Jeżeli dobrze się zastanowimy, to dzisiaj w biznesie istnieje cała masa różnych umiejętności, których rzecz jasna możemy się nauczyć. Sprawę dodatkowo „komplikuje” Internet, który dołożył również coś od siebie.
Niemniej jednak, ze względu na to, które umiejętności są najważniejsze, można by ułożyć pewną listę. Ja jednak nie chcę zajmować się wszystkimi umiejętnościami tylko jedną, najważniejszą.
Ta jedna umiejętność kojarzy się nam, ludziom, ze skrajnie różnymi emocjami. Jedni reagują na nią pozytywnie, inni zaś skrajnie negatywnie. Czym więc ona jest?
Najważniejszą umiejętnością w biznesie jest SPRZEDAŻ.
I jak? Co teraz pomyślałeś? Czy poczułeś napływ pozytywnych czy negatywnych uczuć?
Jeżeli mam być z Tobą szczery, to muszę to przyznać…
Sam reagowałem negatywnie na słowo sprzedaż przez pewien czas. Jest to oczywiście następstwem tego, czego i od kogo się uczymy i od kogo uzyskujemy informacje. Tak przynajmniej uważam.
W tradycyjnym systemie szkolnictwa, nie nastraja się nas pozytywnie do bycia przedsiębiorczym, czyli do bycia dobrym sprzedawcą. Mało tego. Sprzedaż przedstawia nam się JEDYNIE jako transakcję, gdzie jedna strona kupuje a druga sprzedaje.
Czasami, w sytuacjach skrajnych, mówi się nam, że sprzedawcy to oszuści a osoby, które tak mówią, zostały faktycznie oszukane ale czy był to sprzedawca, który tak postąpił?
OK, zacznijmy od nowa…
Dlaczego sprzedaż jest najważniejsza?
Dlaczego w ogóle sprzedaż miałaby być najważniejsza? Czy takie pytanie przemknęło przez Twoją głowę? Jeśli tak to super, bo już na nie odpowiadam.
Spośród wszystkich umiejętności, jakie posiadasz i zdołasz poznać, TYLKO OD SPRZEDAŻY ZALEŻY BEZPOŚREDNIO TWÓJ DOCHÓD. Zastanów się nad tym a przyznasz rację tym słowom.
Żeby jednak rozwinąć, czym jest sprzedaż i jaki jest jej cel, pozwól, że wyjaśnię to w tych kilku słowach:
GŁÓWNYM CELEM SPRZEDAŻY JEST POMOC DRUGIEJ OSOBIE.
Jeśli ie strony nie są zadowolone, to nici z interesu. Słyszałeś kiedyś takie słowa? Mówimy tutaj o sytuacji wygrany-wygrany, gdzie sprzedający jak i kupujący wynoszą korzyści z każdej transakcji.
Niezależnie od tego, czy sprzedajemy konkretny produkt, czy oferujemy propozycję biznesu, zawsze najważniejszym celem powinna być pomoc drugiej osobie.
Mam tutaj na myśli sytuację, w której jeśli coś sprzedajesz, to Twój towar lub usługa rozwiązuje problem czyli zaspokaja potrzebę Twoich klientów. Takim produktem może być np. informacja, która jest bardzo poszukiwanym towarem, na który istnieje stale duże zapotrzebowanie.
Dlatego w mojej opinii, ludzie, których głównym celem jest naciągnąć kogoś i patrzeć tylko na swój zysk, nie są sprzedawcami. Przynajmniej nie prawdziwymi sprzedawcami.
Mimo wszystko jednak tacy ludzie istnieją (jak w każdej innej branży) i powodują, że bardzo wiele osób źle interpretuje sprzedawanie i tym samym, podświadomie blokuje się przed możliwościami, jakie istnieją, dzięki opanowaniu tej umiejętności.
Wynikiem sprzedaży nie zawsze są pieniądze
Poza tym, wynikiem sprzedaży nie zawsze muszą być pieniądze. To prowadzi nas z kolei do kolejnej prawdy, jaką jest ta, że będąc dobrym sprzedawcom, potrafimy UCZCIWIE I RZETELNIE PRZEDSTAWIĆ NASZĄ PROPOZYCJĘ.
Im więc lepsi jesteśmy w sprzedawaniu, tym lepiej radzimy sobie również poza biznesem a więc w relacjach z innymi ludźmi czy członkami rodziny.
Przykładem może być choćby sytuacja, w której staramy się przekonać drugą osobę do pójścia do kina na konkretny film. To może wydać Ci się teraz dziwne ale to właśnie też jest sprzedaż.
Sprzedajemy cały czas, przez całe życie ale bardzo niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę. Być może również z tego powodu ludzie nie lubią tego słowa. Myślę jednak, że im lepiej je poznamy i zrozumiemy, czym jest sprzedawanie, tym bardziej to polubimy i zrozumiemy, że bez niej zarabianie pieniędzy nie jest możliwe.
Na koniec chcę zaproponować Ci obejrzenie webinaru, w którym omawiałem ten temat i gdzie omówiłem 5 głównych rodzajów sprzedawców. Obejrzyj go a zrozumiesz, do jakiej grupy należysz i jakie cechy warto jest w sobie jeszcze rozwinąć.
Mam nadzieję, że tym krótkim artykułem pozwoliłem Ci zrozumieć, że sprzedajemy cały czas i że tak naprawdę rozwijanie się w sprzedawaniu to nie jest możliwość ale konieczność, jeśli myślisz poważnie o konkretnym zarabianiu pieniędzy.
Michał Kidziński
Autor m.in. publikacji, pt.
„Lepszy Networker” która
pomoże Ci pozbyć się
największych ograniczeń
Multi Level Marketingu