Konferencje, targi czy zimne telefony to już przeżytek wśród osób, które chcą znaleźć do swojego biznesu konkretnych ludzi. Mówi się, że „nie ważne kogo Ty znasz, ważne kto zna Ciebie”. Jak dać się poznać? I jeszcze te znajomości zamienić w zyskowną współpracę? Tego dowiesz się na spotkaniach netowrkingowych.
Zimowe popołudnie. Dwóch elegancko ubranych mężczyzn wchodzi do hotelu, gdzie zaraz ma się odbyć spotkanie dla przedsiębiorców. Witają się, rejestrują, zajmują spokojnie swoje miejsce i wyciągają z teczek plik materiałów promocyjnych, katalogów i wizytówek. „Ty zbieraj wizytówki od ludzi, a ja będę im dawał katalogi” – mówi jeden do drugiego i szybko przystępują do działania. „Wciskają” swoje materiały każdej napotkanej osobie, głosząc wszystkim o wyższość ich firmy nad konkurencją i oświadczając, że ten, kto nie chce się dołączyć do ich biznesu jest po prostu nienormalny, bo przecież mają najlepszy plan wynagrodzeń, produkt i szkolenia. Może faktycznie mają, jednak z pewnością obaj panowie nie posiadają jeszcze umiejętności networkingowych, które pozwoliłyby im efektywnie wykorzystać spotkanie networkingowe, na którym się wówczas znaleźli.
Spotkania networkingowe stają się coraz bardziej popularnym narzędziem służącym do poznawania potencjalnych partnerów biznesowych, klientów czy współpracowników. Najbardziej popularne w Polsce to BNI (w ramach którego przedsiębiorcy spotykają się raz w tygodniu o 7:00 rano), Arena Biznesu (organizowana raz w miesiącu o 18:00, połączona z integracją uczestników na przykład na polu golfowym, podczas nauki tańca czy jazdy na gokartach) oraz Skrzydła Sukcesu (konferencje networkingowe dla osób przedsiębiorczych połączone ze szkoleniami i występem Gwiazdy Biznesu).
Jeśli chcesz, aby czas, który spędzisz na takich spotkaniach nie był czasem zmarnowanym, pamiętaj o 3 ważnych etapach networkingu.
1. Przygotowanie się do spotkania.
Przygotowując się pamiętaj przede wszystkim o wyznaczeniu sobie konkretnego celu, to znaczy – w jakim celu tam idziesz, z kim chcesz porozmawiać, kogo chcesz poznać, z jakimi branżami, firmami czy osobami chcesz nawiązać współpracę. Przygotuj też kilka krótkich informacji o swojej działalności, jednej użyjesz podczas publicznego przedstawiania się i 2-3, którymi będziesz posługiwał się podczas networkingowych rozmów. Koniecznie wpleć w te informacje korzyści, jakie Twój rozmówca odniesie dzięki współpracy z tobą lub twoją firmą. Opracuj także jedno pytanie, które nakieruje Cię na korzyść przemawiającą do rozmówcy, na przykład, jeśli zajmujesz się budowaniem biznesu w oparciu o odchudzające suplementy diety, możesz podczas publicznej prezentacji powiedzieć:
„Witam, nazywam się Paweł Nowak i współpracuje z firmą X. Kto z Państwa chciałby za 3 miesiące ważyć o 5 kilogramów mniej i mieć o połowę więcej energii do działania niż ma dzisiaj? (Podnosisz sam rękę i czekasz aż inni też to zrobią) Bardzo się cieszę, gdyż moją pasją jest promowanie zdrowego trybu życia. W oparciu o naturalne środki, mogę przywrócić Państwu energię do działania i sprawić, żeby się wam tak chciało, jak się wam nie chce. Paweł Nowak, firma X.”
Podczas rozmów, gdy ludzie zapytają Cię, czym się zajmujesz, użyj przygotowanych wcześniej tekstów, na przykład:
„Zajmuję się promowaniem zdrowego stylu życia poprzez ruch, odpowiednie żywienie i suplementację. Mam największe osiągniecia w pozbywaniu się stresu i odzyskiwaniu energii. Mój program sprawia, że ludzie przede wszystkim mają więcej siły do działania, mogą pracować wydajniej i bardziej cieszyć się tym, co robią. Obecnie intensywnie się rozwijamy i szukam do współpracy osób, które chciałyby przez miesiąc bezpłatnie przetestować nasz program. Czy znasz jakieś osoby, które chciałyby mieć więcej energii?”
Przygotowując się do spotkania, pamiętaj koniecznie o wzięciu ze sobą wizytówek i kalendarza, w którym od razu będziesz mógł zapisać terminy spotkania z nowopoznanymi osobami.
2. Spotkanie networkingowe
Gdy będziesz już na spotkaniu, zwróć uwagę na to, aby rozmawiać z jak największą ilością osób (rozmawiać, a nie prowadzić monolog), pytaj:
„Czym się zajmujesz? Jak moglibyśmy nawiązać współpracę? Jak mogę Ci pomóc w rozwoju Twojego biznesu? Co miałbym powiedzieć swoim znajomym, jeśli chciałbym Cię polecić? Kiedy możemy się spotkać, aby porozmawiać o szczegółach współpracy?”
Staraj się jednak nie rozmawiać z jedną osobą dłużej niż 3-5 minut. Pamiętaj także o tym, żeby zawsze poprosić o wizytówkę rozmówcy, a gdy ją otrzymasz, nie chowaj jej od razu, tylko trzymaj przed sobą i zerkając na nią, kilka razy wymień w rozmowie imię swego rozmówcy (żebyś je lepiej zapamiętał). Jeśli widzisz, że z jakąś osobą jesteś w stanie nawiązać współpracę, nie omawiaj tego na netwrokingu, tylko wyjmij swój kalendarz i od razu umów się na dłuższe spotkanie, żeby porozmawiać o szczegółach.
3. Po spotkaniu
Do 24 godzin po spotkaniu wyślij wszystkim poznanym osobom krótkiego maila z podziękowaniem za spotkanie. Zadzwoń też do wszystkich, z którymi się jeszcze nie umówiłeś na dłuższe spotkanie i po prostu umów się. Jeżeli od razu umówisz się z większością osób, statystyka przemówi na Twoją korzyść. Zaistnieje dużo większe prawdopodobieństwo, że wszyscy oni spotkają się z Tobą i dowiedzą się, dlaczego warto z Tobą współpracować. A wiesz doskonale, że im większej ilości osób opowiesz o swojej działalności, tym więcej osób dołączy do Twojego biznesu.
Networking w praktyce możesz przetestować w najbliższym czasie na konferencjach Skrzydła Sukcesu. Najbliższa konferencja odbędzie się 28 lutego (czwartek) w Restauracji Oko Miasta w Katowicach. Kolejne odbędą się w Krakowie, Wrocławiu, Rzeszowie i Warszawie. Szczegóły sprawdź na: www.skrzydlasukcesu.pl
Dorota Mastalska