Jeśli już piastujesz stanowisko liderki, to doskonale zdajesz sobie sprawę ze swoich mocnych stron, które pozwoliły ci się znaleźć właśnie w tym miejscu. Czas zrobić wszystko, by efektywność twojego zespołu zaskoczyła nawet ciebie.
Bycie liderem nie ogranicza się do spoczywania na laurach. Wręcz przeciwnie, wymaga nakładu pracy, by realizacja jednego celu goniła realizację kolejnego, a w efekcie obfitowała w mniejsze i większe sukcesy. Jak to osiągnąć? Siła tkwi w zespole, a lider musi nim umiejętnie zarządzać. Oto kilka porad, których stosowanie może znacznie poprawić funkcjonowanie, a w rezultacie wyniki zespołu.
Uwierz w siebie
Skoro już jesteś liderką, to z pewnością nie pełnisz tej funkcji z tzw. przypadku, prawda? A to najlepszy powód, by przestać zamartwiać się i zadręczać myślami w stylu „jak ja sobie poradzę?” Wyłącz zatem swojego wewnętrznego krytyka i zacznij działać, bo bez pewności siebie wiele nie zdziałasz.
Nie reaguj zbyt emocjonalnie
To może być trudne zadanie, mając na uwadze łatwość, z jaką przychodzą kobiecie reakcje naszpikowane emocjami. Trudne nie znaczy jednak niemożliwe. Czasem weź trzy głębokie oddechy zamiast jednego, nim wygłosisz np. miażdżącą, a nie do końca słuszną krytykę. Podobnie w drugą stronę. Nadmierne pochwały urastające do rangi peanów, a dyktowane chwilą też nie do końca są wskazane. Krótko mówiąc, trzymaj emocje na wodzy i dawkuj je racjonalnie.
Kobietom zarzuca się zbytnią drobiazgowość, także w zarządzaniu. Musisz poskromić w sobie wszystkie podszepty, które nakazują ci przyczepienie się do szczegółów. Zaprowadzi to jedynie do tego, że zostaniesz uznana za tzw. czepialską, a co za tym idzie sympatia skierowana w twoją stronę znacznie się osłabi. Nie chodzi oczywiście o to, by nie krytykować w ogóle, ale by robić to w naprawdę uzasadnionych przypadkach. Nadmierna krytyka na każdym kroku skutecznie obniża wydajność.
Inaczej mówiąc, krytykuj, ale umiejętnie. Tak, by negatywne słowa nie były ewidentnym atakiem na krytykowaną osobę. Wytłumacz błędy, przedstaw skutki z nich wynikające. Krytyka ma to do siebie, że zawsze wywołuje mało przyjemne emocje w osobie, której dotyczy. Spraw, by krytyka płynąca z twoich ust przyniosła efekt, a osoba krytykowana zrozumiała, że twoja reakcja nie jest podyktowana przywilejami pełnionej funkcji, ale ma konkretny cel, którym jest rozwój jej osoby i jej świadomości na polu biznesowym. Takie posunięcie z pewnością przyniesie korzyści obu stronom.
Silną kobiecą bronią pomocną w budowaniu zaangażowanego i zaufanego zespołu, jest empatia. Niezwykle pomocna w rozumieniu innych, a co za tym idzie, reagowaniu na ich potrzeby. Interesuj się ludźmi, staraj się ich słuchać, rozmawiaj z nimi, traktuj ich z szacunkiem. Deleguj zadania, dając pole do samodzielności. Ludzie chętniej podejmują wyzwania, jeśli stwarza im się ku temu warunki i obdarza zaufaniem. Zachowuj przy tym wszystkim odpowiedni profesjonalny dystans.
To tylko garść porad. Skuteczne zarządzanie zespołem to efekt pracy opartej na metodzie prób i błędów. Jakie są Wasze patenty?
Katarzyna Stec