Drodzy Czytelnicy, zapraszamy do lektury artykułu opublikowanego na www.gazetamlb.com przez jednego z autorów naszej blogosfery, pana Artura Wiktora. Felieton dotyczy chętnie komentowanej ostatnio tematyki zarządzania sobą w czasie; Tekst otwiera cykl najciekawszych wpisów, które pojawiły się tej jesieni na naszym multiblogu.
Czas jest skarbem, który nieustannie przemija i niestety nie da się go zatrzymać na zapas. Kiedy tracimy cenne minuty, życie przecieka nam przez palce.
Nie istnieje jedna, konkretna umiejętność, która umożliwi zarządzanie czasem – to my musimy tak się zorganizować, by odpowiednio sterować naszym życiem i osiągać zamierzone cele. Czas jest narzędziem, które pozwala wypracować takie działania, które z kolei zaprowadzą nas do realizacji określonych rezultatów. Postaram się pomóc Ci i w tym artykule podam kilka niezbędnych wskazówek, które pozwolą Ci uwolnić się od presji i trwonienia cennego czasu. Weź pod uwagę, że dobra organizacja pomoże zaoszczędzić minuty, które następnie przeznaczysz na odpoczynek i relaks.
Pomysłów na organizację czasu jest wiele – wszystko zależne jest od trybu życia, planu dnia itp. Każdy musi dopasować swój organizer do swoich dziennych zajęć. Mówiąc kolokwialnie, „ogarnianie” czasu, szczególnie w obecnych czasach, stanowi nie lada wyzwanie i jest sprawą bardzo indywidualną. Tak zwane „zjadacze czasu” mają nad nami istotną przewagę. Czy zastanawiałeś się jak długo, bezczynnie przesiadujesz na Facebooku czy innych portalach społecznościowych, bezsensownie przeglądając kolejną stronę z demotywatorami?
Pomyśl, że w ciągu tych paru godzin w tygodniu mógłbyś zrobić coś dla siebie – wtedy uświadomisz sobie, że czas to nie zabawka, którą można ot tak wyrzucić do kąta. Oto kilka prostych wskazówek, które sprawią, że staniesz się bardziej świadomy upływających minut.
Lista – ta prosta metoda jest chyba najbardziej skutecznym sposobem organizacji w ciągu dnia. Kawałek papieru czy notatnik w telefonie, plan dnia i połowa sukcesu za Tobą. Kiedy spiszesz rzeczy do zrobienia łatwiej będzie Ci się trzymać się ustalonego planu, co więcej nawet drobne czynności nie umkną Twojej uwadze. Ustaw przypomnienia w telefonie, by mieć dodatkową pewność. Pamiętaj jednak żeby zapisywać tylko te rzeczy, które na pewno jesteś stanie wykonać danego dnia. Oprócz tego zapisz czas przeznaczony na ich realizację. Ważne jest również by nie przeceniać swoich możliwości i zanotować tylko najpilniejsze zadania. Listę możesz podzielić na domową, zawodową i osobistą.
Deadline’y – to angielskie słowo na dobre wkradło się do słownika Polaków. Dotrzymywanie terminów to istotna zasada każdego planu działania. Terminy gonią nas w pracy i poza nią. Jeśli już wiesz, że musisz wykonać określone czynności, pamiętaj żeby trzymać się terminów. Aby Ci się udało muszą być one bezpieczne i osiągalne.
Zrezygnuj z multitaskingu. Ludzie często popełniają ten błąd, myśląc, że wykonywanie kilku czynności naraz pomoże im zaoszczędzić czas. Multitasking jest złudny i mało efektywny. Jesteśmy zdecydowanie bardziej produktywni jeśli koncentrujemy swój umysł tylko na jednej czynności. Multitasking powoduje, że tracimy czas na „przełączanie” się z jednego zadania na drugie, tym samym powodując utratę jakości. Co więcej nie jesteśmy w stanie poświęcić 100% uwagi każdej z wykonywanych czynności. Lepiej jest skoncentrować się na mniejszej liczbie zadań, ale za to dokładniej je zrealizować, dbając o detale.
Jeśli czujesz, że coś przerasta Twoje możliwości, nie bój się przekazać obowiązków innym. Delegowanie wcale nie oznacza, że jesteś słaby i nie radzisz sobie z problemami, wręcz przeciwnie, pokazujesz wówczas, że masz zaufanie do innych i sam pracujesz nad własnym planem. Nie staraj się być Zosią Samosią. Każdy czasem potrzebuje pomocy, nie można bowiem całkowicie kontrolować otaczającej nas rzeczywistości.
Odpoczynek to istotny element dobrej organizacji czasu. Naucz się robić przerwy podczas pracy. Ustal harmonogram w taki sposób, by znalazła się w nim chwila na relaks. Doładowanie akumulatorów sprawi, że będziesz bardziej produktywny i z chęcią powrócisz do wykonywania zadań.
Nagroda to najlepszy motywator – dlaczego więc nie nagradzać się za zrealizowany plan? Ciesz się, że potrafiłeś zapanować nad swoim życiem i zmienić zgubny nawyk w pozytyw. Mała zachęta jeszcze nigdy nikomu nie zaszkodziła.
Organizacja czasu to jeden z trudniejszych tematów… Trudno jest bowiem zarządzać czymś, nad czym nie ma się praktycznie żadnej kontroli. Czasem można jednak, w pewien sposób, manipulować i korzystać z metod ułatwiających jego uporządkowanie. Każdy jest panem swojego losu. Działaj zgodnie z zasadą „Design Your Day”, a na pewno nie poczujesz, że czas przecieka Ci przez palce.
Baw się dobrze!
Artur Wiktor
[next_message styles=”2″ title=”Przejdź do strony www.GazetaMLB.com„]
Przeczytaj artykuł w oryginale: http://gazetamlb.com/jak-organizowac-czasem/
Zobacz również inne artykuły autora: http://gazetamlb.com/najlepsze-artykuly-uzytkownika/?uid=432
[/next_message]
[next_message styles=”3″ title=”Jak opublikować swój artykuł na Gazecie MLB za darmo?„]
Gazeta MLB to miejsce, w którym możecie pisać o biznesie – nie ma znaczenia, czy budujecie Multi-Level Marketing, czy prowadzicie tradycyjną firmę. Aby dodać swój pierwszy artykuł na Gazecie MLB wystarczy założyć konto na portalu oraz uzupełnić swój profil.
Wymagamy podania danych, aby możliwa była weryfikacja piszących osób. Kiedy ktoś będzie wyrażał się nieprzyzwoicie, promował nieetyczne praktyki lub zachowania, wklejał wciąż te same artykuły – zweryfikujemy tożsamość autora, a po 3 upomnieniach jego konto zostanie usunięte. Dane, między innymi telefon kontaktowy pozostanie jedynie do naszej wiadomości, chyba, że autor postanowi inaczej.
Kiedy profil użytkownika zostanie wypełniony można rozpocząć dodawanie informacji na stronę. Służy do tego przycisk „dodaj” przy menu. Dodać treść lub film można także z poziomu profilu użytkownika. Wszystkie informacje, ostrzeżenia od administratora i inne wiadomości, znajdziecie właśnie tam.
Każdy użytkownik Gazety MLB może opublikować jeden artykuł, film lub inny wpis w miesiącu, chyba, że uzyskał liczbę głosów, która umożliwia publikowanie większej ilości wpisów (zestawienie poniżej);
Na każdy artykuł może zostać oddany głos. Zagłosować może każdy zalogowany użytkownik portalu. Głosujemy po zalogowaniu za pomocą zielonego przycisku „głosuj”, który znajduje się pod artykułem. Kiedy użytkownik jest niezalogowany, przycisk „głosuj” jest nieaktywny.
„Lajki”, które artykuł lub film uzyskał na facebooku nie mają wpływu na liczbę głosów na portalu.
Użytkownik na dany artykuł może głosować tylko raz.
Uzyskane głosy przekładają się na liczbę artykułów i filmów, jakie może w miesiącu opublikować autor:
• 0-10 „głosów” – 1 artykuł w miesiącu
• 11-50 „głosów” – 2 artykuły w miesiącu
• 51-150 „głosów” – 3 artykuły w miesiącu
• 151-300 „głosów” – 4 artykuły w miesiącu
• 301-500 „głosów” – 5 artykułów w miesiącu
• 501- … „głosów” – nielimitowane artykuły w miesiącu (ale maksymalnie 1 dziennie)
• Ekspert – nielimitowane artykuły w miesiącu (ale maksymalnie 1 dziennie) – konto eksperta nadaje redakcja Gazety MLB, za szczególną wartość, którą wnosi dany publicysta;
Każdy użytkownik może ulepszyć swoje konto za punkty, klikając w swoim profilu zielony przycisk „ulepsz”. Ulepszyć konto można do statusu PREMIUM oraz statusu VIP;
Załóż konto na Gazecie MLB: http://gazetamlb.com/rejestracja/
●
[/next_message]