Zacznijmy od przypomnienia wyniku eksperymentu Mehrabiana, wedle którego treść słów stanowi średnio tylko 7% informacji przekazywanych w procesie komunikacji. Nawet jeśli przyjmiemy ten wynik jako swego rodzaju prowokację intelektualną, ta liczba określa skalę problemu, z jakim musi się zmierzyć osoba stojąca przed wyzwaniem porozumienia się w oparciu wyłącznie o kanał pisemny. Nie może ona wesprzeć się żadnym z szeregu poręcznych narzędzi niewerbalnych, doprecyzować sensu wypowiedzi przy pomocy gestu, miny, tonu głosu. Pozostają tylko i wyłącznie słowa.
Dodajmy do tego inne ograniczenia. Nadawca nie ma zwykle żadnej możliwości oddziaływania na sytuację, w jakiej jego informacja będzie odbierana przez odbiorcę. W przypadku komunikacji twarzą w twarz lub kontaktu telefonicznego możemy w jakimś stopniu modyfikować kontekst procesu. Jeżeli chcemy na przykład przekazać jakąś nieprzyjemną dla odbiorcy wiadomość, możemy wycofać się w ostatniej chwili przed wypowiedzeniem tej informacji, spostrzegłszy, że odbiorca jest i tak już w niezbyt dobrej kondycji psychicznej z powodu problemów osobistych. Natomiast komunikat pisemny ma to do siebie, że raz wypuszczony z rąk, zaczyna żyć swoim własnym życiem, tracimy nad nim kontrolę, szczególnie – nad czasem, w którym zostanie odebrany. Co więcej – nierzadko nie mamy wcale pewności, że doręczony tekst został przez odbiorcę przeczytany. Dostajemy potwierdzenie odebrania maila lub listu poleconego, ale jaką mamy pewność, że odbiorca w ogóle odpakował naszą przesyłkę?
Drugim utrudnieniem jest przyzwyczajenie większości z nas do wybiórczego czytania komunikatów pisemnych. I znów – jeżeli rozmawiamy z kimś bezpośrednio, możemy w prosty sposób sprawdzić, na ile precyzyjnie został odczytany nasz komunikat. Korespondencja nie daje nam często takiej możliwości, pozostawia nas w niepewności, czy odbiorca znalazł czas i chęć, by wczytać się w sens przekazu, czy też poprzestał na powierzchownej lekturze. To wszystko musimy mieć na uwadze, zasiadając przed komputerem w celu napisania komunikatu – bez względu na to, czy wyślemy go później drogą elektroniczną, czy wydrukujemy i włożymy do koperty.
Niezależnie od tego, czy przygotowujemy list, ofertę, notatkę, sprawozdanie, czy raport – w każdym przypadku powinniśmy konkretnie odpowiedzieć sobie na trzy pytania: do kogo piszę, jaki cel chcę osiągnąć i w jaki sposób. Nie usprawiedliwia nas nawał codziennych obowiązków, jeżeli nie mamy jasności w tych trzech kwestiach, lepiej jest nieraz odłożyć czynność pisania na później. Pisanie w ciemno, bez niezbędnego namysłu, jest zwyczajnie bezcelowe [1].
[next_message styles=”2″ title=”Jak efektywnie komunikować się na piśmie?„]
Dowiedz się już dzisiaj, pobierając bezpłatnie e-booka „Mistrz Komunikacji” dr Adama Ubertowskiego. Zarejestruj się na stronie http://sayen.co/ (należy zjechać na dół strony i wypełnić formularz) i czekaj na mail z linkiem do pobrania.
[/next_message]
[next_message styles=”1″ title=”Jeżeli chcesz szkolić się na żywo u autora książki, masz już dzisiaj szansę zapisać się na 2-godzinne spotkanie z autorem za jedyne 29 zł!„]
Podczas dwugodzinnych szkoleń prowadzonych przez dr. Adama Ubertowskiego będziesz mógł sprawdzić, jaki styl sprzedaży jest dla Ciebie naturalny. To będzie punkt wyjścia do Twojego dalszego rozwoju.
Koszt samego szkolenia to 29 zł. Podczas spotkania będziesz miał również możliwość zbadania sześciu parametrów określających twój typ i wiek skóry: strukturę skóry, poziom natłuszczenia, stopień złuszczania, stopień nawilżenia, szerokość i głębokość zmarszczek oraz wielkość porów, dzięki innowacyjnemu analizerowi do komputerowej diagnostyki kosmetologicznej. Oprócz tego otrzymasz pełnowartościowy produkt marki SAYEN, dostosowany do wymogów Twojej skóry.
Terminy szkoleń:
• 04.11 Wrocław – Loża Dolnośląska BCC, ul. Metalowców 25, 54-156 Wrocław
• 05.11 Poznań – Hotel Poznański – ul. Krańcowa 4, 62-030 Luboń k/Poznania
• 09.11 Kielce – Best Western Grand Hotel – ul. Henryka Sienkiewicza 78, Kielce
• 10.11 Katowice / Chorzów – Diament Arsenal – ul. Paderewskiego 35, 41-500 Chorzów
• 18.11 Białystok – Hotel Esperanto- ul. Legionowa 10, Białystok
• 19.11 Gdańsk – Hotel Oliwski – ul. Piastowska 1, Gdańsk
• 25.11 Kalisz – Hotel Europa – aleja Wolności 5, Kalisz
• 3.12 Zielona Góra – Ruben Hotel – Aleja Konstytucji 3 Maja 1A, Zielona Góra
[/next_message]
Wypełnij formularz na stronie www.sayen.co. Oprócz linku do pobrania książki „Mistrz Komunikacji” otrzymasz wszystkie informacje o zapisach na szkolenia.
[1] Fragment książki „Mistrz Komunikacji” dr Adama Ubertowskiego.