformuje klienta o 14-dniowym okresie, w którym może on odstąpić od umowy, na zwrot towaru klient będzie miał cały rok.
- Aukcja a odstąpienie od umowy
Obecnie od umowy możemy odstąpić jedynie w wypadku, gdy kupujemy towar za określoną cenę (czyli przy pomocy opcji „kup teraz”), w przypadku licytacji – już nie. To ma się wkrótce zmienić, ale tylko w przypadku, gdy aukcję prowadzi przedsiębiorca, a nie osoba prywatna. Przedsiębiorca musi więc wyraźnie zaznaczyć, że jest przedsiębiorcą.
- Definicja przedsiębiorcy
Jeżeli podmiot, który nie jest zarejestrowany jako przedsiębiorca, ale zachowuje się, jakby nim był – czyli sprzedaje w sposób zorganizowany i powtarzalny wiele towarów, czyniąc z tego źródło dochodu – będzie traktowany jak przedsiębiorca.
- Czego nie można zwracać
Zwrotom nie podlegają leki, a także towary wyjęte z zapieczętowanego opakowania, takie jak bielizna, soczewki, artykuły spożywcze czy smoczki (ze względów higienicznych). Ponadto nie można zwracać nagrań audio, wideo i programów komputerowych po zerwaniu oryginalnego opakowania.
- Co można rozpakować
Nowe przepisy mają zbliżyć sklepy działające on-line do tych tradycyjnych. Rozpakować i przymierzyć można zatem ubrania, podłączyć i wypróbować telewizor. Uwaga – nie wolno podłączać piekarnika albo robić próbnego prania w pralce (podobnie jak w sklepach stacjonarnych). Klient może być również obciążony kosztami nadmiernego używania danego produktu, zmniejszającymi jego wartość.
- Zwrot rzeczy używanej
Jeśli klient odstąpi od umowy w ciągu regulaminowych 14 dni, sprzedawca musi przyjąć towar z powrotem, nawet jeśli nosi on wyraźne ślady używania. Przedsiębiorca może ewentualnie zażądać od klienta pokrycia kosztów prania.
- Czarna lista klientów
Chociaż w teorii sklep internetowy nie może odmówić sprzedaży klientowi, który notorycznie odstępuje od umowy lub zwraca wyraźnie używane rzeczy, przedsiębiorcy znaleźli już sposób obejścia tego przepisu – na przykład informując klienta, że zamówiony przez niego towar jest niedostępny. Czarną listę konsumentów znaleźć można między innymi w Krajowym Ratingu Adresów Pocztowych. W bazie jest już ponad 100 tysięcy adresów klientów, którzy nie odbierają przesyłek, podają niewłaściwe adresy lub składają nieuzasadnione reklamacje.
- Obowiązki informacyjne
Do nowych obowiązków informacyjnych spoczywających na e-handlowcach należeć będzie wyraźne informowanie o kosztach dodatkowych, np. kosztach dostawy i ewentualnego zwrotu. Jeśli tego nie zrobi, sam będzie musiał je pokryć. Również udowodnienie wywiązania się z tego obowiązku należy do przedsiębiorcy.
- Zwrot kosztów dostawy
Po reklamacji klient będzie mógł żądać zwrotu kosztów dostawy, ale tylko do wysokości najniższej stawki spośród tych oferowanych przez dany sklep. Jeśli więc zapłacił 30 złotych za kuriera, a najtańsza opcja przesyłki kosztowała 15 złotych, może domagać się tylko takiej kwoty. Odbiór osobisty nie jest dostawą. Natomiast w przypadku, gdy towar o niestandardowych rozmiarach (np. pralkę) dostarczono do klienta, a ten rozmyślił się i nie zamierza go przyjąć, sprzedawca musi odebrać towar we własnym zakresie.
- Zgubienie lub zniszczenie w transporcie
Do tej pory handlowiec mógł skierować klienta z reklamacją za zniszczony lub zgubiony w transporcie towar do urzędu pocztowego, to jednak ulegnie zmianie. Przedsiębiorca będzie odpowiedzialny za zgubienie lub zniszczenie towaru w transporcie. Jedynym wyjątkiem od tej zasady będzie sytuacja, w której handlowiec nie ma wpływu na wybór dostawcy.
- Odstąpienie od umowy w trakcie realizacji usługi
Konsument będzie miał prawo zrezygnować z usługi i odstąpić od umowy również w momencie, w którym została ona częściowo zrealizowana. Przedsiębiorca będzie jednak mógł obciążyć go kosztami korzystania z usługi w sposób proporcjonalny do czasu korzystania z niej. Zapis ten nie dotyczy dostarczania treści cyfrowych, na przykład pobrania audiobooka.
- Opłaty dodatkowe
Poza dokładnym informowaniem o dodatkowych kosztach nowe przepisy regulują ich wysokość, zakazując pobierania zbyt wysokich opłat dodatkowych za płatność kartą kredytowa i korzystanie z infolinii, a także automatycznego doliczania do ceny produktu dodatkowych usług, takich jak ubezpieczenie podróżne przy zakupie biletu na samolot. Nowe regulacje zabraniają też sugerowania klientom, że produkt jest za darmo, podczas gdy w rzeczywistości trzeba za nie zapłacić, wykupując obowiązkowe usługi dodatkowe.
- Gwarancja
Od 25 grudnia w przypadku wymiany towaru na nowy termin gwarancji przesuwa się, czyli liczona jest ona od nowa od momentu wymiany. Ponadto wydłuża się okres, w którym to sprzedawca musi udowodnić, że dostarczył towar zgodny z umową – z sześciu miesięcy do okrągłego roku. W sytuacji wystąpienia wady klient ma prawo żądać wymiany towaru na nowy, naprawy, obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.
Na podstawie:
http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/
http://pierwszymilion.forbes.pl/zmiany-zasad-zakupow-online,artykuly,186942,1,1.html
http://pierwszymilion.forbes.pl/zmiany-zasad-zakupow-online,artykuly,186942,1,1,2.html
[next_message styles=”1″ title=”Wielcy z Wyboru„]
Pierwszą wielką akcją medialną portalu Alterbusiness.info po rebrandingu, docierającą szeroko do osób spoza branży MLM, jest zaplanowane przed Świętami Bożego Narodzenia wydanie „E-przewodnika po alternatywnych źródłach dochodu”, czyli internetowego almanachu wiedzy o alternatywnym zarabianiu, opartym o system prowizyjny. Ta publikacja internetowa zgromadzi na swoich łamach firmy marketingu bezpośredniego i liderów, dzięki współpracy z którymi można czerpać dodatkowe dochody. W „E-przewodniku” zamieścimy te firmy i managerów, którzy wyrażą chęć udziału w akcji.
Jak przyłączyć się do akcji „Wielcy z Wyboru” i znaleźć się w „E-przewodniku”?
[/next_message]