CYKL SPOTKAŃ z Reginą Bukowską
YOUR STYLE BUKOWSKA
Jak często zastanawiasz, co mógłbyś zrobić, by odnosić większe sukcesy, a Twoja praca przekładała się na konkretne pieniądze? Odpowiedź jest prosta! Wystarczy pozyskać takich klientów, którzy za Twoje produkty lub usługi zapłacą więcej. Wydaje się banalne, ale jak to wprowadzić w życie? Na te i inne pytania odpowiedziała naszej redakcji Regina Bukowska, która zawodowo zajmuje się ubieraniem ludzi, jak również sektorem biznesowym. Stwarza wizerunek zachowując spójność wizualną i przyznajemy, że robi to rewelacyjnie.
Siedzę w mojej ulubionej kafejce nad filiżanką świeżo zaparzonej, czarnej kawy. Przez chwilę rozkoszuję się jej zapachem i chwilowym spokojem, aby dać sobie chwilę na czystość umysłu. Wyciszyłam telefon chociaż na moment. Być może dla Ciebie, tak jak i dla mnie kawa oraz odpowiedni ubiór jest symbolem przyjemnych spotkań biznesowych, towarzyskich. O network marketingu mówi się nawet, że to biznes przy kawie. Zgodzisz się z tym powiedzeniem?
Piszę pierwszy artykuł z nowego cyklu#rankingmlm. Będzie on zbiorem doświadczeń wizerunkowych i biznesowych moich oraz moich klientów, przedsiębiorców – kobiet i mężczyzn ze świata biznesu. O wizerunku, rozwoju w marketingu bezpośrednim, prowadzeniu biznesu, pokonywaniu trudności w doborze ubioru oraz szukaniu rozwiązań wizerunkowych. Pisz do mnie na adres regina@stylbukowska.pl, www.stylbukowska.pl
Zacznijmy ten cykl od przysłowiowej kawy, tak jak zazwyczaj zaczyna się Twój dzień i biznes. Znajdź odpowiednie miejsce i najlepszy czas, gdzie możesz przeczytać ten artykuł, wyciągnąć wnioski, znaleźć najlepsze rozwiązania i wprowadzić je w życie. Każdy artykuł będzie doświadczaniem, historią, poradą, ćwiczeniem, być może zadaniem do odrobienia…
Dlaczego piszę o wizerunku w biznesie?
Liczba odbiorców, komentarzy i prywatnych wiadomości każdego dnia dodaje mi skrzydeł by pisać, podpowiedzieć Tobie co dalej z tym wizerunkiem. Chcę zmotywować Cię do pracy nad doskonaleniem swojego wizerunku, co przełoży się na większe możliwości na polu zawodowym, a tym samym stworzy szansę do zarabiania większych pieniędzy. Przychodzą do mnie przedsiębiorcy, członkowie zarządu, biznesmeni. Czują, że mogliby zarabiać więcej, mogliby w życiu robić więcej pięknych rzeczy, ale czegoś im brakuje… Moja praca polega na tym, aby poprzez kreowanie wizerunku stwarzać im wygodne warunki do spełniania swoich marzeń. Pomagam im czuć się lepiej, a oni… po prostu mogą robić inne, wspaniałe rzeczy. Buduję w nich wzrost pewności siebie. Jestem stylistką w sektorze biznesowym i prywatnym.
#1. JAK CIĘ WIDZĄ, TAK CI PŁACĄ
Albo pieniędzmi, albo swoim czasem…
Biznes to gra, w której obie strony chcą wygrać, a przynajmniej coś zyskać i odnieść możliwie jak największe korzyści. Nieustannie oddziałujemy na innych a odpowiedni strój pomaga nam to robić właściwie. Każdy słyszał, że zaledwie kilka procent tego, jak jesteśmy odbierani to są słowa – reszta to mowa ciała i wygląd. Właściwy wygląd ma ogromne znaczenie. Jako przedsiębiorcy wiemy jak ważne jest pierwsze wrażenie i to ono często decyduje czy pojawia się szansa, czy nie. Wydaje się proste, ale ubiór biznesowy to nie tylko garnitur. To narzędzie z całym mnóstwem różnych kombinacji niby niezauważalnych, a jednak mających ogromne znaczenie w odbiorze przez rozmówców. Wszystko zależy od tego jak chcesz się pokazać, jakiego oczekujesz efektu oraz jakie cechy charakteru Twoje oraz Twojego biznesu chcesz pokazać.
Nasuwa się kluczowe pytanie…
Co chcesz pokazać poprzez wizerunek? Jaki cel zamierzasz osiągnąć? Pewność siebie, kompetencje, chcesz zbudować dystans, pokazać klasę i prestiż czy może jednak swoją otwartość, poczucie humoru i oryginalność?
Pamiętaj o CELU każdego spotkania!
Może być to np. nawiązanie współpracy, rekrutacja, zmotywowanie zespołu. Istnieją sytuacje biznesowe, w których warto pokazać swoją przystępność i otwartość a są też takie, kiedy warto zbudować dystans. Można to zbudować pewnymi trikami ubraniowymi. Poniżej przedstawiam trzy przykładowe sytuacje, w których konkretnymi detalami można się posłużyć. Ubiór musi być tożsamy z tym co chcesz przekazać. Nigdy nie powinien przekazywać sprzecznych komunikatów.
1.Podczas pierwszego spotkania
ZRÓB DOSKONAŁE PIERWSZE WRAŻENIE. Najnowsze badania psychologów informują, że pierwsze 3-11 sekund jest Twoim „być albo nie być”. Pierwszego wrażenia już nigdy nie powtórzysz. Nie zepsuj tego. Tutaj sprawdzi się klasyczny zestaw. Zobacz poniżej „Pięć żelaznych zasad biznesmena”.
2. Podczas negocjacji z partnerami biznesowymi
POKAŻ PRESTIŻ I KLASĘ. W takiej sytuacji warto zagrać wysokiej klasy atrybutami:
- Klasyczny garnitur – ciemnoszary, szary, granatowy, dobrze skrojony, MTM lub uszyty na miarę. Podkreśla autorytet.
- Koszula – biała pasuje do każdej stylizacji. Uszyta na miarę często posiada haft z Twoimi inicjałami.
Prestiżowe dodatki podkreślą klasę i styl. To one budują wizerunek, tak samo jak ubranie. „Diabeł tkwi w szczegółach” to wyrażenie idealnie pasuje do mody. Akcesoria są wisienką na torcie.
- Poszetka – zagraj kolorami. Czerwona motywuje do działania, biała sprawdzi się w każdej sytuacji. Pamiętaj, że poszetka zawsze optycznie poszerza klatkę piersiową.
- Krawat – jego szerokość powinna odpowiadać szerokości klap w marynarce.
- Spinki do mankietów koszuli – jeżeli wybierzesz taki model koszuli, dopasuj spinki do zegarka.
- Zegarek – nigdy nie podróbka! Nie ma nic gorszego, niż stracić wiarygodność. Jesteś wizytówką najlepszej firmy na rynku, prawda?
- Pasek – klasyczny, brązowy lub czarny, z klamrą, która nie będzie świeciła logiem znanej marki.
- Okulary – pełnią istotną funkcję estetyczną. Najlepszym wyjściem będzie udanie się do specjalisty, który zwróci uwagę i pomoże dopasować proporcje i wielkość oprawek. Kolor oprawek powinien być dobrany do koloru włosów, brwi lub zarostu.
- Skarpety – częstym pytaniem jest: czy dopasować skarpety do butów czy do spodni?
Można i tak i tak. Jeśli chcesz wydłużyć optycznie nogi to ubierz w kolorze spodni. Jeżeli masz długie nogi to śmiało dobierz w kolorze butów. Powinny mieć odpowiednią długość. Nie mogą odsłaniać łydki nawet w pozycji siedzącej. Najlepszym wyborem będą skarpety z naturalnych włókien, np. bawełniane lub jedwabne.
Postaw na jakość. Przyjrzyj się jak wygląda Twoja teczka, długopis, telefon, portfel…Kontrahent będzie się przyglądał detalom, a one potrafią zadziałać w taki sposób, że albo zyskasz podczas negocjacji albo możesz ją zniszczyć.
3. Podczas motywowania zespołu
PRZEŁAM DYSTANS. Spotykając się ze swoim zespołem warto przełamać dystans. Zapewne wszyscy w firmie znają jej misję i wizję, więc wspólnie działacie z pełnym zaangażowaniem. Ty, jako lider jesteś pełen charyzmy i entuzjazmu, więc „przełam garnitur”. Ludzie się wówczas otwierają i mówią miękko do Ciebie, kiedy podwiniesz rękawy w koszuli. Styl casual pozwala na luźniejszy sposób ubierania się, ale jest na tyle elegancki, że spokojnie możesz go zastosować podczas spotkań biznesowych, podróży służbowych.
Dżinsy i koszula to baza Twojego wizerunku biznesowego.
- Dżinsy – granatowe lub czarne. Gładkie. Dobór kroju spodni to kwestia indywidualna, warto dopasować je do Twojej sylwetki. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak to zrobić, zapraszam na www.stylbukowska.pl. Zapomnij o mocnych przetarciach, rozcięciach i naszywkach. Znów przypominam, że ubiór w pracy jest Twoim narzędziem do budowania korzyści biznesowych.
Ciekawostka: kolor błękitny jest kolorem przywództwa, podwinięte rękawy w koszuli przełamują dystans. Swoją postawą, jako lider, pokazujesz chęć do pracy. Czerwień tylko jako dodatek motywuje do działania.
Styl casual wymaga od Ciebie:
– zwracania większej uwagi na jakość i szlachetność noszonej odzieży,
– preferowane są idealnie skrojone spodnie, marynarka, płaszcz,
– warto zwrócić uwagę na dobry gatunek materiałów i dodatków,
– ważna jest umiejętność właściwego łączenia poszczególnych części garderoby, aby wyglądać stylowo; odpowiedni dobór kolorowej marynarki do koszuli,
– marynarka jest niezwykle ważną częścią ubioru w stylu casual, powinna być na tyle uniwersalna, aby pozwalała na tworzenie różnorodnych zestawów,
– dodatki są wisienką na torcie, muszą być odpowiednio skomponowane do całości, gdyż można łatwo zepsuć stylizację dobierając je nieumiejętnie.
Wizerunek jako narzędzie w biznesie
Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego jak ważne i skuteczne jest to narzędzie. Otóż, potwierdza się często, że człowiek jest wizytówką biznesu, a wizerunek wizytówką człowieka…
Aby Ci to przybliżyć posłużę się przykładem. Wyobraź sobie, że doprowadzasz do bardzo ważnego spotkania biznesowego, od którego wiele zależy i jest to przedsięwzięcie na skalę międzynarodową, a Twoi kontrahenci przychodzą na spotkanie w jeansach i zwykłej bluzie… Co wtedy czujesz? Co robisz? Podpisujesz kontrakt, czy jednak pozostaje nutka zawahania przed złożeniem podpisu? Z jakiego powodu masz im zaufać? W Polsce wizerunek zewnętrzny jest swego rodzaju świadectwem tego, jak poważnie podchodzisz do biznesu. Tak to działa. Zauważ, że milionerowi nie musisz tłumaczyć tego jak powinien się ubrać na spotkanie biznesowe. Ba! Wyobraź sobie, że on nawet może nie mieć pojęcia o modzie, dobrym stylu i trendach. Jego świadomość i kompetencje jednak są na tyle wysokie, że korzysta z porad profesjonalistów w dziedzinie mody, a sam koncentruje swoją uwagę na tym, na czym zna się najlepiej. Wygląd to Twoje narzędzie.
Jako stylistka modowa, współpracująca z rekinami biznesu, multimilionerami, przedsiębiorcami, członkami zarządów, biznesmenami, uważam, że wizerunek w każdym tego słowa znaczeniu jest Twoją najcenniejszą wizytówką, wpływającą na wzrost zarobków i rozwój Twojego biznesu. Drugi raz pierwszego wrażenia już nigdy nie powtórzysz, a owa wizytówka – zostanie z Tobą do końca życia…
PIĘĆ ŻELAZNYCH ZASAD WIZERUNKU REKINA BIZNESU, BIZNESMENA:
1. KOSZULA – jest podstawowym elementem garderoby każdego biznesmena. Musi być doskonale dobrana pod względem jakości tkaniny oraz kroju. Kolor błękitny lub biały to absolutny must have każdego biznesmena. W sytuacjach formalnych koszule jednobarwne są oceniane jako najlepsze. Zadbaj o właściwy jej krój. Polecam, aby była to klasyczna, dopasowana, ale nie opięta. Zwróć uwagę na kołnierzyk, aby jego kształt pasował do kształtu Twojej twarzy. Mankiety w koszuli są istotne i widoczne podczas rozmowy. Zachowaj proporcje, np. jeśli masz długie ręce to warto zakupić koszulę z trzema guzikami w mankietach. Przy krótkich rękach doskonałym trikiem są mankiety na spinki. Doskonale się układają. O szczegółach możesz dowiedzieć się więcej na www.stylbukowska.pl. Koszula musi leżeć doskonale. W wielu sklepach dokonasz poprawek krawieckich, więc skorzystaj z takiej opcji. Tkanina ma ogromne znaczenie. Jest kluczowym elementem przy wyborze koszuli. Fatalny materiał to taki, który spowoduje, że koszula nie tylko będzie się gniotła, ale straci swój fason, kolor oraz fakturę. Dlatego tak ważne jest, aby zwrócić uwagę na materiał. Najlepsza jest mięsista 100% bawełna. Zrezygnuj z domieszek sztucznych włókien. Zapewnij sobie komfort noszenia.
Jak sprawdzić właściwą tkaninę?
Po zaciśnięciu w pięści nie pozostają w niej trwałe zagniecenia.
2. GARNITUR – granatowy, grafitowy lub szary. Doskonale się sprawdzi podczas merytorycznych dyskusji. Im wcześniejsza pora dnia tym jaśniejszy ubiór. Czerń pozostaw na wieczór lub bankiet. Możesz zagrać jedynie kolorem w dodatkach, np. poszetka, krawat.
3. BUTY – uniwersalne, klasyczne, brązowe lub czarne typu oxford lub derby.
4. ATRYBUTY; DODATKI – budują wizerunek, tak samo jak ubranie. Poszetka – czerwona motywuje do działania, biała jest uniwersalna i zawsze pasuje do każdej sytuacji.
Prestiżowe atrybuty to między innymi zegarek, spinki do mankietów, pióro, telefon, torba, zegarek, pasek.
Nigdy nie kupuj podróbki! Czy podróbka podnosi prestiż?
5. HIGIENA CIAŁA – nienaganna, klasyczna fryzura budzi szacunek. Trendy fryzura to atrybut studenta lub show-men’a, a nie biznesmena. W biznesowym wizerunku bądź oszczędny w kosmetykach do włosów. Wisienka na torcie to lśniące, dobrze ułożone włosy, przystrzyżony zarost, zdrowa cera i zadbane dłonie. Perfumy. Niezależnie od pory dnia czy okoliczności zadbany, mężczyzna pachnący dyskretnie wodą kolońską przyciągnie uwagę.
Początki są trudne, ale zachowanie w stroju biznesowym, np. ręka w kieszeni powinno stać się dla każdego biznesmena czymś naturalnym i swobodnym. Trzeba zdobyć wiedzę jak się właściwie prezentować, osiągać więcej i być szczęśliwym.
Z doświadczenia z klientami widzę, że na początku zmian wizerunkowych jest silna potrzeba wyróżnienia się. Człowiek wtedy czuje się lepiej, chce być taki jak jego lider. Powinieneś inspirować się rekinami biznesu (zob. Daniel Kubach), ale nigdy nie bądź ich kopią. Poznaj swoją sylwetkę, pobierz darmowy e-book na www.stylbukowska.pl, dopasuj idealny garnitur i koszulę do siebie. Wiedz, że pewność doskonałego wyglądu ma bezpośrednie przełożenie na wyniki finansowe i osobiste. Poprzez dobry wizerunek zbudujesz prestiż i klasę. Dobry wizerunek przyciąga jak magnes. Będziesz emanował wysoką energią i uśmiechem, bo jak Cię widzą tak Ci zapłacą!
Autor: Regina Bukowska