Czy wiesz jak napisać dobry tekst reklamowy, tak, aby ktoś go przeczytał? Posługujesz się biegle zasadami perswazji w ofertach, ogłoszeniach, mailingach, informacjach na stronie internetowej? Niektórzy z góry przyjmują założenie, że techniki wywierania wpływu nie działają i rezygnują z nich już na wstępie. Tracą nieocenione narzędzie sprzedaży. Warto chociaż na chwilę odłożyć na półkę swoje wstępne przekonania w temacie perswazji oraz wywierania wpływu i zobaczyć, w jaki sposób można znacznie ulepszyć to, co się robi. Dzisiaj rozpoczynamy cykl artykułów, w którym zaprezentujemy Wam praktyczne porady w dziedzinie pisania tekstów zgodnie z technikami perswazji.
Po pierwsze – każdy tekst jest perswazyjny. Co to znaczy? Każdy tekst, który czytasz lub piszesz do kogokolwiek ma wywrzeć jakiś wpływ na odbiorcy. Jaki to wpływ – zależy od okoliczności. Za każdym razem chcemy wpłynąć na czyjeś myśli bądź zachowanie, bez względu na to, czy piszemy list do przyjaciela, służbowy e-mail, czy krótką notkę, przylepioną do drzwi lodówki.
Podstawowym prawem skutecznej perswazji jest zasada: jeżeli chcesz wywrzeć jakikolwiek wpływ na odbiorcę Twojego tekstu – wpłyń na stan emocjonalny tej osoby. Stan emocjonalny jest ściśle związany z naszym umysłem nieświadomym, który odpowiada za odruchy bezwarunkowe, wszelkie procesy związane z pamięcią, ale co najważniejsze – z powstawaniem stanów emocjonalnych. Jak wpłynąć na umysł nieświadomy klienta?
Przede wszystkim – dopasuj się do swojego rozmówcy czy odbiorcy tekstu. Dołącz do rozmówcy, postaraj się wejść w jego świat emocji i wartości. Obserwuj go uważnie, abyś wiedział w jaki sposób postrzega rzeczywistość. Zwróć uwagę na gestykulację, ton, tempo i barwę głosu, rytm oddechu. Kiedy dopasujesz się do klienta, nadejdzie moment, gdy to właśnie Ty przejmiesz inicjatywę. Jeżeli dostroiłeś się odpowiednio, zmiana Twojego zachowania pociągnie za sobą zmianę zachowania rozmówcy. Przejmiesz PROWADZENIE. Jest to zmiana zachowania, wywołana dokładnie po to, aby rozmówca mógł Cię naśladować – podążyć za Tobą w sposób nieświadomy.
Działa to zarówno w kontakcie bezpośrednim, jak i pośrednim. Im Twój tekst będzie bardziej dostosowany do modelu świata Twojego odbiorcy, tym będzie bardziej skuteczny. Jeżeli napiszesz tekst dla siebie, a nie dopasowany do klienta, możesz sprzedać coś jedynie sobie. To nie Tobie ma się podobać, nie na Ciebie ma działać, nie może więc być napisany „pod Ciebie”, a pod Twojego klienta.
Druga rada – nie wzbudzaj słowami potrzeby zakupu, a pożądanie i chęć posiadania. To właśnie te stany emocjonalne są podstawowym motorem zakupów. To właśnie uczucie popycha klientów do zakupu, a logika, czyli umysł świadomy dostarcza racjonalnego uzasadnienia wyboru. Należy więc sprawić, aby na widok produktu odbiorca poczuł nieodpartą chęć posiadania, a kiedy już będzie pożądał Twojego produktu – nakarm jego umysł świadomy – dostarcz racjonalnego wytłumaczenia zakupu. Jak uzasadnić zakup? Na przykładzie drogiego zegarka: „Na Twoim stanowisku musisz elegancko wyglądać. Drogie gadżety przecież budują Twój wizerunek.”
Jak wzbudzić w kliencie stan pożądania dobrze napisanym tekstem perswazyjnym dowiesz się z drugiej części cyklu Perswaduj słowem w MLM.
Cykl artykułów zainspirowany książką "Marketing perswazyjny", P.Łabuz, M. Urbański.
Martyna Ubych
_______________________
Czy już wiesz, gdzie zastosujesz techniki, o których tu mowa? Czy zauważyłeś, że wykorzystując opisane wyżej strategie możesz podnieść swoją skuteczność? Specjalnie dla Ciebie otwieramy od dzisiaj możliwość zakupu ogłoszenia w nowej rubryce kwartalnika Managera MLM.
Dzięki skutecznemu ogłoszeniu
· dasz się poznać całej branży multi-level marketingu,
· zwiększysz swoją sprzedaż,
· zaoszczędzisz na reklamie,
· zarobisz jeszcze więcej
W pierwszej odsłonie ogłoszeń w Managerze MLM wyjątkowy rabat – więcej słów do wykorzystania!
Wolisz ogłoszenie w formie elektronicznej na naszym portalu, czy w branżowym kwartalniku, który dociera w formie pdf i drukowanej do tysięcy osób? Zadzwoń już teraz i dowiedz się więcej! Informacje pod numerem: 725 041 401.